Každý, kdo se někdy setkal se šikanovaným dítětem a poznal jeho trauma a trápení, nemůže pochybovat o závažnosti problematiky šikanování. Násilí mezi dětmi na školách je mnohonásobně větší, než si dospělí uvědomují, a navíc stále narůstá.
Dětská agresivita je problém celosvětový a její prevence a řešení se ve vyspělých zemích stává předmětem výzkumných prací týmů psychologů a speciálních pedagogů. Zmíněný jev bývá často skrytý a je obtížné ho zjistit a získat o něm pravdivé informace. Ještě obtížnější je ho řešit, neboť jeho důsledkem je patologie sociálních vztahů mezi žáky.
Anotace v angličtině
Anybody, who has ever met a bullied child and experienced his trauma and suffering can’t question the significance of the problems of bullying. Violence between children in school is much higher than most adults realise and is an increasing problem. Child aggression is a worldwide problem. In developed countries, the prevention and solution becomes the subject of research by teams of psychologists and specialist teachers. The phenomenon of bullying and child aggression is often hidden and it is difficult to identify and to gain factual information about the problem. It is even more difficult to solve because bullying is the consequence of the pathology of social relationships between children.
Každý, kdo se někdy setkal se šikanovaným dítětem a poznal jeho trauma a trápení, nemůže pochybovat o závažnosti problematiky šikanování. Násilí mezi dětmi na školách je mnohonásobně větší, než si dospělí uvědomují, a navíc stále narůstá.
Dětská agresivita je problém celosvětový a její prevence a řešení se ve vyspělých zemích stává předmětem výzkumných prací týmů psychologů a speciálních pedagogů. Zmíněný jev bývá často skrytý a je obtížné ho zjistit a získat o něm pravdivé informace. Ještě obtížnější je ho řešit, neboť jeho důsledkem je patologie sociálních vztahů mezi žáky.
Anotace v angličtině
Anybody, who has ever met a bullied child and experienced his trauma and suffering can’t question the significance of the problems of bullying. Violence between children in school is much higher than most adults realise and is an increasing problem. Child aggression is a worldwide problem. In developed countries, the prevention and solution becomes the subject of research by teams of psychologists and specialist teachers. The phenomenon of bullying and child aggression is often hidden and it is difficult to identify and to gain factual information about the problem. It is even more difficult to solve because bullying is the consequence of the pathology of social relationships between children.