Tato diplomová práce zkoumá postavení ženy v islámském světě. Popisuje hlavní kořeny, jež stály u zrodu pojetí úlohy ženy v muslimské společnosti, předkládá základní normy, jež postavení ženy ve společnosti podmiňují a všímá si různých dalších celospolečenských determinantů, jež mají zásadní vliv na muslimskou ženu a její postavení i prestiž ve společnosti. Práce taktéž nastiňuje pohled západního světa na postavení muslimské ženy, jejž konfrontuje se stanovisky muslimské společnosti. V této souvislosti práce upozorňuje na to, že islámský svět není homogenním celkem, a tudíž ani on sám nezaujímá jednoznačné stanovisko v náhledu na postavení ženy v něm.
V neposlední řadě se diplomová práce snaží poodhalit některé jevy související s prolínáním západní a islámské společnosti a zasadit tak problematiku do širšího rámce s teoretizujícím poukazem na možný vývoj multikulturní společnosti a k tomu se vztahující úkol sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
The diploma work investigates a status of women in the Islamic world. It describes the main roots that could be found at the very beginning of the conception of woman’s task within the Muslim society. It also shows that main rules determining the status of a woman in the society and notices other various conditions which substantially influence Muslim women and their status as well as their prestige in the society. The diploma work also sketches the Western world point of view concerning the status of Muslim women and further it confronts the view by the Muslim society standpoint. In this context the diploma work refers that the Islamic world is not a homogeneous community and that this is why it does not show up the only one standpoint.
Last but not least the diploma work tries to discover some of the phenomena concerning the mutual influence of the two specific civilisations to put the problems into the wider frame and to theoretically point out a possible development of multicultural society and related task of social pedagogy.
Status of a woman, Islam, Muslim, Koran, hadith, discrimination, multiculturalism, integration, culture, clash of civilizations.
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce zkoumá postavení ženy v islámském světě. Popisuje hlavní kořeny, jež stály u zrodu pojetí úlohy ženy v muslimské společnosti, předkládá základní normy, jež postavení ženy ve společnosti podmiňují a všímá si různých dalších celospolečenských determinantů, jež mají zásadní vliv na muslimskou ženu a její postavení i prestiž ve společnosti. Práce taktéž nastiňuje pohled západního světa na postavení muslimské ženy, jejž konfrontuje se stanovisky muslimské společnosti. V této souvislosti práce upozorňuje na to, že islámský svět není homogenním celkem, a tudíž ani on sám nezaujímá jednoznačné stanovisko v náhledu na postavení ženy v něm.
V neposlední řadě se diplomová práce snaží poodhalit některé jevy související s prolínáním západní a islámské společnosti a zasadit tak problematiku do širšího rámce s teoretizujícím poukazem na možný vývoj multikulturní společnosti a k tomu se vztahující úkol sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
The diploma work investigates a status of women in the Islamic world. It describes the main roots that could be found at the very beginning of the conception of woman’s task within the Muslim society. It also shows that main rules determining the status of a woman in the society and notices other various conditions which substantially influence Muslim women and their status as well as their prestige in the society. The diploma work also sketches the Western world point of view concerning the status of Muslim women and further it confronts the view by the Muslim society standpoint. In this context the diploma work refers that the Islamic world is not a homogeneous community and that this is why it does not show up the only one standpoint.
Last but not least the diploma work tries to discover some of the phenomena concerning the mutual influence of the two specific civilisations to put the problems into the wider frame and to theoretically point out a possible development of multicultural society and related task of social pedagogy.