V teoretické části své práce jsem se snažila přiblížit koncepci školské reformy v souvislosti se zavedením rámcového výukového programu, který směřuje k vytvoření klíčových kompetencí žáků, jako nutnosti pro život v dnešní společnosti. V souvislosti s tím jsem klasifikovala didaktické metody obecně, konkrétně pak metody problémového vyučování a objasnila jejich podstatu při vytváření klíčových kompetencí k řešení problému. Pokusila jsem se pomocí dostupné literatury definovat, co se problémovým učením rozumí, co je podstatou problému jako takového a v neposlední řadě jsem se pokusila přiblížit princip navození problémové situace ve školním prostředí jak obecně, tak na konkrétních příkladech, včetně způsobů možného řešení.
V empirické části jsem se věnovala rozboru vlastního nestandardizovaného dotazníku, kde respondenty byli učitelé základních a středních škol v Břeclavi. Cílem mého dotazníku bylo vytvořit náhled na využívání metody problémového vyučování, jeho realizaci, účinnost a úskalí, které toto využívání provází v praxi. Výsledky výzkumu jsem vyhodnotila, utvořila dílčí závěr a pro zajímavost srovnala s výsledky mezinárodního projektu PISA. Pro ilustraci jsem v závěru empirické části přiblížila modelový vzdělávací program s názvem Tvořivá škola a uvedla konkrétní možnosti jeho využití v praxi.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis I tried to bring closer the conception of school reform in the connection with implementing general education program which is heading towards the creation of pupils key competency as the necessity for today’s life. In this connection I have classified didactical methods generally, particularly then problem-based teaching methods and I have clarified their principle when creating key competency for problem solution. Through available literature I tried to define what can be understood by problem learning what the principle of the problem itself is and last but not least I tried to bring closer the principle of problem situation in the school environment both in general and in particular cases including the ways of possible solution.
In the practical part I focused on the analysis of my own non-standardized questioner, where the respondents were the teachers of the basic and the secondary schools in Břeclav. The goal of my questioner was to make an overview of the problem-based teaching methods used, their realization, effectiveness and obstacles connected with their usage in the real education process. I have evaluated the results, created partial conclusion and as an interest I have compared them with the international project PISA results. In the conclusion of the practical part as an illustration I brought closer model education program named Creative school and I stated particular possibilities of its usage in the real education process.
Didactical methods, problem-based teaching, problem, problem situation, school reform, general education program, key competency.
Rozsah průvodní práce
69 s., 1 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části své práce jsem se snažila přiblížit koncepci školské reformy v souvislosti se zavedením rámcového výukového programu, který směřuje k vytvoření klíčových kompetencí žáků, jako nutnosti pro život v dnešní společnosti. V souvislosti s tím jsem klasifikovala didaktické metody obecně, konkrétně pak metody problémového vyučování a objasnila jejich podstatu při vytváření klíčových kompetencí k řešení problému. Pokusila jsem se pomocí dostupné literatury definovat, co se problémovým učením rozumí, co je podstatou problému jako takového a v neposlední řadě jsem se pokusila přiblížit princip navození problémové situace ve školním prostředí jak obecně, tak na konkrétních příkladech, včetně způsobů možného řešení.
V empirické části jsem se věnovala rozboru vlastního nestandardizovaného dotazníku, kde respondenty byli učitelé základních a středních škol v Břeclavi. Cílem mého dotazníku bylo vytvořit náhled na využívání metody problémového vyučování, jeho realizaci, účinnost a úskalí, které toto využívání provází v praxi. Výsledky výzkumu jsem vyhodnotila, utvořila dílčí závěr a pro zajímavost srovnala s výsledky mezinárodního projektu PISA. Pro ilustraci jsem v závěru empirické části přiblížila modelový vzdělávací program s názvem Tvořivá škola a uvedla konkrétní možnosti jeho využití v praxi.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of my thesis I tried to bring closer the conception of school reform in the connection with implementing general education program which is heading towards the creation of pupils key competency as the necessity for today’s life. In this connection I have classified didactical methods generally, particularly then problem-based teaching methods and I have clarified their principle when creating key competency for problem solution. Through available literature I tried to define what can be understood by problem learning what the principle of the problem itself is and last but not least I tried to bring closer the principle of problem situation in the school environment both in general and in particular cases including the ways of possible solution.
In the practical part I focused on the analysis of my own non-standardized questioner, where the respondents were the teachers of the basic and the secondary schools in Břeclav. The goal of my questioner was to make an overview of the problem-based teaching methods used, their realization, effectiveness and obstacles connected with their usage in the real education process. I have evaluated the results, created partial conclusion and as an interest I have compared them with the international project PISA results. In the conclusion of the practical part as an illustration I brought closer model education program named Creative school and I stated particular possibilities of its usage in the real education process.