Diplomová práce se zabývá projevy a mírou výskytu rizikového chování žáků I. stupně základních škol ve městě a na vesnici. Teoretická část je složena ze tří kapitol. První kapitola se věnuje vymezení rizikového chování, jeho typologii a popisy jednotlivých typů rizikového chování. Druhá kapitola je zaměřena na klima školy a třídy. Třetí kapitola se zabývá prevencí rizikového chování, jejími druhy a základním rozdělením. V rámci praktické části byl proveden kvantitativní výzkum. Za pomocí dotazníkového šetření byla sesbíraná potřebná data u žáků 4. a 5. tříd základních škol ve městě a na vesnici.
Annotation in English
The thesis deals with the manifestations and the degree of occurrence of risky behaviour of primary school pupils in town and village. The theoretical part consists of three chapters. The first chapter is devoted to the definition of risk behaviour, its typology and descriptions of different types of risk behaviour. The second chapter focuses on school and classroom climate. The third chapter deals with the prevention of risky behaviour, its types and basic division. In the practical part, quantitative research was conducted. Using a questionnaire survey, the necessary data was collected from 4th and 5th grade pupils in urban and rural primary schools.
Keywords
rizikové chování, šikana, agrese, záškoláctví, klima školy, klima třídy, prevence, primární prevence
Diplomová práce se zabývá projevy a mírou výskytu rizikového chování žáků I. stupně základních škol ve městě a na vesnici. Teoretická část je složena ze tří kapitol. První kapitola se věnuje vymezení rizikového chování, jeho typologii a popisy jednotlivých typů rizikového chování. Druhá kapitola je zaměřena na klima školy a třídy. Třetí kapitola se zabývá prevencí rizikového chování, jejími druhy a základním rozdělením. V rámci praktické části byl proveden kvantitativní výzkum. Za pomocí dotazníkového šetření byla sesbíraná potřebná data u žáků 4. a 5. tříd základních škol ve městě a na vesnici.
Annotation in English
The thesis deals with the manifestations and the degree of occurrence of risky behaviour of primary school pupils in town and village. The theoretical part consists of three chapters. The first chapter is devoted to the definition of risk behaviour, its typology and descriptions of different types of risk behaviour. The second chapter focuses on school and classroom climate. The third chapter deals with the prevention of risky behaviour, its types and basic division. In the practical part, quantitative research was conducted. Using a questionnaire survey, the necessary data was collected from 4th and 5th grade pupils in urban and rural primary schools.
Keywords
rizikové chování, šikana, agrese, záškoláctví, klima školy, klima třídy, prevence, primární prevence
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rizikového chování, školního prostředí a klimatu třídy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rizikového chování, školního prostředí a klimatu třídy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BUKOVSKÁ, Lucie a kol., 2010. Děti a jejich problémy III. Potíže dětí a dospívajících ve školním prostředí. Praha: Sdružení LB. ISBN 978-80-264-6840.
CHRÁSKA Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu a základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEDLIČKA, Richard, 2011. Výchovné problémy se žáky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-788-6.
KYRIACOU, Chris, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-945-3.
ŘÍČAN, Pavel, 1995. Agresivita mezi dětmi. Praha: Portál. ISBN 80-7178-049-9.
Recommended resources
BUKOVSKÁ, Lucie a kol., 2010. Děti a jejich problémy III. Potíže dětí a dospívajících ve školním prostředí. Praha: Sdružení LB. ISBN 978-80-264-6840.
CHRÁSKA Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu a základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEDLIČKA, Richard, 2011. Výchovné problémy se žáky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-788-6.
KYRIACOU, Chris, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-945-3.
ŘÍČAN, Pavel, 1995. Agresivita mezi dětmi. Praha: Portál. ISBN 80-7178-049-9.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
doc. Šíp komentoval limity výzkumného nástroje.
doc. Hladík komentoval málo propracovanou analýzu dat a jejich následnou interpretaci.