Předmět: Biomechanika a zdravé obouvání

« Zpět
Název předmětu Biomechanika a zdravé obouvání
Kód předmětu UZV/TP6BZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Obsah předmětu tvoří tyto tematické celky: 1. Úvod do biomechaniky a ergonomie. 2. Kosterní a svalová soustava lidského těla. 3. Fylogenetický a ontogenetický vývoj člověka. 4. Kinematika a dynamika pohybu. 5. Antropometrie, parametry, měření a vyhodnocování. 6. Fyziologie chůze. 7. Pohybová analýza. 8. Ergonomie - historie, definice pojmů a klasifikace. 9. Ergonomie a tělesné rozměry. 10. Vývojové deformace lidského těla. 11. Ergonomie a design. 12. Ergonomie a vývojové deformace lidského těla. 13. Evropské normy a ergonomie. 14. Ortopedické ortézy a protézy, podiatrie a cévní chirurgie - exkurze.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy a principy biomechaniky a ergonomie popsat strukturu a funkci kosterního a svalového systému ve vztahu k pohybu a zatížení dolních končetin vysvětlit fáze a mechaniku chůze a faktory ovlivňující její efektivitu charakterizovat antropometrické parametry nohy a metody jejich měření popsat nejčastější vývojové deformace dolních končetin a jejich dopad na obouvání vysvětlit význam ergonomie v návrhu obuvi a pracovního prostředí.
definovat základní pojmy a principy biomechaniky a ergonomie popsat strukturu a funkci kosterního a svalového systému ve vztahu k pohybu a zatížení dolních končetin vysvětlit fáze a mechaniku chůze a faktory ovlivňující její efektivitu charakterizovat antropometrické parametry nohy a metody jejich měření popsat nejčastější vývojové deformace dolních končetin a jejich dopad na obouvání vysvětlit význam ergonomie v návrhu obuvi a pracovního prostředí.
Odborné dovednosti
měřit a vyhodnocovat základní antropometrické parametry nohy posuzovat ergonomické vlastnosti obuvi s ohledem na zdraví a komfort uživatele analyzovat základní pohybové vzorce chůze a jejich souvislost s konstrukcí obuvi identifikovat běžné vývojové deformace nohy a navrhovat vhodné obuvnické úpravy používat ergonomické principy při návrhu obuvi a souvisejících pomůcek edukovat zákazníky o zásadách zdravého obouvání.
měřit a vyhodnocovat základní antropometrické parametry nohy posuzovat ergonomické vlastnosti obuvi s ohledem na zdraví a komfort uživatele analyzovat základní pohybové vzorce chůze a jejich souvislost s konstrukcí obuvi identifikovat běžné vývojové deformace nohy a navrhovat vhodné obuvnické úpravy používat ergonomické principy při návrhu obuvi a souvisejících pomůcek edukovat zákazníky o zásadách zdravého obouvání.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Exkurze
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • DUNGL, Pavel. Ortopedie. 2., přeprac. a doplň. vyd.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-4743.
  • JIRKOVSKÁ A., BÉM R. Praktická podiatrie: základy péče o pacienty se syndromem diabetické nohy. 139 s. Jessenius.. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978807345245.
  • JOUKAL, M., HORÁČKOVÁ, L. Anatomie pohybového systému pro fyzioterapeuty, 1. vydání, 1.dotisk. 91 s.. Brno: MU., 2020. ISBN 10-80-210-6.
  • KŘEN J. JANÍČEK P., ROSENBERG J. Biomechanika. 2. vyd., 380 s.. Plzeň: Západočeská univerzita, Fakulta aplikovaných věd., 2001. ISBN 8070827920.
  • NOVÁK, J. Význam chůze jako nejpřirozenější pohybové aktivity v životním stylu člověka. Prakt. Lék. 2018; 98(4): 158-165. 2018.
  • PŮLPÁN, R. Základy protetiky.. Praha: Epimedia, 2011. ISBN 978-80-260-0.
  • Pytlová Lucie. Barefoot: žij naboso!. 2020. ISBN 9788027107490.
  • VAŘEKA, I., JANURA, M., VAŘEKOVÁ, R. Kineziologie chůze. Rehabil. fyz. Lék., 25, 2018, No. 2, pp. 81-86. 2018.
  • VESELÝ Jan Tomáš. Jsme zrozeni k chůzi?. 2013. ISBN 9788073367565.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr