Předmět: Edukační činnost porodní asistentky

« Zpět
Název předmětu Edukační činnost porodní asistentky
Kód předmětu UZV/PAPG2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
  • Vrlová Lenka, Mgr.
Obsah předmětu
- Pojetí moderní pedagogiky, pedagogika jako věda a aplikovaný obor. Vztah pedagogiky a ošetřovatelství / porodní asistence, možnosti jejich vzájemného ovlivňování - 1 hod. - Socializace, enkulturace, výchova a sebevýchova, vzdělávání a sebevzdělávání. Specifičnosti výchovy a vzdělávání dětí, mládeže, dospělých a seniorů - 2 hod. - Možnosti a cíle výchovy a vzdělávání v různých oblastech práce porodní asistentky. Výchova a prevence. Výchova ke zdravému způsobu života - 2 hod. - Faktory efektivního učení klientek, styly učení a rozmanité druhy inteligence. Vliv klimatu sociální skupiny (např. klientka - porodní asistentka - lékař) na učení klientky - 2 hod. - Pedagogické zásady výchovného působení porodní asistentky na různé skupiny adresátů (mladé klientky - matky, jejich děti a dospělí rodinní příslušníci, nemocné geriatrické klientky, onkologicky nemocné klientky) - 2 hod. - Navázání kontaktu s klientkou, pedagogické aspekty verbální a neverbální komunikace porodní asistentky s klientkou - 2 hod. - Motivace klientek a sociální opora klientkám - 2 hod. - Volba a praktické použití výchovných a vzdělávacích metod v komunikaci s klientkami. Specifičnost aktivizujících metod a instruktáže v práci s klientkami - 2 hod. - Porodní asistentka v rodině klientky. Současné problémy rodinné výchovy - 1 hod. - Porodní asistentka jako mentorka. Příprava a realizace praktické výuky v klinické praxi - 2 hod. - Porodní asistentka jako lektorka. Příprava a realizace vzdělávací akce (např. přednášky, semináře, besedy apod.) - 2 hod. - Sebereflexe, sebepoznávání a sebezdokonalování (sebevýchova a sebevzdělávání) porodní asistentky - 2 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
  • Domácí příprava na výuku - 38 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní terminologii pedagogiky, didaktiky a edukace
definovat základní terminologii pedagogiky, didaktiky a edukace
vysvětlit význam pedagogiky, didaktiky a edukace v práci porodní asistentky
vysvětlit význam pedagogiky, didaktiky a edukace v práci porodní asistentky
popsat jednotlivé fáze edukačního procesu
popsat jednotlivé fáze edukačního procesu
rozumět didaktickým metodám vhodných v práci s klientkami
rozumět didaktickým metodám vhodných v práci s klientkami
vybrat a relevantně zdůvodnit nejvhodnější metodu edukace
vybrat a relevantně zdůvodnit nejvhodnější metodu edukace
Odborné dovednosti
aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách klinické praxe
aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách klinické praxe
používat během edukace vhodné metody verbální i nonverbální komunikace
používat během edukace vhodné metody verbální i nonverbální komunikace
naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro klientky
naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro klientky
navázat kontakt s klientkou a motivovat ji s cílem dosáhnout efektivní edukace
navázat kontakt s klientkou a motivovat ji s cílem dosáhnout efektivní edukace
prezentovat připravený edukační program
prezentovat připravený edukační program
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Známkou
Známkou
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Rozhovor
Rozhovor
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2017.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2017.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2001.
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-988-8.
  • DORKOVÁ, Z. Pedagogika v ošetřovatelství - tradice, současnost a perspektivy: sborník z konference. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2010.
  • Elliott, Julian. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2002. ISBN 8024701820.
  • FERRUCCI, P. Děti nás učí. Praha : Práh, 1999. ISBN 80-7252-010-5.
  • FROMM, E. Umění naslouchat. Praha, Aurora, 2000.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012.
  • LINHARTOVÁ, D. Psychologie pro učitele. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2008.
  • NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha: Portál, 2004.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
  • ROZSYPALOVÁ, M. et al. Psychologie a pedagogika I. Praha: Informatorium, 2006.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr