Předmět: Komunikace ve zdravotnictví

« Zpět
Název předmětu Komunikace ve zdravotnictví
Kód předmětu UZV/PAKD1
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Semináře: - Základní pojmy z komunikace (komunikační proces, zdroj/přijímač, zpětná vazba, šum apod.) - 2 hod. - Verbální komunikace. Složky neverbální komunikace a jejich význam ve zdravotnictví - 3 hod. - Efektivita komunikace, neverbální komunikace, aktivní naslouchání - 2 hod. - Naslouchání, empatie, komunikační bariery - 2 hod. - Konflikty a jejich řešení - 2 hod. - Asertivní komunikace - 2 hod. - Umění přesvědčit. Řeč těla - 2 hod. Cvičení: - Nejčastější problémy a nedorozumění v komunikaci - 3 hod. - Specifika komunikace v profesi - 3 hod. - Komunikace s rodiči po perinatální ztrátě - 3 hod. - Komunikace s pacienty se specifickými nároky - 3 hod. - Komunikace s problémovými pacienty - 3 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví
vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví
definovat zásady komunikace v porodní asistenci
definovat zásady komunikace v porodní asistenci
popsat pomůcky a postup komunikace s ženou neslyšící a nevidomou
popsat pomůcky a postup komunikace s ženou neslyšící a nevidomou
zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientkám různých věkových skupin
zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientkám různých věkových skupin
orientovat se ve zvláštnostech v komunikaci s klientkou při porodu postiženého či mrtvého novorozence
orientovat se ve zvláštnostech v komunikaci s klientkou při porodu postiženého či mrtvého novorozence
Odborné dovednosti
komunikovat s klientkou s gynekologickými problémy
komunikovat s klientkou s gynekologickými problémy
vést rozhovor s těhotnou ženou ve všech trimestrech těhotenství
vést rozhovor s těhotnou ženou ve všech trimestrech těhotenství
připravit správné pomůcky pro komunikaci s ženou nevidomou a neslyšící
připravit správné pomůcky pro komunikaci s ženou nevidomou a neslyšící
uplatnit empatický přístup k ženě při porodu postiženého nebo mrtvého novorozence
uplatnit empatický přístup k ženě při porodu postiženého nebo mrtvého novorozence
zhodnotit stav klientky před, při a po provedené komunikaci při porodu
zhodnotit stav klientky před, při a po provedené komunikaci při porodu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • ALASKO, C. Řekni to jinak: používejte správná slova ve správný čas. Praha: Portál, 2017.
  • ALTUCHER, J., ALTUCHER, C., A. Naučte se říkat ne: jedno malé slovo může přinést velkou změnu do vašeho života. Hodkovičky: Pragma, 2015.
  • BASU, A., FAUST, L. Umění úspěšné komunikace: jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Praha: Grada, 2013.
  • BLECKT, Rami. Umění naslouchat a být slyšet. Praha: Eugenika, 2012. ISBN 978-80-8100-250-2.
  • CIALDINI, R. B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil, 2012.
  • DEBORAH, A-O. Nurse-client communication a life span approach. Sudbury (Massachusetts): Jones &Barlett Learning, 2007. ISBN 13- 978-07637-358.
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80- 85424-40-1.
  • JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008.
  • KOS, V. Jak komunikovat cíl - komunikace, zvládání stresu a konfliktních situací: studijní text. Brno: Síť ekologických poraden, 2014.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.
  • LESTER, PAUL. M. Visual communication. USA: Thomson Wadsworth, 2006. ISBN 0-534-63720-5.
  • LEŠKO, L. Náhled do sociální komunikace. Brno: Libris, 2008. ISBN 978-80-7399-466-2.
  • NICHOLS, M. Zapomenuté umění naslouchat. Praha: Návrat domů, 2005. ISBN 80-7255-106-X.
  • POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-524-2.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • POTTS, Conrad a Suzanne POTTS. Asertivita: umění být silný v každé situaci. Praha: Grada, 2014.
  • ROOB, M., BARRETT, S. Communication, Relationships and Care. London, New York: Tailor &Francis Group, 2004. ISBN 0-415-32659-1.
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. . Praha: Galén, 2009.
  • VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 2008.
  • WITTENBERG-LYLESFRED, E., GOLDSMITH,C. D., GOLDSMITH, J. V. Communication in Palliative Nursing. Oxford: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0199796823.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr