Předmět: Psychoterapeutické techniky pro porodní asistentky

« Zpět
Název předmětu Psychoterapeutické techniky pro porodní asistentky
Kód předmětu UZV/PA6PU
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky a cvičení: - Základy psychoterapeutické práce - 2 hod. - Vymezení základních principů jednotlivých směrů - 2 hod. - Psychoanalýza, hlubinná psychoterapie - 5 hod. - Humanistická psychoterapie - 5 hod. - Kognitivně-behaviorální terapie - 4 hod. - Rodinná terapie - 1 hod. - Gestalt terapie - 1 hod. - Systemická terapie - 1 hod. - Základní charakteristiky a požadavky na osobnost psychoterapeuta- 1 hod. - Psycho-sociální péče o ženu po perinatální ztrátě - 2 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
  • Domácí příprava na výuku - 66 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat terapeutické techniky ve vybraných psychoterapeutických směrech
popsat terapeutické techniky ve vybraných psychoterapeutických směrech
definovat terapeutický vztah
definovat terapeutický vztah
vymezit rogersovskou terapii a techniky aktivního naslouchání
vymezit rogersovskou terapii a techniky aktivního naslouchání
charakterizovat vybrané techniky rodinné terapie
charakterizovat vybrané techniky rodinné terapie
objasnit základy psychoterapeutického přístupu ke klientkám v porodní asistenci
objasnit základy psychoterapeutického přístupu ke klientkám v porodní asistenci
Odborné dovednosti
rozeznat základní problematiku psychoterapie a její možnost využití v porodní asistenci
rozeznat základní problematiku psychoterapie a její možnost využití v porodní asistenci
orientovat se v základních psychoterapeutických směrech
orientovat se v základních psychoterapeutických směrech
navázat vztah s klientkou
navázat vztah s klientkou
aplikovat v praxi techniky aktivního naslouchání a empatický přístup ke klientkám
aplikovat v praxi techniky aktivního naslouchání a empatický přístup ke klientkám
užívat jednoduché praktiky a aktivity psychoterapeutického rázu
užívat jednoduché praktiky a aktivity psychoterapeutického rázu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Přednášení
Týmová práce
Týmová práce
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Přednášení
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Didaktický test
Didaktický test
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • COREY, G. Theory and practise of counseling and psychotherapy. Belmont: Thomson Brooks/Cole, 2009.
  • FRANKL, V. E. A přesto říci životu ano: psycholog prožívá koncentrační tábor. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006.
  • FRANKL, V. E. Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 2006.
  • GJURIČOVÁ, Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2009.
  • HENNIG, G., PELZ, G. Transakční analýza: terapie a poradenství. Praha: Grada, 2008.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2016.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2016.
  • KRATOCHVÍL, Z. Manželská a párová terapie. Praha: Portál, 2009.
  • PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999.
  • RIEGER, Z. Loď skupiny: inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Hradec Králové: Konfrontace, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr