Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky a cvičení: - Základy psychoterapeutické práce - 2 hod. - Vymezení základních principů jednotlivých směrů - 2 hod. - Psychoanalýza, hlubinná psychoterapie - 5 hod. - Humanistická psychoterapie - 5 hod. - Kognitivně-behaviorální terapie - 4 hod. - Rodinná terapie - 1 hod. - Gestalt terapie - 1 hod. - Systemická terapie - 1 hod. - Základní charakteristiky a požadavky na osobnost psychoterapeuta- 1 hod. - Psycho-sociální péče o ženu po perinatální ztrátě - 2 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
- Domácí příprava na výuku
- 66 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat terapeutické techniky ve vybraných psychoterapeutických směrech |
popsat terapeutické techniky ve vybraných psychoterapeutických směrech |
definovat terapeutický vztah |
definovat terapeutický vztah |
vymezit rogersovskou terapii a techniky aktivního naslouchání |
vymezit rogersovskou terapii a techniky aktivního naslouchání |
charakterizovat vybrané techniky rodinné terapie |
charakterizovat vybrané techniky rodinné terapie |
objasnit základy psychoterapeutického přístupu ke klientkám v porodní asistenci |
objasnit základy psychoterapeutického přístupu ke klientkám v porodní asistenci |
Odborné dovednosti |
---|
rozeznat základní problematiku psychoterapie a její možnost využití v porodní asistenci |
rozeznat základní problematiku psychoterapie a její možnost využití v porodní asistenci |
orientovat se v základních psychoterapeutických směrech |
orientovat se v základních psychoterapeutických směrech |
navázat vztah s klientkou |
navázat vztah s klientkou |
aplikovat v praxi techniky aktivního naslouchání a empatický přístup ke klientkám |
aplikovat v praxi techniky aktivního naslouchání a empatický přístup ke klientkám |
užívat jednoduché praktiky a aktivity psychoterapeutického rázu |
užívat jednoduché praktiky a aktivity psychoterapeutického rázu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Přednášení |
Týmová práce |
Týmová práce |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Didaktický test |
Didaktický test |
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
COREY, G. Theory and practise of counseling and psychotherapy. Belmont: Thomson Brooks/Cole, 2009.
-
FRANKL, V. E. A přesto říci životu ano: psycholog prožívá koncentrační tábor. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006.
-
FRANKL, V. E. Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 2006.
-
GJURIČOVÁ, Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2009.
-
HENNIG, G., PELZ, G. Transakční analýza: terapie a poradenství. Praha: Grada, 2008.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2016.
-
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2016.
-
KRATOCHVÍL, Z. Manželská a párová terapie. Praha: Portál, 2009.
-
PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999.
-
RIEGER, Z. Loď skupiny: inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Hradec Králové: Konfrontace, 1998.
|