Předmět: Transkulturní ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Transkulturní ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/PA5TO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Filosofie multikulturalismu. Multikulturalita jako historický a reálný fenomén. Multikulturní ošetřovatelství, základní pojmový aparát. Kulturní šok a jeho fáze. Diagnózy kulturního šoku podle NANDA I, Re-entry shock (1 h.). - Aplikace kulturně specifických modelů využívaných v transkulturním ošetřovatelství. Model transkulturního ošetřovatelství Madeleine Leiningerové. Model Joyce Newman Giger a Ruth Elaine Davidhizar. Model Josephy Campinhy Bacote (1 h.). - Kulturní kompetence a modely kulturní kompetence dle Larry D. Purnella. Etnocentrismus a jeho důsledky v ošetřovatelství. Výživa a rituály stolování (1 h.). - Islámská kultura a společnost. Vztah ke zdraví, nemoci, smrti. Výživa a rituály stolování. Komunikační tabu (1 h.). - Vietnamská kultura v ČR. Specifika kultury. Vztah ke zdraví, nemoci, smrti. Výživa a rituály stolování (1 h.). - Migrace z Ruska a Ukrajiny do ČR. Specifika kultur (1 h.). - Filosofie konfucianismu, čínská etiketa (1 h.). - Odraz náboženství v transkulturním ošetřovatelství. Historie vzniku minoritních etnik v České republice (1 h.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, E-learning
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 52 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pojem multikultura, kulturně shodná péče, kulturní šok
vysvětlit pojem multikultura, kulturně shodná péče, kulturní šok
vyjmenovat etnické menšiny žijících v České republice, zhodnotit význam migrace
vyjmenovat etnické menšiny žijících v České republice, zhodnotit význam migrace
popsat kulturní diagnostiku pacienta
popsat kulturní diagnostiku pacienta
nalézt a zhodnotit komunikační prostředky (karty, symboly...)
nalézt a zhodnotit komunikační prostředky (karty, symboly...)
vyhledat specifické modely kulturní péče
vyhledat specifické modely kulturní péče
Odborné dovednosti
sestavit ošetřovatelskou anamnézu u ženy odlišné kultury
sestavit ošetřovatelskou anamnézu u ženy odlišné kultury
rozlišit projevy kulturního specifika od patologie
rozlišit projevy kulturního specifika od patologie
respektovat kulturní zvláštnosti ženy, posilovat její autonomii, projevovat jí úctu
respektovat kulturní zvláštnosti ženy, posilovat její autonomii, projevovat jí úctu
aplikovat v péči o ženu kulturně specifické modely
aplikovat v péči o ženu kulturně specifické modely
získávat kulturní kompetence a následně je uplatňovat v klinické praxi
získávat kulturní kompetence a následně je uplatňovat v klinické praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
E-learning
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Individuální práce studentů
E-learning
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Česká společnost na prahu vstupu do Evropské unie a její odraz ve zdravotnické praxi. Ostrava: Repronis, 2003.
  • Implementace multikulturní variability do kulturní identity české společnosti a její odraz ve zdravotnické praxi. Opava: Slezská univerzita, 2007.
  • Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče a respektování jejich transkulturní / multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. Ostrava: Repronis, 2002.
  • ARCHALOUSOVÁ, A., SLEZÁKOVÁ, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové: Nucleus HK, 2005.
  • CAMPINHA-BACOTE, J. Cultural competence in psychiatric nursing: Have you ?ASKED? the right questions?. Journal of the American Psychiatric Association, 2002.
  • FAWCETT, J. Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. Philadelphia: Davis, F. A., 2013.
  • GIGER, J. N. a R. E. DAVIDHIZAR. Transcultural Nursing. Assesment and Intervention. St. Louis: Mosby, 1999.
  • HALÍK, T. Žít s tajemstvím, podněty k promýšlení víry. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2013.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
  • LEININGER, M. Transcultural Nursing: Concept, Theories, Research and Practice. 2nd.ed. New York: McGraw ? Hill, Inc,, 1995. ISBN 0-07-037660-3.
  • MCFARLAND, M. R., WEHBE?ALAMAH, H. B. Leininger's Culture Care Diversity and Universality: a Worldwide Nursing Theory. Burlington, 2015.
  • PAPADOPOULOS, I. Transcultural Health and Social Care Development of Culturally Competent Practitioners. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone, 2006.
  • PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství II. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0889-3.
  • PURNELL, L. D. Guide to Culturally Competent Health Care. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2014.
  • PURNELL, L. D. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2012.
  • Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 2. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-929-1.
  • ŠPIRUDOVÁ, L et al. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1213-X.
  • ŠTEFKO, M., KOLDINSKÁ, K. Sociální práva cizinců. Nakladatelství C. H. Beck, 2013.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2012.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha: Triton, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr