Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Filosofie multikulturalismu. Multikulturalita jako historický a reálný fenomén. Multikulturní ošetřovatelství, základní pojmový aparát. Kulturní šok a jeho fáze. Diagnózy kulturního šoku podle NANDA I, Re-entry shock (1 h.). - Aplikace kulturně specifických modelů využívaných v transkulturním ošetřovatelství. Model transkulturního ošetřovatelství Madeleine Leiningerové. Model Joyce Newman Giger a Ruth Elaine Davidhizar. Model Josephy Campinhy Bacote (1 h.). - Kulturní kompetence a modely kulturní kompetence dle Larry D. Purnella. Etnocentrismus a jeho důsledky v ošetřovatelství. Výživa a rituály stolování (1 h.). - Islámská kultura a společnost. Vztah ke zdraví, nemoci, smrti. Výživa a rituály stolování. Komunikační tabu (1 h.). - Vietnamská kultura v ČR. Specifika kultury. Vztah ke zdraví, nemoci, smrti. Výživa a rituály stolování (1 h.). - Migrace z Ruska a Ukrajiny do ČR. Specifika kultur (1 h.). - Filosofie konfucianismu, čínská etiketa (1 h.). - Odraz náboženství v transkulturním ošetřovatelství. Historie vzniku minoritních etnik v České republice (1 h.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, E-learning
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 52 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojem multikultura, kulturně shodná péče, kulturní šok |
vysvětlit pojem multikultura, kulturně shodná péče, kulturní šok |
vyjmenovat etnické menšiny žijících v České republice, zhodnotit význam migrace |
vyjmenovat etnické menšiny žijících v České republice, zhodnotit význam migrace |
popsat kulturní diagnostiku pacienta |
popsat kulturní diagnostiku pacienta |
nalézt a zhodnotit komunikační prostředky (karty, symboly...) |
nalézt a zhodnotit komunikační prostředky (karty, symboly...) |
vyhledat specifické modely kulturní péče |
vyhledat specifické modely kulturní péče |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit ošetřovatelskou anamnézu u ženy odlišné kultury |
sestavit ošetřovatelskou anamnézu u ženy odlišné kultury |
rozlišit projevy kulturního specifika od patologie |
rozlišit projevy kulturního specifika od patologie |
respektovat kulturní zvláštnosti ženy, posilovat její autonomii, projevovat jí úctu |
respektovat kulturní zvláštnosti ženy, posilovat její autonomii, projevovat jí úctu |
aplikovat v péči o ženu kulturně specifické modely |
aplikovat v péči o ženu kulturně specifické modely |
získávat kulturní kompetence a následně je uplatňovat v klinické praxi |
získávat kulturní kompetence a následně je uplatňovat v klinické praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
E-learning |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Individuální práce studentů |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Česká společnost na prahu vstupu do Evropské unie a její odraz ve zdravotnické praxi. Ostrava: Repronis, 2003.
-
Implementace multikulturní variability do kulturní identity české společnosti a její odraz ve zdravotnické praxi. Opava: Slezská univerzita, 2007.
-
Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče a respektování jejich transkulturní / multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. Ostrava: Repronis, 2002.
-
ARCHALOUSOVÁ, A., SLEZÁKOVÁ, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové: Nucleus HK, 2005.
-
CAMPINHA-BACOTE, J. Cultural competence in psychiatric nursing: Have you ?ASKED? the right questions?. Journal of the American Psychiatric Association, 2002.
-
FAWCETT, J. Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. Philadelphia: Davis, F. A., 2013.
-
GIGER, J. N. a R. E. DAVIDHIZAR. Transcultural Nursing. Assesment and Intervention. St. Louis: Mosby, 1999.
-
HALÍK, T. Žít s tajemstvím, podněty k promýšlení víry. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2013.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
-
LEININGER, M. Transcultural Nursing: Concept, Theories, Research and Practice. 2nd.ed. New York: McGraw ? Hill, Inc,, 1995. ISBN 0-07-037660-3.
-
MCFARLAND, M. R., WEHBE?ALAMAH, H. B. Leininger's Culture Care Diversity and Universality: a Worldwide Nursing Theory. Burlington, 2015.
-
PAPADOPOULOS, I. Transcultural Health and Social Care Development of Culturally Competent Practitioners. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone, 2006.
-
PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství II. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0889-3.
-
PURNELL, L. D. Guide to Culturally Competent Health Care. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2014.
-
PURNELL, L. D. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2012.
-
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 2. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-929-1.
-
ŠPIRUDOVÁ, L et al. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1213-X.
-
ŠTEFKO, M., KOLDINSKÁ, K. Sociální práva cizinců. Nakladatelství C. H. Beck, 2013.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2012.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha: Triton, 2010.
|