Vyučující
|
-
Vrlová Lenka, Mgr.
-
Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška: - Základní dělení a druhy výzkumu - 1 hod. - Úvod do Evidence - based Practice - praxe založené na důkazech v porodní asistenci - 1 hod. - Základní pojmy související s EBP a základní principy EBP - 1 hod. - Proces a fáze EBP v porodní asistenci (kritický postoj k praxi, formulace klinické otázky, systematické vyhledání nejlepšího dostupného důkazu, kritické posouzení důkazu (validita, klinická významnost, použitelnost, aplikace důkazu (výsledků) do klinické praxe, zhodnocení výsledku implementace důkazů (výkonu) - 1 hod. - Pyramida důkazů, PICO - pracovní list vyhledávací strategie, kritické posouzení důkazů - 1 hod. - Bariéry implementace ošetřovatelství založeného na důkazech v klinické praxi - 1 hod. Cvičení: - Konstrukce klinické otázky podle formátu PICOT - 1 hod. - Vyhledávání nejlepších důkazů z dostupných online databází - 1 hod. - Samostatná práce ve skupině a konzultace s vyučujícím a se specialisty/ konzultanty - 1 hod. - Vyhledání studií a jejich kriticky hodnocení, výběr nejlepších důkazů - 1 hod. - Doporučení pro praxi a možnosti implementace důkazů do praxe - 1 hod. - Příprava prezentování zjištění před dalšími skupinami a před konzultanty - 1 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Týmová práce, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 48 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat EBP, KDP, AGREE, ADAPTE aj. |
definovat EBP, KDP, AGREE, ADAPTE aj. |
popsat význam praxe založené na důkazech |
popsat význam praxe založené na důkazech |
charakterizovat principy evidence based practice |
charakterizovat principy evidence based practice |
popsat jednotlivé kroky procesu EBP |
popsat jednotlivé kroky procesu EBP |
používat vhodnou terminologii v oblasti EBP a KDP |
používat vhodnou terminologii v oblasti EBP a KDP |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat klinickou otázku v PICO(T) formátu |
formulovat klinickou otázku v PICO(T) formátu |
pracovat s vybranými dostupnými elektronickými databázemi |
pracovat s vybranými dostupnými elektronickými databázemi |
kriticky zhodnotit primární a sekundární studie |
kriticky zhodnotit primární a sekundární studie |
kriticky zhodnotit kvalitu nalezeného důkazu podle protokolu |
kriticky zhodnotit kvalitu nalezeného důkazu podle protokolu |
prezentovat projekt na zadané téma |
prezentovat projekt na zadané téma |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Týmová práce |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. PRAHA: GRADA, 2003.
-
JAROŠOVÁ, D., PLEVOVÁ, I., VRUBLOVÁ, Z. Implementace praxe založené na důkazech do výuky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, 2012.
-
JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech. Evidence Based Nursing. Praha, Grada, 2014. ISBN 78-80-247-5345-4.
-
KLUGAR, M. Systematická review ve zdravotnictví. Olomouc: UP, 2015.
-
KUDLOVÁ, P. a L. ŠPIRUDOVÁ. Evidence based practice v ošetřovatelství a porodní asistenci. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
-
MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. Evidence-based health care: zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
McSHERRY, R. (ed). Evidence?Informed Nursing: a Guide for Clinical Nurses. London, New York: Routledge, 2002.
-
MELNYK, BM, FINEOUT ? OVERHOLT, E. Evidence?Based Practice in Nursing and Healthcare. A Guide to Best Practice. Philadelphia: Lippincott Williams, 2011.
-
POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., SIKOROVÁ, N. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2. díl.. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
|