Vyučující
|
-
Pelková Jana, MUDr.
-
Hoffmannová Andrea, Mgr.
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře: - Onemocnění dýchacích cest - somatologicko - patologický úvod, projevy, anamnéza, vyšetřovací metody (bronchitis, bronchopneumonie, chronická obstrukční choroba, bronchopulmonální respirační insuficience, astma bronchiale, bronchiektázie) - 2 hod. - Onemocnění srdce a cév - somatologicko - patologický úvod, projevy, anamnéza, vyšetřovací metody (vrozené a získané vady srdce a cév, srdeční arytmie, ICHS, zánětlivá onemocnění srdce, hypertenzní choroby, hypotenze, flebotrombosis, tromboflebitis, prevence TEN) - 2 hod. - Onemocnění trávicího ústrojí somatologicko - patologický úvod, projevy, anamnéza, vyšetřovací metody (vředové choroby a zánětlivé změny gastroduodena, jícnové varixy, cholelithiasis, choledocholithiasis, pankreatitis, jaterní cirhózy a jaterní selhání, Crohnova chorob, ulcerózní kolitis, proktokolitis, polypóza zažívacího traktu) - 2 hod. - Onemocnění metabolické - somatologicko - patologický úvod, projevy, anamnéza, vyšetřovací metody (diabetes mellitus včetně komplikací, poruchy výživy - obezita, podvýživa) - 2 hod. - Onemocnění močových cest a ledvin somatologicko - patologický úvod, projevy, anamnéza, vyšetřovací metody (cystitis, glomerulonefritis, pyelonefritis, akutní selháním ledvin, hemodialýza) - 1 hod. - Základní klinické projevy a terapeutické postupy vztahující se k problematice endokrinního systému (hypotalamo -hypofyzární systém, hypo- a hyperfunkce štítné žlázy, nadledviny) - 2 hod. - Základní klinické projevy a terapeutické postupy vztahující se k problematice krevních chorob (anemie, trombocytopenie, leukémie), dárcovství krve - 2 hod. - Základní klinické projevy a terapeutické postupy vztahující se k problematice chorob pohybového ústrojí (artróza, artritis, Bechtěrevova nemoc) - 1 hod. - Základní klinické projevy a terapeutické postupy vztahující se infekčním chorobám (s virovou hepatitidou, s mononukleózou, infekčními průjmy, AIDS) - 1 hod. - Základní terminologie v gerontologii a geriatrii - vysvětlení pojmů, rizika zvýšené úrazovosti (pády), dělení věku, demence, Alzheimerova choroba - 1 hod. Cvičení: - Specifika ošetřovatelského procesu u pacientů s onemocněním srdce a cév (ischemickou chorobou srdeční, hypertenzní chorobou, TEN ad pulm), včetně edukace nemocných - 1 hod. - Specifika ošetřovatelského procesu u pacientů s onemocněním dýchacích cest včetně specifické inhalační terapie. Edukace nemocných - 1 hod. - Specifika ošetřovatelského procesu u pacientů s onemocněním gastrointestinálního traktu (vředovou chorobou gastroduodena, jícnovými varixy, s cholelithiasis, choledocholithiasis, pankreatitis, jaterní cirhózou, jaterním selháním a jaterní encefalopatií), edukace nemocných - 1 hod. - Specifika ošetřovatelského procesu u pacientů s onemocněním vylučovacího systému, včetně přípravy na diagnostická vyšetření zmiňovaného systému. Edukace nemocných. Specifika péče a psychosociální aspekty u hemodialyzovaných pacientů - 1 hod. - Ošetřovatelské intervence a problémy nemocných s diabetes mellitus včetně komplikací, sefmonitoring - 1 hod. - Specifika ošetřovatelského procesu u pacientů s endokrinními chorobami, příprava k vyšetření, funkční testy - 1 hod. - Specifika oš. procesu u pacientů s problematikou krevních chorob (anemie, trombocytopenie, leukémie) - 1 hod. - Formy péče o staré lidi v závěru života, zvláštnosti přístupu k umírajícím, etika komunikace s pozůstalými. Ošetřovatelské intervence a problémy nemocných při realizaci ošetřovatelského procesu - 1 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii vybraných interních nemocí (např. zažívacího a vylučovacího ústrojí, metabolických onemocnění a poruch vnitřního prostředí a výživy apod.) |
popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii vybraných interních nemocí (např. zažívacího a vylučovacího ústrojí, metabolických onemocnění a poruch vnitřního prostředí a výživy apod.) |
popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění |
popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými interními chorobami |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými interními chorobami |
aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech |
aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech |
používat odbornou terminologii vztahující se k problematice chorob ve vnitřním lékařství |
používat odbornou terminologii vztahující se k problematice chorob ve vnitřním lékařství |
orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech |
orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit stav pacienta/klienta |
zhodnotit stav pacienta/klienta |
identifikovat základní symptomy, konzultovat s ošetřujícím lékařem |
identifikovat základní symptomy, konzultovat s ošetřujícím lékařem |
identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup) |
identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup) |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u pacienta/klienta |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u pacienta/klienta |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe |
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké |
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké |
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta |
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza textu |
E-learning |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
HERDMAN, T. H. & KAMITSURU, S., Překlad Pavla Kudlová. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015?2017. Praha: Grada, 2015.
-
KOVALYOVA, O. a T. ASHCHELUOVA. Propedeutics to Internal Medicine Part 1: Diagnostics. Vinnytsya: Nova Knyha publishers, 2011.
-
KOVALYOVA, O., S. SHAPOVALOVA a O. NIZHEGORODTSEVA. Propedeutics to Internal Medicine Part 2: Syndromes and diseases; Textbook for English learning Students of higher medical schools. Vinnytsya: Nova Knyha publishers, 2011.
-
MAREK, J. a kol. Farmakoterapie vnitřních nemocí. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
NAVRÁTIL, L. et al. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. . Praha: Grada Publishing, 2008.
-
NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
SOVOVÁ, E., J. SEDLÁŘOVÁ a kol. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2014.
-
Sovová, Eliška. EKG pro sestry. Praha : Grada, 2006. ISBN 8024715422.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A., NEJEDLÁ, M. Interní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1777-8.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A., NEJEDLÁ.M. Interní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1148-6.
-
ŠPINAR, J., O. LUDKA a kol. Propedeutika a vyšetřovací metody vnitřních nemocí. Praha: Grada Publishing, 2013.
-
VÖRÖSOVÁ, Gabriela. Ošetrovateľský proces v internom ošetrovateľstve: [učebnica pre fakulty ošetrovateľstva]. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-358-5.
-
ŽÁK, A. a J. Petrášek. Základy vnitřního lékařství. Praha: Galén, 2011.
|