Vyučující
|
-
Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
- Definice a klasifikace diabetu a poruch glukózové tolerance - 1 hod. - Specifika péče o ženu - diabetičku v porodní asistenci (screening, diagnostika a léčba diabetu v těhotenství, kontroly kompenzace diabetu a porodnická sledování) - 2 hod. - Selfmanagement, selfmonitoring: SMBG, CGMS, počítačové programy - 1 hod. - Strava a fyzická zátěž těhotné diabetičky - 1 hod. - Diagnostika a léčebné možnosti akutních a pozdních komplikací diabetu - 1 hod. - Léčba inzulinem, inzulinové preparáty, pomůcky, aplikace inzulinu - 1 hod. - Edukační programy pro těhotné diabetičky - 1 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat jednotlivé typy DM, etiologii, příznaky a diagnostiku DM |
popsat jednotlivé typy DM, etiologii, příznaky a diagnostiku DM |
popsat léčbu jednotlivých typů DM a komplikací DM |
popsat léčbu jednotlivých typů DM a komplikací DM |
definovat a obhájit jednotlivé život zachraňující aktivity (hypoglykemie, hypergykemie) |
definovat a obhájit jednotlivé život zachraňující aktivity (hypoglykemie, hypergykemie) |
vysvětlit GDM, diagnostiku a léčbu |
vysvětlit GDM, diagnostiku a léčbu |
zdůvodnit význam selfmanagementu u ženy s DM/GDM |
zdůvodnit význam selfmanagementu u ženy s DM/GDM |
Odborné dovednosti |
---|
rozpoznat příznaky hypoglykemie a hyperglykemie a adekvátně na ně zareagovat |
rozpoznat příznaky hypoglykemie a hyperglykemie a adekvátně na ně zareagovat |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétní klientky |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétní klientky |
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče |
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče |
edukovat klientku a osoby jí blízké |
edukovat klientku a osoby jí blízké |
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o klientku |
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o klientku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
BULECHEK G.M. et al. Nursing Interventions Classification (NIC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
-
ČECHUROVÁ, D., ANDĚLOVÁ, K. Doporučený postup péče o diabetes mellitus v těhotenství 2014. Praha: Česká diabetologická společnost ČLS JEP, 2014.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
Kudlová, Pavla. Ošetřovatelská péče v diabetologii. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5367-6.
-
MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification (NOC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2012. ISBN 978-0-323-05408-9.
-
PROCHÁZKA, M., KANTOR, L. Diabetes a těhotenství. Interní medicína pro praxi, 2009.
-
ŠTECHOVÁ, K. a kol. Dítě diabetické matky ? Komplexní pohled na diabetes a těhotenství. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-879-6906-9.
|