Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obecná patologie: - Předmět patologie - život, zdraví, nemoc, smrt - 2 hod. - Příčiny a prevence nemocí - 2 hod. - Regresivní a metabolické změny - 2 hod. - Záněty - definice, příčiny, projevy, rozdělení. Progresivní změny - 2 hod. - Onkopatologie - rozdělení, systematika, příčiny a prevence nádorových onemocnění - 3 hod. Speciální patologie: - Onemocnění respiračního systému - 2 hod. - Onemocnění kardiovaskulárního systému - 2 hod. - Onemocnění urogenitálního systému - 3 hod. - Choroby zažívacího traktu - 2 hod. - Choroby nervového a endokrinního systému - 4 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 66 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studentka zná stavbu, funkce a vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla a je schopna popsat činnost jednotlivých tělesných soustav. |
Studentka zná stavbu, funkce a vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla a je schopna popsat činnost jednotlivých tělesných soustav. |
Výsledky učení |
---|
definovat etiopatogenezi chorobných jevů |
definovat etiopatogenezi chorobných jevů |
chápat obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí |
chápat obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí |
popsat podstatu civilizačních chorob, spojených s návyky a životním stylem |
popsat podstatu civilizačních chorob, spojených s návyky a životním stylem |
orientovat se v onkologické problematice |
orientovat se v onkologické problematice |
využívat vědomosti v ostatních odborných předmětech |
využívat vědomosti v ostatních odborných předmětech |
Odborné dovednosti |
---|
definovat základní pojmy patologie a patologické fyziologie |
definovat základní pojmy patologie a patologické fyziologie |
vysvětlit postup při získávání údajů o etiopatogenezi chorobných jevů |
vysvětlit postup při získávání údajů o etiopatogenezi chorobných jevů |
popsat pomůcky a postup jednotlivých základních a speciálních vyšetřovacích metod |
popsat pomůcky a postup jednotlivých základních a speciálních vyšetřovacích metod |
zdůvodnit souvislosti chorobných procesů |
zdůvodnit souvislosti chorobných procesů |
orientovat se ve standardech jednotlivých pracovních výkonů a ve zdravotnické dokumentaci využívané v patologii a patologické fyziologii |
orientovat se ve standardech jednotlivých pracovních výkonů a ve zdravotnické dokumentaci využívané v patologii a patologické fyziologii |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁČKOVÁ, J., GAMRATOVÁ, M. Patologie v kostce: učební texty pro studenty bakalářského studia LF OU. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017.
-
KUMAR, V., COTRAN RAMZI. S., ROBBINS STANLEY. L. Basic Pathology. Philadelphia: W. B. Saunders, 1997.
-
NAIR, M., PEATE, I. Patofyziologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing,, 2017.
-
POVÝŠIL, C., ŠTEINER, I. Obecná patologie. Praha: Galén, 2011.
-
ROKYTA, R. Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
SILBERNAGL, S., LANG, F. Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada, 2001.
-
VIRGINIA J. BALDWIN. Pathology of Multiple Pregnancy. New York: Springer Science & Business Media, 1994.
-
VOKURKA, M. Patofyziologie pro nelékařské směry. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018.
|