Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Pojetí moderní pedagogiky, pedagogika jako věda a aplikovaný obor. Vztah pedagogiky a ošetřovatelství / porodní asistence, možnosti jejich vzájemného ovlivňování - 1 hod. - Socializace, enkulturace, výchova a sebevýchova, vzdělávání a sebevzdělávání. Specifičnosti výchovy a vzdělávání dětí, mládeže, dospělých a seniorů - 2 hod. - Možnosti a cíle výchovy a vzdělávání v různých oblastech práce porodní asistentky. Výchova a prevence. Výchova ke zdravému způsobu života - 2 hod. - Faktory efektivního učení klientek, styly učení a rozmanité druhy inteligence. Vliv klimatu sociální skupiny (např. klientka - porodní asistentka - lékař) na učení klientky - 2 hod. - Pedagogické zásady výchovného působení porodní asistentky na různé skupiny adresátů (mladé klientky - matky, jejich děti a dospělí rodinní příslušníci, nemocné geriatrické klientky, onkologicky nemocné klientky) - 2 hod. - Navázání kontaktu s klientkou, pedagogické aspekty verbální a neverbální komunikace porodní asistentky s klientkou - 2 hod. - Motivace klientek a sociální opora klientkám - 2 hod. - Volba a praktické použití výchovných a vzdělávacích metod v komunikaci s klientkami. Specifičnost aktivizujících metod a instruktáže v práci s klientkami - 2 hod. - Porodní asistentka v rodině klientky. Současné problémy rodinné výchovy - 1 hod. - Porodní asistentka jako mentorka. Příprava a realizace praktické výuky v klinické praxi - 2 hod. - Porodní asistentka jako lektorka. Příprava a realizace vzdělávací akce (např. přednášky, semináře, besedy apod.) - 2 hod. - Sebereflexe, sebepoznávání a sebezdokonalování (sebevýchova a sebevzdělávání) porodní asistentky - 2 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
- Domácí příprava na výuku
- 38 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní terminologii pedagogiky, didaktiky a edukace |
definovat základní terminologii pedagogiky, didaktiky a edukace |
vysvětlit význam pedagogiky, didaktiky a edukace v práci porodní asistentky |
vysvětlit význam pedagogiky, didaktiky a edukace v práci porodní asistentky |
popsat jednotlivé fáze edukačního procesu |
popsat jednotlivé fáze edukačního procesu |
rozumět didaktickým metodám vhodných v práci s klientkami |
rozumět didaktickým metodám vhodných v práci s klientkami |
vybrat a relevantně zdůvodnit nejvhodnější metodu edukace |
vybrat a relevantně zdůvodnit nejvhodnější metodu edukace |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách klinické praxe |
aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách klinické praxe |
používat během edukace vhodné metody verbální i nonverbální komunikace |
používat během edukace vhodné metody verbální i nonverbální komunikace |
naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro klientky |
naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro klientky |
navázat kontakt s klientkou a motivovat ji s cílem dosáhnout efektivní edukace |
navázat kontakt s klientkou a motivovat ji s cílem dosáhnout efektivní edukace |
prezentovat připravený edukační program |
prezentovat připravený edukační program |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza výkonů studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Známkou |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2017.
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2017.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2001.
-
DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-988-8.
-
DORKOVÁ, Z. Pedagogika v ošetřovatelství - tradice, současnost a perspektivy: sborník z konference. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2010.
-
Elliott, Julian. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2002. ISBN 8024701820.
-
FERRUCCI, P. Děti nás učí. Praha : Práh, 1999. ISBN 80-7252-010-5.
-
FROMM, E. Umění naslouchat. Praha, Aurora, 2000.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012.
-
LINHARTOVÁ, D. Psychologie pro učitele. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2008.
-
NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010.
-
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha: Portál, 2004.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
ROZSYPALOVÁ, M. et al. Psychologie a pedagogika I. Praha: Informatorium, 2006.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012.
|