Vyučující
|
-
Štěpánková Kateřina, Ing. Ph.D.
-
Lehocký Marián, prof. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: - Vznik a vlastnosti ultrazvuku, charakteristika ultrazvukového přístroje (využití ultrazvuku v jednotlivých lékařských oborech). Základy využití laseru a jeho využití ve zdravotnictví - 3 hod. - Základy biofyziky (pojem, fyzikální podstata sedimentace krve, krevního tlaku). Podstata působení vnějšího tlaku na organizmus (podtlak, přetlak) - 2 hod. - Fyzikální základy dýchání a krevního oběhu - 2hod. - Nukleární medicína (základy nukleární medicíny, ochrana a bezpečnost při práci, radionuklidové vyšetřovací metody) - 2 hod. - Fyzikální základy endoskopických metod, fyzikální základy nejčastěji používaných přístrojů ve zdravotnictví - EKG, EEG, EMG, Holterovo monitorování - 2 hod. - Základy radiologie (vznik RTG záření, vlastnosti RTG záření, využití v praxi, BOZP, účinek různých druhů ionizujícího záření a využití pro diagnostiku a terapii ve zdravotnické praxi) - 2 hod. - Rentgenové vyšetřovací metody (nativní, kontrastní - irrigografie, počítačová tomografie, DSA, angiografie, koronarografie) - 2 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná jednotlivá diagnostická vyšetření a přípravu na ně. |
Student zná jednotlivá diagnostická vyšetření a přípravu na ně. |
Student zná podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh. |
Student zná podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh. |
Student zná principy diagnostiky a terapie a principy fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice, léčbě i prevenci. |
Student zná principy diagnostiky a terapie a principy fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice, léčbě i prevenci. |
Odborné dovednosti |
---|
Student porovná účinky elektrického proudu na lidský organismus. |
Student porovná účinky elektrického proudu na lidský organismus. |
Student vyhodnotí vliv nízké a vysoké teploty na organismus. |
Student vyhodnotí vliv nízké a vysoké teploty na organismus. |
Student provede popis výpočetní tomografie. |
Student provede popis výpočetní tomografie. |
Student porovná účinky nízkého a vysokého tlaku na lidský organismus. |
Student porovná účinky nízkého a vysokého tlaku na lidský organismus. |
Student provede popis endoskopických vyšetřovacích metod. |
Student provede popis endoskopických vyšetřovacích metod. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BENEŠ, J., KYMPLOVÁ, J., VÍTEK, F. Základy fyziky pro lékařské a zdravotnické obory: pro studium i praxi. Praha: Grada, 2015.
-
COTTERILL, R. Biophysics: an introduction. West Sussex: John Wiley, 2002.
-
NAVRÁTIL, L.,ROSINA. J. Medicínská biofyzika. Praha: Grada, 2005.
-
ROSINA, J., KOLÁŘOVÁ, H., et al. Biofyzika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2006.
-
ROSINA, J., SLOUKA, V. Návody k praktickým cvičením z lékařské biofyziky. Praha, 2001.
|