Předmět: Biofyzika, radiologie a nukleární medicína

« Zpět
Název předmětu Biofyzika, radiologie a nukleární medicína
Kód předmětu UZV/PA1BR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štěpánková Kateřina, Ing. Ph.D.
  • Lehocký Marián, prof. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: - Vznik a vlastnosti ultrazvuku, charakteristika ultrazvukového přístroje (využití ultrazvuku v jednotlivých lékařských oborech). Základy využití laseru a jeho využití ve zdravotnictví - 3 hod. - Základy biofyziky (pojem, fyzikální podstata sedimentace krve, krevního tlaku). Podstata působení vnějšího tlaku na organizmus (podtlak, přetlak) - 2 hod. - Fyzikální základy dýchání a krevního oběhu - 2hod. - Nukleární medicína (základy nukleární medicíny, ochrana a bezpečnost při práci, radionuklidové vyšetřovací metody) - 2 hod. - Fyzikální základy endoskopických metod, fyzikální základy nejčastěji používaných přístrojů ve zdravotnictví - EKG, EEG, EMG, Holterovo monitorování - 2 hod. - Základy radiologie (vznik RTG záření, vlastnosti RTG záření, využití v praxi, BOZP, účinek různých druhů ionizujícího záření a využití pro diagnostiku a terapii ve zdravotnické praxi) - 2 hod. - Rentgenové vyšetřovací metody (nativní, kontrastní - irrigografie, počítačová tomografie, DSA, angiografie, koronarografie) - 2 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zná jednotlivá diagnostická vyšetření a přípravu na ně.
Student zná jednotlivá diagnostická vyšetření a přípravu na ně.
Student zná podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh.
Student zná podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh.
Student zná principy diagnostiky a terapie a principy fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice, léčbě i prevenci.
Student zná principy diagnostiky a terapie a principy fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice, léčbě i prevenci.
Odborné dovednosti
Student porovná účinky elektrického proudu na lidský organismus.
Student porovná účinky elektrického proudu na lidský organismus.
Student vyhodnotí vliv nízké a vysoké teploty na organismus.
Student vyhodnotí vliv nízké a vysoké teploty na organismus.
Student provede popis výpočetní tomografie.
Student provede popis výpočetní tomografie.
Student porovná účinky nízkého a vysokého tlaku na lidský organismus.
Student porovná účinky nízkého a vysokého tlaku na lidský organismus.
Student provede popis endoskopických vyšetřovacích metod.
Student provede popis endoskopických vyšetřovacích metod.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • BENEŠ, J., KYMPLOVÁ, J., VÍTEK, F. Základy fyziky pro lékařské a zdravotnické obory: pro studium i praxi. Praha: Grada, 2015.
  • COTTERILL, R. Biophysics: an introduction. West Sussex: John Wiley, 2002.
  • NAVRÁTIL, L.,ROSINA. J. Medicínská biofyzika. Praha: Grada, 2005.
  • ROSINA, J., KOLÁŘOVÁ, H., et al. Biofyzika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2006.
  • ROSINA, J., SLOUKA, V. Návody k praktickým cvičením z lékařské biofyziky. Praha, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr