Předmět: Bloková semestrální praxe a její supervize 6

« Zpět
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její supervize 6
Kód předmětu UZV/OP6BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Odborná praxe probíhá pod dohledem sester (mentorek, školitelek) na ambulantních a lůžkových pracovištích nemocnic zaměřujících se na péči o ženu, akutní lůžkovou a intenzivní péči, onkologickou a paliativní péči. Dále také v komunitní péči včetně domácí, paliativní a hospicové péče. Součástí předmětu je supervize odborné praxe řízená interním supervizorem, kde je diskutována problematika praxe a studentovi se dostává podpory. Rozsah blokové praxe ve 3. ročníku letního semestru je 280 hodin (7 týdnů) přímé praxe v klinických podmínkách, 8 hodin seminář k praxi a 14 hodin supervize za semestr.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování, Týmová práce
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat strukturu péče na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péči, paliativní péče, urgentní příjem,
popsat strukturu péče na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péči, paliativní péče, urgentní příjem,
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péče, paliativní péče, triage urgentního příjmu,
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péče, paliativní péče, triage urgentního příjmu,
zdůvodnit význam bezpečné komunikace a identifikace s pacientem/klientem,
zdůvodnit význam bezpečné komunikace a identifikace s pacientem/klientem,
zdůvodnit ošetřovatelský postup ve vztahu k jednotlivým onemocněním a stavu pacienta/klienta,
zdůvodnit ošetřovatelský postup ve vztahu k jednotlivým onemocněním a stavu pacienta/klienta,
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o pacienty/klienty na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péče, urgentního příjmu a paliativní péče,
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o pacienty/klienty na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péče, urgentního příjmu a paliativní péče,
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinického prostředí onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologické péče, intenzivní péče, paliativní péče, urgentního příjmu,
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinického prostředí onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologické péče, intenzivní péče, paliativní péče, urgentního příjmu,
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu,
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu,
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí,
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí,
edukovat o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu,
edukovat o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu,
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí,
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Praktické procvičování
Týmová práce
Týmová práce
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Systematické pozorování studenta
Doporučená literatura
  • ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., v platném znění.
  • ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., v platném znění.
  • Florence, Zdravotnictví a medicína, Ošetřovatelství a porodní asistence.
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • HAJNOVÁ FUKASOVÁ, E. Ošetřovatelská péče v onkologii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se senior. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzívní péči. Praha: Grada, 2007.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • KŘIVOHLAVÝ. J. a J. PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada, 2004.
  • MESSER, B. 100 tipů pro plánování domácí ošetřovatelské péče. Praha: Grada, 2016.
  • O´CONNOR. M. a S. ARANDA. Paliativní péče pro sestry všech oborů. Praha: Grada, 2005.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II. Praha: Grada, 2010.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
  • SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2006. ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2006. ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé ? Principy, proces, metody. Praha: Grada, 2013.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014.
  • TRACHTOVÁ, E. a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
  • VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Sestra a její dokumentace: Návod pro praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2763-9.
  • VONDRÁČEK. L., M. LUDVÍK a J. NOVÁKOVÁ. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha: Grada, 2003.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN. B. A. a C. L. BENNETT. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr