Předmět: Bloková semestrální praxe a její reflexe 4

« Zpět
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její reflexe 4
Kód předmětu UZV/OP4BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na interních, chirurgických a dětských odděleních. - Bezpečnost pacientů. Rizika pádů (prevence). - Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na interních chirurgických a dětských odděleních. - Seznámení se s organizací práce a specifiky na interních, chirurgických a dětských ambulancích. - Práce s dokumentací na daném oddělení. - Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. - Sledování bolesti, její hodnocení a intervence. - Realizace ošetřovatelského procesu u nemocných podle konceptuálních modelů. - Edukace dospělých a dětských pacientů, včetně jejich blízkých. - Spolupráce a efektivní komunikace v multidisciplinárním týmu (sdílení informací o nemocných). - Specifika komunikace s dětmi a jejich rodiči. - Prevence imobilizačního syndromu. Zásady polohování imobilních nemocných. - Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče, prvky rehabilitačního ošetřovatelství. - Rozbor semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook). - Rozbor problémových situací během praxe. - Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování, Týmová práce
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit využívání současných léčebně/diagnostických metod ve vztahu k poskytování ošetřovatelské péče (viz např. endoskopie, miniivazivní diagnostické a léčební výkony, jednodenní chirurgie aj.),
vysvětlit využívání současných léčebně/diagnostických metod ve vztahu k poskytování ošetřovatelské péče (viz např. endoskopie, miniivazivní diagnostické a léčební výkony, jednodenní chirurgie aj.),
zdůvodnit specifika péče o pacienty/klienty s komorbiditami v interní a chirurgické péči,
zdůvodnit specifika péče o pacienty/klienty s komorbiditami v interní a chirurgické péči,
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem,
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem,
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta,
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta,
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o interního a chirurgického pacienta,
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o interního a chirurgického pacienta,
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí,
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí,
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do interní, chirurgické péče (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, podávání léčivých přípravků apod.), viz Logbook,
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do interní, chirurgické péče (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, podávání léčivých přípravků apod.), viz Logbook,
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí interní a chirurgické péče,
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí interní a chirurgické péče,
provádět rehabilitační ošetřování v interní a chirurgické péči,
provádět rehabilitační ošetřování v interní a chirurgické péči,
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu,
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu,
podílet se na edukaci ošetřovatelské péče v interní a chirurgické péči,
podílet se na edukaci ošetřovatelské péče v interní a chirurgické péči,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Týmová práce
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Pozorování
Pozorování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozhovor
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Doporučená literatura
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha:Grada, 2016. ISBN 80-247-5014-9.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • Sikorová, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II.. Praha: Grada, 2010.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science.. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
  • ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr