Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Vymezení pojmů výživa, dietologie a dietoterapie Výživa zdravých osob. Principy a zásady racionální výživy. Prevence onemocnění z hlediska správné výživy Nutriční anamnéza, nutriční diagnostika Výživa osob s vybraným onemocněním Dietní systém, hlavní principy jednotlivých diet Parenterální a enterální výživa Kojení Legislativní požadavky na hygienu stravování v nemocnicích, nutriční toxikologie Edukace pacientů v oblasti výživy Ošetřovatelský plán u nemocných v oblasti péče o výživu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 7 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišovat základní pojmy - výživa, dietologie a dietoterapie |
rozlišovat základní pojmy - výživa, dietologie a dietoterapie |
používat znalosti o nutriční diagnostice |
používat znalosti o nutriční diagnostice |
rozeznat zásady racionální výživy |
rozeznat zásady racionální výživy |
vysvětlit principy dietního systému |
vysvětlit principy dietního systému |
popsat hlavní principy jednotlivých diet |
popsat hlavní principy jednotlivých diet |
Odborné dovednosti |
---|
edukovat pacienty v oblasti výživy |
edukovat pacienty v oblasti výživy |
provést edukaci o benefitech kojení |
provést edukaci o benefitech kojení |
objasnit možnosti zavádění příkrmů |
objasnit možnosti zavádění příkrmů |
stanovit způsob podávání mléčných a nemléčných příkrmů |
stanovit způsob podávání mléčných a nemléčných příkrmů |
aplikovat přípravky parenterální a enterální výživy |
aplikovat přípravky parenterální a enterální výživy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
GROFOVÁ, Z. Nutriční podpora: praktický rádce pro sestry. Praha: Grada, 2007.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
HOLEČEK, M. Regulace metabolismu cukrů, tuků, bílkovin a aminokyselin. Praha: Grada, 2005.
-
ILÍKOVÁ, O. Zdravá výživa malých dětí. Praha: Portál, 2009.
-
JOHN, S. and J. J. ARULMANI. Essentials of Nutrition and Dietetics for Nursing. New Delhi: BI Publications Pvt Ltd, 2007.
-
KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelství v diabetologii. Praha: Grada, 2015.
-
Kunová, Václava. Zdravá výživa. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3433-0.
-
NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
PI´THA, J., POLEDNE, R. Zdravá výživa pro každý den. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2488-1.
-
SABERSKY, A. Zdravá výživa pro těhotné a kojící matky. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2740-0.
-
STARNOVSKÁ, T. Nutriční terapie. Praha: Galén, 2006.
-
Svačina, Štěpán. Klinická dietologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2256-6.
-
VYZULA, R. Výživa při onkologickém onemocnění. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-120-3.
-
Zadák, Zdeněk. Výživa v intenzivní péči. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2844-5.
|