Vyučující
|
-
Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
-
Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Ošetřovatelský proces - pojem, historický vývoj, význam a využití v praxi. Přehled fází ošetřovatelského procesu - 1 hod. - Ošetřovatelské potřeby - 2 hod. - Zhodnocení nemocného (assessment), tzn. získávání informací o nemocném, zdroje, záznam - 1 hod. - Ošetřovatelská diagnostika, taxonomie NANDA, NIC, NOC, ICNP - 2 hod. - Plánování ošetřovatelské péče, formulace cíle a plánu ošetřovatelských intervencí - 1 hod. - Realizace plánované péče, kompetence jednotlivých členů zdravotnického týmu - 1 hod. - Zhodnocení efektivnosti ošetřovatelské péče - evaluace - 1 hod. - Ošetřovatelská dokumentace, právní aspekty ošetřovatelské dokumentace - 1 hod. Cvičení - Ošetřovatelské potřeby - 4 hod. - Kroky posouzení (sběr, analýza a uspořádání informací, výběr potenciálních diagnóz, hloubkové posouzení, stanovení a seřazení diagnóz podle priorit). Metody získávání informací a dat - 3 hod. - Diagnostický proces, stanovení (formulování) ošetřovatelské diagnózy - 3 hod. - Tvorba ošetřovatelského plánu. Postup vypracování ošetřovatelského plánu u konkrétního klienta (a pozměněnými identifikačními údaji) - 3 hod. - Realizace ošetřovatelské péče - 1 hod. - Vyhodnocení - 1 hod. - Zdravotnická dokumentace, záznam do ošetřovatelské dokumentace - cvičné dokumentace. Práce s dokumentací na daném oddělení - 5 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Praktické procvičování, Analýza textu, Sebereflexe, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces a potřeby |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces a potřeby |
popsat historický vývoj a jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu |
popsat historický vývoj a jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu |
identifikovat ošetřovatelské problémy klienta |
identifikovat nesaturované potřeby, ošetřovatelské problémy klienta |
identifikovat nesaturované potřeby, ošetřovatelské problémy klienta |
identifikovat ošetřovatelské problémy klienta |
vyjmenovat části zdravotnické dokumentace a objasnit její význam |
vyjmenovat části zdravotnické dokumentace a objasnit její význam |
vysvětlit zásady vedení ošetřovatelské dokumentace |
vysvětlit zásady vedení ošetřovatelské dokumentace |
Odborné dovednosti |
---|
posoudit potřeby, odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření u konkrétního pacienta/klienta |
posoudit potřeby, odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření u konkrétního pacienta/klienta |
zhodnotit stav pacienta/klienta |
zhodnotit stav pacienta/klienta |
formulovat ošetřovatelské diagnózy |
formulovat ošetřovatelské diagnózy |
sestavit ošetřovatelský plán cíle péče u konkrétního pacienta/klienta |
sestavit ošetřovatelský plán cíle péče u konkrétního pacienta/klienta |
provádět korektní záznamy do ošetřovatelské dokumentace |
provádět korektní záznamy do ošetřovatelské dokumentace |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Pozorování |
Pozorování |
Analýza textu |
Analýza textu |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Kontakt, Profese, Ošetřovatelství a porodní asistence, British Journal of Nursing, RN, Nursing aj..
-
BULECHEK, G. M., BUTCHER, H. K., DOCHTERMAN, J. M. Nursing Interventions Classification (NIC). Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
Kolektiv autorů. Průvodce ošetřovatelskou dokumentací od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0278-9.
-
KUDLOVÁ, P. a J. MAREČKOVÁ. Ošetřovatelská dokumentace, plán ošetřovatelské péče ? výstup 3. fáze ošetřovatelského procesu. Olomouc: Grada, 2004.
-
KUDLOVÁ, P. Historie ošetřovatelského procesu a ošetřovatelských diagnóz NANDA. In Ošetřovatelství - morální umění. Krátká, Kutnohorská, Cichá a kol. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4201-4.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
-
MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification (NOC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2012. ISBN 978-0-323-05408-9.
-
NEJEDLÁ Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
-
PACOVSKÝ, V. Ošetřovatelská diagnostika. Praha: UK, 1985.
-
TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E. et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vyd. Brno: IDVPZ, 2001.
-
VAŠÁTKOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelská dokumentace v nemocnici. Brno: IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-327-9.
|