Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seminář Příprava Individuální blokové praxe 1 (zajištění a rozpisy klinických pracovišť, aktualizace požadavků k hladkému průběhu Individuální blokové praxe 1, kontrola proškolení BOZP aktuálně k akademickému roku). Odborná praxe Poskytování ošetřovatelské péče ve struktuře zejména oddělení následné (i rehabilitační péče) a dlouhodobé péče ve zdravotnickém zařízení, dle rozpisu smluvních pracovišť. Zaměření Individuální blokové praxe (seznam konkrétních ošetřovatelských činností - viz logbook): Seznámení s charakterem organizací práce a specifiky práce na pracovišti odborné praxe. Poskytování individualizované komplexní ošetřovatelské péče pod odborným dohledem mentora/školitele. Přístup a spoluúčast na vedení zdravotnické dokumentace. Komunikace a spolupráce zdravotnického týmu, sdílení informací. Efektivní komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými. Ošetřovatelský proces ve všech jeho fázích, hodnocení pacienta /klienta sestrou, sledování příznaků objektivních a zaznamenávání subjektivních příznaků pacienta/klienta. Náhled do zdravotně/sociální péče, aktivizace pacienta/klienta. Účast na vizitě (lékařské, sesterské), asistence a předávání informací v týmu. Reflexe Analýza prostředí plnění Individuální blokové praxe 1, identifikace eventuálních problémových situací. Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu, interpersonální vztahy, vedení mentorem/školitelem. Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 302 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat prevenci, následky imobilizačního syndromu na pracovištích dlouhodobé a následné péče |
popsat prevenci, následky imobilizačního syndromu na pracovištích dlouhodobé a následné péče |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty v dlouhodobé a následné péči |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty v dlouhodobé a následné péči |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v dlouhodobé a následné péči |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v dlouhodobé a následné péči |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do následné a dlouhodobé péče v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, podávání léčivých přípravků viz logbook) |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do následné a dlouhodobé péče v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, podávání léčivých přípravků viz logbook) |
získávat profesionální praktickou zručnost ošetřovatelských postupů v klinickém prostředí |
získávat profesionální praktickou zručnost ošetřovatelských postupů v klinickém prostředí |
komunikovat s pacientem/klientem/seniorem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
komunikovat s pacientem/klientem/seniorem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu |
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu |
aplikovat prvky bazální stimulace, rehabilitačního ošetřování v dlouhodobé a následné péči |
aplikovat prvky bazální stimulace, rehabilitačního ošetřování v dlouhodobé a následné péči |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pozorování |
Pozorování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Stáže |
Stáže |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Stáže |
Stáže |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb. v platném znění.
-
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb. v platném znění.
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace (Logbook) [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
-
DOSBABA, F., KŘÍŽOVÁ, D., HARTMAN, M. a kol. Rehabilitační ošetřování v praxi. Praha: Grada. 2014.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Praha: Grada. 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., MENŠÍKOVÁ, A., ŠENKYŘÍKOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech I., II.. Brno: Masarykova univerzita. 2019.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada. 2015.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada. 2011.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada. 2011.
-
WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
|