Předmět: Individuální bloková praxe 1

« Zpět
Název předmětu Individuální bloková praxe 1
Kód předmětu UZV/OP2IX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář Příprava Individuální blokové praxe 1 (zajištění a rozpisy klinických pracovišť, aktualizace požadavků k hladkému průběhu Individuální blokové praxe 1, kontrola proškolení BOZP aktuálně k akademickému roku). Odborná praxe Poskytování ošetřovatelské péče ve struktuře zejména oddělení následné (i rehabilitační péče) a dlouhodobé péče ve zdravotnickém zařízení, dle rozpisu smluvních pracovišť. Zaměření Individuální blokové praxe (seznam konkrétních ošetřovatelských činností - viz logbook): Seznámení s charakterem organizací práce a specifiky práce na pracovišti odborné praxe. Poskytování individualizované komplexní ošetřovatelské péče pod odborným dohledem mentora/školitele. Přístup a spoluúčast na vedení zdravotnické dokumentace. Komunikace a spolupráce zdravotnického týmu, sdílení informací. Efektivní komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými. Ošetřovatelský proces ve všech jeho fázích, hodnocení pacienta /klienta sestrou, sledování příznaků objektivních a zaznamenávání subjektivních příznaků pacienta/klienta. Náhled do zdravotně/sociální péče, aktivizace pacienta/klienta. Účast na vizitě (lékařské, sesterské), asistence a předávání informací v týmu. Reflexe Analýza prostředí plnění Individuální blokové praxe 1, identifikace eventuálních problémových situací. Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu, interpersonální vztahy, vedení mentorem/školitelem. Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 302 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat prevenci, následky imobilizačního syndromu na pracovištích dlouhodobé a následné péče
popsat prevenci, následky imobilizačního syndromu na pracovištích dlouhodobé a následné péče
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty v dlouhodobé a následné péči
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty v dlouhodobé a následné péči
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v dlouhodobé a následné péči
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v dlouhodobé a následné péči
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do následné a dlouhodobé péče v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, podávání léčivých přípravků viz logbook)
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do následné a dlouhodobé péče v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, podávání léčivých přípravků viz logbook)
získávat profesionální praktickou zručnost ošetřovatelských postupů v klinickém prostředí
získávat profesionální praktickou zručnost ošetřovatelských postupů v klinickém prostředí
komunikovat s pacientem/klientem/seniorem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
komunikovat s pacientem/klientem/seniorem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
aplikovat prvky bazální stimulace, rehabilitačního ošetřování v dlouhodobé a následné péči
aplikovat prvky bazální stimulace, rehabilitačního ošetřování v dlouhodobé a následné péči
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Pozorování
Pozorování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Stáže
Stáže
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Sebereflexe
Sebereflexe
Stáže
Stáže
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozhovor
Rozhovor
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb. v platném znění.
  • ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb. v platném znění.
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace (Logbook) [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
  • DOSBABA, F., KŘÍŽOVÁ, D., HARTMAN, M. a kol. Rehabilitační ošetřování v praxi. Praha: Grada. 2014.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Praha: Grada. 2020.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., MENŠÍKOVÁ, A., ŠENKYŘÍKOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech I., II.. Brno: Masarykova univerzita. 2019.
  • TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada. 2015.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada. 2011.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada. 2011.
  • WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr