Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seminář Příprava blokové semestrální praxe (zajištění a rozpisy klinických pracovišť, aktualizace požadavků k hladkému průběhu Blokové semestrální praxe a její reflexe 2, kontrola proškolení BOZP aktuálně k akademickému roku). Odborná praxe Poskytování ošetřovatelské péče ve struktuře zejména péče o klienty s chronickým, kompenzovaným a dlouhodobým onemocněním (následná péče, dlouhodobá péče) ve zdravotnickém zařízení, dle rozpisu smluvních pracovišť. Zaměření blokové semestrální praxe (seznam konkrétních ošetřovatelských činností - viz logbook): Poskytování ošetřovatelské péče za účelem získávání zručnosti jednotlivých ošetřovatelských postupů v prostředí neakutní péče (možnost procvičování a precizování postupů, na které lze navázat v akutní péči). Přístup a spoluúčast na vedení zdravotnické dokumentace. Komunikace a spolupráce zdravotnického týmu, sdílení informací. Praktické poskytování základní ošetřovatelské péče formou ošetřovatelského procesu u soběstačných i nesoběstačných pacientů s ohledem na jejich potřeby, věk a etické principy. Praktický nácvik soběstačnosti. Vertikalizace nemocných. Výživa nemocných. Podávání léků a dalších léčivých přípravků. Odběry biologického materiálu aj. Polohování pacientů upoutaných na lůžko, prevence imobilizačního syndromu, zásady rehabilitačního ošetřování. Sledování péče s ohledem na geriatrickou křehkost pacientů/klientů v neakutní péči. Efektivní komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými. Ošetřovatelský proces ve všech jeho fázích, hodnocení pacienta /klienta sestrou, sledování příznaků objektivních a zaznamenávání subjektivních příznaků pacienta/klienta. Účast na vizitě (lékařské, sesterské), asistence a předávání informací v týmu. Reflexe Analýza prostředí plnění blokové semestrální praxe 2, identifikace eventuálních problémových situací. Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu, interpersonální vztahy, vedení mentorem/školitelem. Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 218 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči |
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče |
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče |
Výsledky učení |
---|
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče |
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz logbook) |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz logbook) |
získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí |
získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí |
získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu |
podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pozorování |
Pozorování |
Analýza textu |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Týmová práce |
Týmová práce |
Stáže |
Stáže |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Supervize na pracovišti |
Supervize na pracovišti |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
Profese OnLine, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
-
GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. GRADA. 2020.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Praha: Grada. 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
-
POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., MENŠÍKOVÁ, A., ŠENKYŘÍKOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech I., II.. Brno: Masarykova univerzita. 2019.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada. 2015.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada. 2011.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada. 2011.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
|