Předmět: Úvod do ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Úvod do ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/OP1TO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: - Vymezení základní ošetřovatelské terminologie. Ošetřovatelství jako umění a vědní obor. Postavení ošetřovatelství v systému věd (2 h.). - Vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského školství u nás a ve světě, historie (2 h.). - Koncepce českého ošetřovatelství (obecná charakteristika) (2 h.). - Legislativní předpisy a normy vztahující se ke kvalifikaci nelékařských zdravotnických pracovníků a k výkonu profese sestry. Regulace zdravotnického povolání (2 h.). - Vzdělávání v oboru ošetřovatelství (2 h.). - Akreditace vzdělávacích programů. Národní institut kvality a excelence zdravotnictví (NIKEZ) (3 h.). - Národní registr zdravotnických pracovníků (1 h.). - Postavení a funkce sestry v systému zdravotní a preventivní péče (2 h.). - Profesní národní a mezinárodní organizace sester, jejich náplň a význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství a pro vývoj profese (2 h.). - Klasifikační systémy v ošetřovatelství (2 h.). - Konceptuální modely, teorie, pojmy konceptuálních modelů (1 h.). - Tradiční model ošetřovatelské péče (1 h.). - Nejznámější konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, jejich charakteristika (2 h.). - Filozofie multikultularismu. Definice základních pojmů multikultury. Cizinci v ČR. Základní premisy multikulturní ošetřovatelské péče (2 h.). - Kulturní šok, fáze kulturního šoku, jeho dopad na zdraví člověka a na poskytovanou ošetřovatelskou péči (1 h.). - Kulturně specifické modely využívané v transkulturním ošetřovatelství (např. Madeleine Leiningerové. Model Joyce Newman Giger a Ruth Elaine Davidhizar. Model Josephy Campinhy-Bacote) (2 h.). - Multikulturní dialog. Komunikační karty pro pacienty, cizince a zdravotníky (MZ ČR) (1 h.). Semináře: - Cíle ošetřovatelství. Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství (2 h.). - Významné osobnosti ošetřovatelství a ošetřovatelského školství (3 h.). - Koncepce ošetřovatelství 2021 (1 h.). - Kvalifikační standard Všeobecná sestra (1 h.). - Národní standardizované operativní protokoly (NSOP), ošetřovatelské postupy pro nelékařské zdravotnické pracovníky (1 h.). - Specializační vzdělávání, celoživotní vzdělávání v ošetřovatelství (2 h.). - Kompetence sestry, týmová spolupráce a odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče (2 h.). - Využití klasifikačních systémů v praxi (NANDA, NIC, NOC, OMAHA, ICNP...) (2 h.). - Florence Nightingalová a její pojetí ošetřovatelské péče (1 h.). - Model základní ošetřovatelské péče Virginie Hendersonové, model fungujícího zdraví M. Gordonové a jejich využití v praxi (2 h.). - Dorothea Oremová a teorie deficitu sebepéče, model každodenních činností Roperové, Loganové, Tierneyové a jejich využití v praxi (2 h.). - Srovnání vybraných ošetřovatelských modelů/teorií se zaměřením na jejich specifika při klinickém praktickém využití (1 h.). - Zvláštnosti ošetřovatelské péče o klienta odlišné kultury (jiné národnosti, etnika, jiného jazyka, náboženství atd.), zvláštnosti komunikace (1 h.). - Aplikace kulturně specifických modelů využívaných v transkulturním ošetřovatelství (2 h.). - Minority v České republice. Specifika ošetřovatelské péče u pacientů Romů (1 h.). - Kulturní odlišnosti národů bývalého Sovětského svazu (1 h.). - Kulturní odlišnosti asijských národů včetně vietnamského etnika (2 h.). - Zvláštnosti ošetřovatelské péče o muslimského klienta (1 h.). - Novinky a aktuální informace v ošetřovatelství (1 h.).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat a vysvětlit současnou koncepci ošetřovatelství, vymezit ošetřovatelství jako vědu
definovat a vysvětlit současnou koncepci ošetřovatelství, vymezit ošetřovatelství jako vědu
popsat historický vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského vzdělávání
popsat historický vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského vzdělávání
vysvětlit pojmy kvalifikační vzdělávání, celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání
vysvětlit pojmy kvalifikační vzdělávání, celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání
vyjmenovat mezinárodní a národní sesterské organizace a popsat jejich roli při rozvoji profese
vyjmenovat mezinárodní a národní sesterské organizace a popsat jejich roli při rozvoji profese
specifikovat konceptuální modely a klasifikační systémy nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi
specifikovat konceptuální modely a klasifikační systémy nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi
popsat možné překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury
popsat možné překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury
Odborné dovednosti
realizovat ošetřovatelskou péči v souladu s platnými legislativními normami a Národními standardizovanými operativními postupy (NSOP)
realizovat ošetřovatelskou péči v souladu s platnými legislativními normami a Národními standardizovanými operativními postupy (NSOP)
analyzovat současný systém vzdělávání sester v České republice v historickém kontextu
analyzovat současný systém vzdělávání sester v České republice v historickém kontextu
vyhledat obory specializačního vzdělávání pro všeobecné sestry dle Nařízení vlády České republiky
vyhledat obory specializačního vzdělávání pro všeobecné sestry dle Nařízení vlády České republiky
rozlišit kompetence všeobecné a praktické sestry
rozlišit kompetence všeobecné a praktické sestry
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta
respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území České republiky a poskytovat jim kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči
respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území České republiky a poskytovat jim kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • AZV ČR. Návrhy klinických doporučených postupů. 2020.
  • FAWCETT, J. Analysis and Evaluation of Contemporary Nursing Knowledge: Nursing Models and Theories. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2000.
  • HELMING, Mary, Cyntia C. BARRERE, Karen AVINO a Deborah SHIELDS. Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston: Jones and Bartlett Publishers, 2013. ISBN 978-1-284-03583-4.
  • JUKL, M. a J. MAJRICOVÁ. Století s Červeným křížem. 2019.
  • KAFKOVÁ, V. Z historie ošetřovatelství. Brno: IDVP, 1992.
  • KLUGAR, M. a kol. Metodika tvorby a aktualizace doporučených postupů a operativních doporučení ve zdravotnictví. Praha: Národní institut kvality a excelence zdravotnictví, MZ ČR. 2023.
  • KOŤA, J., V. TÓTHOVÁ a V. STASKOVÁ. Odkaz Joyce E. Travelbee pro ošetřovatelství 21. století. Praha: Grada. 2019.
  • KRÁTKÁ, Anna, Jana KUTNOHORSKÁ a Martina CICHÁ. Ošetřovatelství - morální umění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4201-4.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi I. Praha: Grada, 2013.
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství, systémový přístup I. a II. Praha: Karolinum, 2002.
  • MOORE, Charlotte. Florence Nightingale. The lady with the lamp. London:N51UP, 2004. ISBN 1-904095-83-6.
  • NIGHTINGALE, F. Kniha o ošetřování nemocných. Praha: J. Otto, 1874.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2011.
  • PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství I. 2. doplněné vydání.. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-888-6.
  • POKORNÁ, Andrea. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 9788021092976.
  • POTTER, P. A., A. G. PERRY. Fundamentals of Nursing. Eleventh edition. Elsevier - Health Sciences Division. 2022.
  • ROZSYPALOVÁ, M., H. SVOBODOVÁ a M. ZVONÍČKOVÁ. Sestry vzpomínají. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-2471-503-1.
  • ŠKARDOVÁ, L. Marie Rozsypalová. Život sestry. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2502-9.
  • ŠKUBOVÁ, Jarmila a Helena CHVÁTALOVÁ. Jak šel čas. Očima sestry Růženy Wagnerové. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-461-0.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I. Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠVEJNOHA, J. Florence Nightingalová. Praha: Český červený kříž. 2004.
  • ŠVEJNOHA, J. Henri Dunant. Praha: Český červený kříž. 2004.
  • WATSON, Jean. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012. ISBN 978-1-4496-2810-9.
  • ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľstvo, teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2005. ISBN 80-8063-131-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr