Vyučující
|
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Šalenová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Základní pojmy z komunikace (komunikační proces, zdroj/přijímač, zpětná vazba, šum apod.) (2 h.). - Verbální komunikace. Složky neverbální komunikace a jejich význam ve zdravotnictví (1 h.). - Efektivita komunikace, neverbální komunikace, aktivní naslouchání (2 h.). - Naslouchání, empatie, komunikační bariery (2 h.). - Nejčastější problémy a nedorozumění v komunikaci (1 h.). - Specifika komunikace v profesi (1 h.). - Exkurz: historie rétoriky (1 h.). Cvičení - Komunikace s pacienty se specifickými nároky (4 h.). - Komunikace s problémovými pacienty (4 h.). - Konflikty a jejich řešení (3 h.). - Asertivní komunikace (3 h.). - Umění přesvědčit (2 h.). - Řeč těla (4 h.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce studentů ve dvojicích, E-learning
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví |
vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví |
definovat zásady komunikace v ošetřovatelství |
definovat zásady komunikace v ošetřovatelství |
popsat pomůcky a postup komunikace s klienty neslyšícími a nevidomými |
popsat pomůcky a postup komunikace s klienty neslyšícími a nevidomými |
zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům různých věkových skupin |
zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům různých věkových skupin |
orientovat se ve zvláštnostech v komunikaci s klienty či rodinnými příslušníky při diagnostice závažného onemocnění |
orientovat se ve zvláštnostech v komunikaci s klienty či rodinnými příslušníky při diagnostice závažného onemocnění |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat s klienty všech věkových kategorií |
komunikovat s klienty všech věkových kategorií |
vést rozhovor s klienty i jejich rodinnými příslušníky |
vést rozhovor s klienty i jejich rodinnými příslušníky |
připravit správné pomůcky a komunikuje s klienty nevidomými a neslyšícími |
připravit správné pomůcky a komunikuje s klienty nevidomými a neslyšícími |
uplatňovat empatický přístup ke klientům ve všech situacích |
uplatňovat empatický přístup ke klientům ve všech situacích |
zhodnotit stav klientů před, při a po provedené komunikaci |
zhodnotit stav klientů před, při a po provedené komunikaci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
E-learning |
E-learning |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Analýza seminární práce |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
ALHOFF, D. W. Rétorika a komunikace. Praha: Grada, 2008.
-
BURDA, P. Krizova komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCO NZO, 2014.
-
CAPPONI, V. a T. NOVÁK. Asertivně do života. Praha: Grada, 1994.
-
GAULT, I. Communication in nursing & Healthcare. London: Sage Publications, 2016.
-
GRUBER, D. Zlatá kniha komunikace. Ostrava, Repronis, 2005.
-
HARGIE, O. The handbook of communication skills. London; New York: Routlege, 2006.
-
JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Portál, 2007.
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010.
-
NICHOLS, M. Zapomenuté umění naslouchat. Praha: Návrat domů, 2005.
-
PEAS A. a B. PEAS. Řeč těla. Praha: Portál, 2008.
-
PECH, J. Řeč těla a umění komunikace. Praha: NS Svoboda, 2009.
-
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy, dovednosti, poruchy. Praha: Grada, 2005.
-
PLEVOVÁ, I. SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010.
-
POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009.
-
POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
POKORNÁ, A., TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016.
-
SCHULTZ VON THUN, F. Jak spolu komunikujeme?.
-
ŠPATENKOVÁ, N. a J. KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén, 2009.
-
VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozumění. Hry pro dospívající. Praha.
-
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005.
-
VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 2008.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|