Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvodní seminář seznámí s možnostmi participace studenta na zvýšení kvality života hospitalizovaných pacientů a uživatelů služeb nebo komunit. Faktory rozhodující o volbě aktivity. Nabídka aktivit (2 h.). - Samostatná práce. Příprava projektu (ve skupinách, dvojicích, podle typu aktivity). Realizace projektu. Hodnocení, závěrečná zpráva aktivity. Prezentace průběhu a hodnocení aktivity. Student volí z těchto možností (např. aktivizační program pro seniory v nemocnicích nebo sociálních službách; uspořádání sbírky (např. knih, hraček aj.) pro cílovou skupinu; čtení knih a denního tisku seniorům; čtení knih dětem; uspořádání Mikulášské besídky; zapojení se do aktivit pořádaných fakultou nebo univerzitou; asistence osobám se specifickými potřebami; asistence studentům se specifickými potřebami; pomoc při organizaci dobrovolnické aktivity; vlastní návrh studenta) (min. 17 h.). - Ukončení předmětu. Prezentace průběhu aktivity studentem a hodnocení vyučujícím (1 h.). Předmět lze zapsat 1× za celé studium.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojem aktivizace |
objasnit pojem aktivizace |
popsat faktory ovlivňující aktivizaci pacientů/uživatelů služeb |
popsat faktory ovlivňující aktivizaci pacientů/uživatelů služeb |
vybrat aktivity vhodné pro pacienty ve zdravotnických zařízeních a pro uživatele sociálních služeb |
vybrat aktivity vhodné pro pacienty ve zdravotnických zařízeních a pro uživatele sociálních služeb |
popsat způsob spolupráce při organizování aktivit ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních |
popsat způsob spolupráce při organizování aktivit ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních |
vysvětlit význam akceptace specifických potřeb pacienta/klienta zdravotnickým pracovníkem při aktivizaci |
vysvětlit význam akceptace specifických potřeb pacienta/klienta zdravotnickým pracovníkem při aktivizaci |
Odborné dovednosti |
---|
asistovat osobám se specifickými potřebami |
asistovat osobám se specifickými potřebami |
aktivizovat pacienty všech věkových kategorií v ústavní i domácí péči |
aktivizovat pacienty všech věkových kategorií v ústavní i domácí péči |
používat znalosti z psychologie při plánování aktivit u jednotlivých pacientů/uživatelů služeb |
používat znalosti z psychologie při plánování aktivit u jednotlivých pacientů/uživatelů služeb |
navrhnout a sestavit plán aktivit u jednotlivých pacientů/klientů |
navrhnout a sestavit plán aktivit u jednotlivých pacientů/klientů |
zapojit se do aktivit pořádaných pro uživatele služeb fakultou nebo univerzitou |
zapojit se do aktivit pořádaných pro uživatele služeb fakultou nebo univerzitou |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Práce studentů ve dvojicích |
Individuální práce studentů |
Práce studentů ve dvojicích |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
ARONOVÁ, K. Dobrovolnictví v domovech pro seniory, příklady dobré praxe. Praha: Hestia, 2008.
-
HOLCZEROVÁ, V. a D. DVOŘÁČKOVÁ. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013.
-
JAROLÍMOVÁ, E. a J. SUCHÁ. Trénink paměti pro seniory. Praha: Edika, 2017.
-
ROCHESTER, C. Volunteering And Society In The 21st Century. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
-
SUCHÁ, J., I. JINDROVÁ a B. HÁTLOVÁ. Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013.
-
VÉVODOVÁ, H. a M. RŮŽEK. Cvičení s říkankou pro malé děti. Praha: Edika, 2012.
|