Předmět: Aktivity ve zdravotnictví nebo v sociálních službách

« Zpět
Název předmětu Aktivity ve zdravotnictví nebo v sociálních službách
Kód předmětu UZV/OKAZS
Organizační forma výuky Cvičení + Odborná praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvodní seminář seznámí s možnostmi participace studenta na zvýšení kvality života hospitalizovaných pacientů a uživatelů služeb nebo komunit. Faktory rozhodující o volbě aktivity. Nabídka aktivit (2 h.). - Samostatná práce. Příprava projektu (ve skupinách, dvojicích, podle typu aktivity). Realizace projektu. Hodnocení, závěrečná zpráva aktivity. Prezentace průběhu a hodnocení aktivity. Student volí z těchto možností (např. aktivizační program pro seniory v nemocnicích nebo sociálních službách; uspořádání sbírky (např. knih, hraček aj.) pro cílovou skupinu; čtení knih a denního tisku seniorům; čtení knih dětem; uspořádání Mikulášské besídky; zapojení se do aktivit pořádaných fakultou nebo univerzitou; asistence osobám se specifickými potřebami; asistence studentům se specifickými potřebami; pomoc při organizaci dobrovolnické aktivity; vlastní návrh studenta) (min. 17 h.). - Ukončení předmětu. Prezentace průběhu aktivity studentem a hodnocení vyučujícím (1 h.). Předmět lze zapsat 1× za celé studium.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 36 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit pojem aktivizace
objasnit pojem aktivizace
popsat faktory ovlivňující aktivizaci pacientů/uživatelů služeb
popsat faktory ovlivňující aktivizaci pacientů/uživatelů služeb
vybrat aktivity vhodné pro pacienty ve zdravotnických zařízeních a pro uživatele sociálních služeb
vybrat aktivity vhodné pro pacienty ve zdravotnických zařízeních a pro uživatele sociálních služeb
popsat způsob spolupráce při organizování aktivit ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních
popsat způsob spolupráce při organizování aktivit ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních
vysvětlit význam akceptace specifických potřeb pacienta/klienta zdravotnickým pracovníkem při aktivizaci
vysvětlit význam akceptace specifických potřeb pacienta/klienta zdravotnickým pracovníkem při aktivizaci
Odborné dovednosti
asistovat osobám se specifickými potřebami
asistovat osobám se specifickými potřebami
aktivizovat pacienty všech věkových kategorií v ústavní i domácí péči
aktivizovat pacienty všech věkových kategorií v ústavní i domácí péči
používat znalosti z psychologie při plánování aktivit u jednotlivých pacientů/uživatelů služeb
používat znalosti z psychologie při plánování aktivit u jednotlivých pacientů/uživatelů služeb
navrhnout a sestavit plán aktivit u jednotlivých pacientů/klientů
navrhnout a sestavit plán aktivit u jednotlivých pacientů/klientů
zapojit se do aktivit pořádaných pro uživatele služeb fakultou nebo univerzitou
zapojit se do aktivit pořádaných pro uživatele služeb fakultou nebo univerzitou
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Práce studentů ve dvojicích
Individuální práce studentů
Práce studentů ve dvojicích
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • ARONOVÁ, K. Dobrovolnictví v domovech pro seniory, příklady dobré praxe. Praha: Hestia, 2008.
  • HOLCZEROVÁ, V. a D. DVOŘÁČKOVÁ. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013.
  • JAROLÍMOVÁ, E. a J. SUCHÁ. Trénink paměti pro seniory. Praha: Edika, 2017.
  • ROCHESTER, C. Volunteering And Society In The 21st Century. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
  • SUCHÁ, J., I. JINDROVÁ a B. HÁTLOVÁ. Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013.
  • VÉVODOVÁ, H. a M. RŮŽEK. Cvičení s říkankou pro malé děti. Praha: Edika, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr