Předmět: Bloková semestrální praxe a její reflexe 5

« Zpět
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její reflexe 5
Kód předmětu UZV/OK5BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na geriatrických, psychiatrických odděleních a odděleních tzv. malých klinických oborů (oční, ORL, kožní, stomatologie). Bezpečnost seniorů, rizika pádů (prevence). Aktivizace seniorů. Prevence imobilizačního syndromu. Zásady polohování imobilních nemocných. Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče, prvky rehabilitačního ošetřovatelství. Seznámení s charakterem a organizací práce na geriatrických, psychiatrických odděleních a odděleních tzv. malých klinických oborů (oční, ORL, kožní, stomatologie). Ošetřovatelský proces, edukace a specifika přístupu k seniorům. Ošetřovatelský proces, edukace a specifika přístupu k nemocným dětem a dospělým s psychiatrickou diagnózou. Ošetřovatelský proces a edukace u dětských i dospělých klientů na ORL oddělení. Ošetřovatelský proces a edukace u dětských i dospělých klientů na očním oddělení. Ošetřovatelský proces a edukace u dětských i dospělých klientů na kožním oddělení. Ošetřovatelský proces u dětských i dospělých klientů na stomatologii. Rozbor semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook). Rozbor problémových situací během praxe. Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací. Využití skupinové a individuální supervize během odborné praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Týmová práce, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů
Výsledky učení
Odborné znalosti
zdůvodnit dodržování BOZP pro poskytování bezpečné ošetřovatelské péče
zdůvodnit dodržování BOZP pro poskytování bezpečné ošetřovatelské péče
vysvětlit specifika postupu ošetřovatelského výkonu a péče na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
vysvětlit specifika postupu ošetřovatelského výkonu a péče na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
objasnit lékařské diagnózy na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
objasnit lékařské diagnózy na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
vyjmenovat požadované diagnosticko-terapeutické výkony na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
vyjmenovat požadované diagnosticko-terapeutické výkony na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
objasnit význam a způsob alternativní komunikace u klientů se specifickými požadavky na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
objasnit význam a způsob alternativní komunikace u klientů se specifickými požadavky na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení
Odborné dovednosti
provádět pod dohledem mentora bezpečnou péči a ošetřovatelské činnosti, a to v souladu s legislativou v platném znění
provádět pod dohledem mentora bezpečnou péči a ošetřovatelské činnosti, a to v souladu s legislativou v platném znění
připravit realizaci plánu individuální ošetřovatelské péče u konkrétního pacienta
připravit realizaci plánu individuální ošetřovatelské péče u konkrétního pacienta
pracovat se zdravotnickou dokumentací (provádět záznamy) pod vedením mentora
pracovat se zdravotnickou dokumentací (provádět záznamy) pod vedením mentora
připravit a realizovat edukaci nemocných dětí a dospělých (rodičů, příbuzných) u jednotlivých klinických stavů na rozvržených pracovištích zdravotnického zařízení
připravit a realizovat edukaci nemocných dětí a dospělých (rodičů, příbuzných) u jednotlivých klinických stavů na rozvržených pracovištích zdravotnického zařízení
využívat individuální nebo skupinovou supervizi
využívat individuální nebo skupinovou supervizi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Týmová práce
Týmová práce
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Supervize na pracovišti
Supervize na pracovišti
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., v platném znění.
  • ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., v platném znění.
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • DOSTÁLKOVÁ, T. Stomatologie. Praha: Grada, 2008.
  • HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada, 2007.
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • KŘIVOHLAVÝ. J. a J. PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • KUCHYNKA, P. Oční lékařství. Praha: Grada, 2007.
  • MAĎAR. R., R. PODSTATOVÁ a J. ŘEHOŘOVÁ. Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Praha: Grada, 2006.
  • MARKOVÁ, E., M. VENGLÁŘOVÁ a M. BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. Praha: Grada, 2006.
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010.
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II.. Praha: Grada, 2010.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A., M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • ŠTORK, J. a kol. Dermatovenerologie. Praha: Galén, 2008.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014.
  • TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. Brno: NCO NZO, 2013.
  • VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.
  • VONDRÁČEK, L., LUDVÍK, M., NOVÁKOVÁ. J. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha: Grada, 2003.
  • VONDRÁČEK, L., WIRTHOVÁ, V. Sestra a její dokumentace - Návod pro praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2763-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr