Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na geriatrických, psychiatrických odděleních a odděleních tzv. malých klinických oborů (oční, ORL, kožní, stomatologie). Bezpečnost seniorů, rizika pádů (prevence). Aktivizace seniorů. Prevence imobilizačního syndromu. Zásady polohování imobilních nemocných. Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče, prvky rehabilitačního ošetřovatelství. Seznámení s charakterem a organizací práce na geriatrických, psychiatrických odděleních a odděleních tzv. malých klinických oborů (oční, ORL, kožní, stomatologie). Ošetřovatelský proces, edukace a specifika přístupu k seniorům. Ošetřovatelský proces, edukace a specifika přístupu k nemocným dětem a dospělým s psychiatrickou diagnózou. Ošetřovatelský proces a edukace u dětských i dospělých klientů na ORL oddělení. Ošetřovatelský proces a edukace u dětských i dospělých klientů na očním oddělení. Ošetřovatelský proces a edukace u dětských i dospělých klientů na kožním oddělení. Ošetřovatelský proces u dětských i dospělých klientů na stomatologii. Rozbor semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook). Rozbor problémových situací během praxe. Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací. Využití skupinové a individuální supervize během odborné praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Týmová práce, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zdůvodnit dodržování BOZP pro poskytování bezpečné ošetřovatelské péče |
zdůvodnit dodržování BOZP pro poskytování bezpečné ošetřovatelské péče |
vysvětlit specifika postupu ošetřovatelského výkonu a péče na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
vysvětlit specifika postupu ošetřovatelského výkonu a péče na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
objasnit lékařské diagnózy na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
objasnit lékařské diagnózy na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
vyjmenovat požadované diagnosticko-terapeutické výkony na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
vyjmenovat požadované diagnosticko-terapeutické výkony na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
objasnit význam a způsob alternativní komunikace u klientů se specifickými požadavky na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
objasnit význam a způsob alternativní komunikace u klientů se specifickými požadavky na rozvrženém pracovišti zdravotnického zařízení |
Odborné dovednosti |
---|
provádět pod dohledem mentora bezpečnou péči a ošetřovatelské činnosti, a to v souladu s legislativou v platném znění |
provádět pod dohledem mentora bezpečnou péči a ošetřovatelské činnosti, a to v souladu s legislativou v platném znění |
připravit realizaci plánu individuální ošetřovatelské péče u konkrétního pacienta |
připravit realizaci plánu individuální ošetřovatelské péče u konkrétního pacienta |
pracovat se zdravotnickou dokumentací (provádět záznamy) pod vedením mentora |
pracovat se zdravotnickou dokumentací (provádět záznamy) pod vedením mentora |
připravit a realizovat edukaci nemocných dětí a dospělých (rodičů, příbuzných) u jednotlivých klinických stavů na rozvržených pracovištích zdravotnického zařízení |
připravit a realizovat edukaci nemocných dětí a dospělých (rodičů, příbuzných) u jednotlivých klinických stavů na rozvržených pracovištích zdravotnického zařízení |
využívat individuální nebo skupinovou supervizi |
využívat individuální nebo skupinovou supervizi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Supervize na pracovišti |
Supervize na pracovišti |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., v platném znění.
-
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., v platném znění.
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
-
DOSTÁLKOVÁ, T. Stomatologie. Praha: Grada, 2008.
-
HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada, 2007.
-
HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
-
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
-
KŘIVOHLAVÝ. J. a J. PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
KUCHYNKA, P. Oční lékařství. Praha: Grada, 2007.
-
MAĎAR. R., R. PODSTATOVÁ a J. ŘEHOŘOVÁ. Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Praha: Grada, 2006.
-
MARKOVÁ, E., M. VENGLÁŘOVÁ a M. BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. Praha: Grada, 2006.
-
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011.
-
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II.. Praha: Grada, 2010.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A., M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
ŠTORK, J. a kol. Dermatovenerologie. Praha: Galén, 2008.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014.
-
TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. Brno: NCO NZO, 2013.
-
VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.
-
VONDRÁČEK, L., LUDVÍK, M., NOVÁKOVÁ. J. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha: Grada, 2003.
-
VONDRÁČEK, L., WIRTHOVÁ, V. Sestra a její dokumentace - Návod pro praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2763-9.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
|