Vyučující
|
-
Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Předmět pedagogika a edukace, vymezení základní terminologie (1 h.). - Pedagogické zásady výchovného působení. Složky výchovy (1 h.). - Výukové metody (1 h.). - Pojetí pedagogiky v moderní společnosti. Vztah pedagogiky a ošetřovatelství (1 h.). - Didaktika v ošetřovatelství (1 h.). - Edukační proces a jeho fáze (1 h.). - Sestra v roli lektora (1 h.). Cvičení - Rozvoj pedagogických dovedností a kompetencí pro vedení edukace (2 h.). - Příprava sestry k edukaci. Cíle edukace (2 h.). - Tvorba edukačního plánu (2 h.). - Specifika edukace v preventivní péči, u dětí, u seniorů (2 h.). - Specifika edukace pacientů s multikulturním pozadím (1 h.). - Specifika edukace pacientů s duševním onemocněním a mentálním postižením (1 h.). - Mentorská činnost sestry (obecně) (2 h.). - Příprava workshopu, semináře, konference (2 h.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat terminologii pedagogiky a didaktiky |
definovat terminologii pedagogiky a didaktiky |
popsat výhody a nevýhody jednotlivých výukových metod |
popsat výhody a nevýhody jednotlivých výukových metod |
vysvětlit význam didaktiky v edukaci |
vysvětlit význam didaktiky v edukaci |
popsat fáze edukačního procesu |
popsat fáze edukačního procesu |
popsat překážky edukace ze strany edukanta, ale i edukátora |
popsat překážky edukace ze strany edukanta, ale i edukátora |
Odborné dovednosti |
---|
zvolit vhodné výukové metody při edukaci pacienta |
zvolit vhodné výukové metody při edukaci pacienta |
navrhnout edukační proces u pacienta s ohledem na jeho individualitu a specifické potřeby |
navrhnout edukační proces u pacienta s ohledem na jeho individualitu a specifické potřeby |
navázat kontakt s pacientem a motivovat ho ke spolupráci při edukaci |
navázat kontakt s pacientem a motivovat ho ke spolupráci při edukaci |
navrhnout a zorganizovat vzdělávací akci pro zdravotníky |
navrhnout a zorganizovat vzdělávací akci pro zdravotníky |
používat didaktické zásady při edukaci v podmínkách klinické praxe |
používat didaktické zásady při edukaci v podmínkách klinické praxe |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza výkonů studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Známkou |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011.
-
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
-
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2008.
-
MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve. Ružomberok: Katolícka univerzita Ružomberok, 2007.
-
MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
-
MORTON-COOPER, A. a A. PALMER. Mentoring, Preceptorship anad Clinical Supervision. 2nd Revise Edition. Oxford: Blackwell Science, 2000.
-
SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2013.
-
ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015.
-
ŠULISTOVÁ, R. a M. TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita České Budějovice, 2012.
-
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.
|