Předmět: Ošetřovatelská péče v pediatrických oborech

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelská péče v pediatrických oborech
Kód předmětu UZV/OK4PE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoffmannová Andrea, Mgr.
  • Vávrová Helena, MUDr.
  • Macko Jozef, MUDr. Ph.D.
  • Vrlová Lenka, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky Vývoj zdravého dítěte - 1 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s onemocněním dýchacího systému - 2 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s onemocněním srdečně cévního systému - 2 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s onemocněním zažívacího traktu - 2 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s onemocněním krve - 2 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s onemocněním močových cest a ledvin - 2 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s imunoalteračním onemocněním a onemocněním žláz s vnitřní sekrecí - 1 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s infekčním onemocněním - 2 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s onemocněním pohybového ústrojí - 2 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s horečkou a při křečích - 1 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s aspirací a intoxikací - 1 hod. Základní diagnostické a terapeutické postupy, klinické příznaky u dětských klientů s poruchami vědomí - 1 hod. Handicap v dětství a dospívání, chronicky nemocné dítě a jeho rodina, kvality života - 2 hod. Cvičení Charakter dětského oddělení, organizace práce - 2 hod. Dokumentace, práva dítěte - 2 hod. První ošetření novorozence (cvičení v praktické učebně) - 2 hod. Zvláštnosti ošetřování novorozence s nízkou porodní, hmotností - 1 hod. Ošetřovatelský proces u výše uvedených systémových onemocnění - 1 hod. Edukace a příprava k vyšetření dětí - 1 hod. Edukace rodičů - 1 hod. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním močových cest a ledvin - 2 hod. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním s imunoalteračním onemocněním a s chorobami žláz s vnitřní sekrecí - 2 hod. Ošetřovatelský proces u dětí s infekčním onemocněním - 2 hod. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním pohybového ústrojí - 2 hod. Speciální ošetřování dítěte s horečkou a při křečích - 1 hod. Ošetřovatelský proces u dětí při aspiraci, intoxikaci - 1 hod. Ošetřovatelský proces u dětí s poruchami vědomí - 2 hod. Rodina a její poruchy - syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, děti v ohroženém prostředí - 1 hod. Stáž, cvičení na dětském oddělení - práce s dokumentací, vyšetření dětského pacienta aj., popř. exkurze/stáž na novorozenecké JIP - 3 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozeznat projevy psychosomatických onemocnění v jednotlivých věkových kategoriích
rozeznat projevy psychosomatických onemocnění v jednotlivých věkových kategoriích
rozeznat faktory, které se podílejí na správném vývoji dítěte
rozeznat faktory, které se podílejí na správném vývoji dítěte
objasnit základní medicínské diagnózy u dětí
objasnit základní medicínské diagnózy u dětí
zhodnotit důležitost všech sociálních faktorů a jejich vliv na vývoj zdravého i nemocného dítěte
zhodnotit důležitost všech sociálních faktorů a jejich vliv na vývoj zdravého i nemocného dítěte
zdůvodnit problematiku přirozené a umělé výživy
zdůvodnit problematiku přirozené a umělé výživy
Odborné dovednosti
navrhnout obecný plán ošetřovatelské péče u dětí s určitou medicínskou diagnózou
navrhnout obecný plán ošetřovatelské péče u dětí s určitou medicínskou diagnózou
rozlišit potřeby nemocných dětí v různých věkových kategoriích
rozlišit potřeby nemocných dětí v různých věkových kategoriích
navrhnout a realizovat ošetřovatelský proces u dítěte jednotlivých věkových kategorií
navrhnout a realizovat ošetřovatelský proces u dítěte jednotlivých věkových kategorií
realizovat ošetřovatelsko-terapeutický plánu u konkrétního nemocného
realizovat ošetřovatelsko-terapeutický plánu u konkrétního nemocného
používat efektivní komunikaci a spolupracovat s rodiči a vychovateli
používat efektivní komunikaci a spolupracovat s rodiči a vychovateli
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Přednášení
Hodnotící metody
Didaktický test
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BEEVI, A. Textbook of pediatric nursing. New Delhi: Elsevier, 2009.
  • BOLEDOVIČOVÁ, M. Pediatrické ošetrovateľstvo: učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. Martin: Osveta, 2010.
  • CRISP, S. a J. RAINBOW. Emergencies in paediatrics and neonatology. 2nd ed.. Oxford: Oxford University Press, 2013.
  • DIXON, M. a D. CRAWFORD. Paediatric intensive care nursing. Chichester: Wiley-Blackwell, 2012.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v neonatologii. Brno: IDVPZ, 2000.
  • Fendrychová, Jaroslava. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. 2., rozš. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. ISBN 8070134321.
  • GLASPER, E. A., J. COAD a J RICHARDSON. Children and young people?s nursing at a glance. West Sussex: John Wiley & Sons, 2015.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
  • Hladík, Michal. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Vyd. 1. Opava : Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Ústav ošetřovatelství, 2008. ISBN 978-80-7248-472-0.
  • KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016.
  • LEBL, J. Diferenciální diagnostika v pediatrii. Praha: Galén, 2014.
  • LEBL, J. Klinická pediatrie. Praha: Galén, 2014.
  • MUNTAU, A. Pediatrie. 2.. Praha: Grada Publishing, 2014.
  • Novák, Ivan. Intenzivní péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Galén : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-7262-512-3.
  • PLEVOVÁ, I. a R. SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem.. Praha: Grada Publishing, 2010.
  • Sedlářová, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • SLANÝ, J. Řízení domácí a chronické péče. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2012.
  • Slezáková, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
  • ŠAGÁTOVÁ, A. Pediatrické ošetrovatel?stvo: vybrané kapitoly. Bratislava: Herba, 2014.
  • VACUČKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii: 1. část. Brno: NCO NZO, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr