Vyučující
|
-
Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Současná klasifikace diabetes mellitus, diagnostika onemocnění - 1 hod. - Zásady léčby, selfmanagement, selfmonitoring: SMBG, CGMS, počítačové programy - 1 hod. - Strava a fyzická zátěž osoby s diabetem - 1 hod. - Léčba inzulinem, inzulinové preparáty, pomůcky, aplikace inzulinu - 1 hod. - Akutní komplikace, pozdní komplikace diabetu. Prevence komplikací diabetu - 1 hod. - Příprava sestry k výuce klienta, edukační programy, metody, pomůcky, moderní způsoby edukace - 1 hod. - Psychosociální problémy diabetiků a jejich blízkých - 1 hod. Cvičení - Procvičení manipulace s pomůckami - inzulinovými pery, pumpami, glukometry, CGMS, příprava stravy - počítání VJ - 4. - Demonstrace pacienta přímo ve výuce nebo v klinické praxi (stáž) aj. - 3 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat jednotlivé typy DM, etiologii, příznaky a diagnostiku DM |
popsat jednotlivé typy DM, etiologii, příznaky a diagnostiku DM |
popsat léčbu jednotlivých typů DM a komplikací DM |
popsat léčbu jednotlivých typů DM a komplikací DM |
definovat odbornou terminologii v této oblasti |
definovat odbornou terminologii v této oblasti |
obhájit jednotlivé život zachraňující aktivity (hypoglykemie, hypergykemie) |
obhájit jednotlivé život zachraňující aktivity (hypoglykemie, hypergykemie) |
vysvětlit souvislosti DM 2. typu s životním stylem, hlavní zásady léčby DM 2. typu |
vysvětlit souvislosti DM 2. typu s životním stylem, hlavní zásady léčby DM 2. typu |
zdůvodnit význam selfmanagementu u diabetes mellitus |
zdůvodnit význam selfmanagementu u diabetes mellitus |
Odborné dovednosti |
---|
připravit edukační program a edukovat diabetika, jeho blízké |
připravit edukační program a edukovat diabetika, jeho blízké |
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta |
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta |
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem |
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem |
rozpoznat příznaky hypoglykemie a hyperglykemie a adekvátně na ně zareagovat |
rozpoznat příznaky hypoglykemie a hyperglykemie a adekvátně na ně zareagovat |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta |
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké |
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Demonstrace |
Demonstrace |
Exkurze |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Diabetes Education Study Group ? DESG.
-
Diabetes, metabolismus, endokrinologie a výživa, Diastyl nebo Diaživot ? časopisy Svazu diabetiků ČR; Interní medicína pro praxi, Klinická farmakologie a farmacie, Sestra v diabetologii, Kazuistiky v diabetologii aj..
-
Doporučení k edukaci diabetika ? aktualizace 2012. Doporučení České diabetologické společnosti.
-
Národní diabetologický program (NDP) 2012?2022.
-
Národní zdravotnický informační systém ? ambulantní péče: Zdravotnictví ČR: Stručný přehled činnosti oboru: diabetologie a endokrinologie za období 2007?2015.
-
AMERICAN DIABETES ASSOCIATION. Foundations of care and comprehensive medical evaluation. 2016.
-
BULECHEK G. M. et al. Nursing Interventions Classification (NIC). Oxford: Mosby elsevier, 2008.
-
ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011.
-
DAVIES, MJ, HELLER, S, SKINNER, T C et al. Effectiveness of the diabetes education and self management for ongoing and newly diagnosed (DESMOND) programme for people with newly diagnosed type 2 diabetes: cluster randomised controlled trial. 2008.
-
EICHHORST B, RAIA R. Metaanalysis of the glycemic outcomes with the use of the Conversation Map tools to deliver diabetes self-management education and support (DSME/S).
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
CHLUP, R. a kol. (editor). Racionální přístupy k léčběosob s diabetem. Terapeutická edukace ve 3. miléniu. Interní medicína pro praxi, 2009.
-
CHLUP, R. et al. Programová léčba diabetu. Praha: Galén, 1996.
-
JIRKOVSKÁ, A. et al. Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes. Manuál pro edukaci diabetiků. Praha: Mladá fronta, 2014.
-
KNOWLES M. S. The Adult Learner: A Neglected Species (Building Blocks of Human Potential). Gulf Publishing Co: Houston, 1990.
-
KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelská péče v diabetologii. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification (NOC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2012.
-
ŠKRHA, J., T. PELIKÁNOVÁ, M. KVAPIL et al. Doporučený postup péče o diabetes mellitus 2. typu. 2016.
-
VENHÁČOVÁ, J. Specifika diabetické edukace u dětí. Vnitř Lék, 2012.
|