| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Přednášky - 7 hod.  Filozofická a metodologická východiska společenskovědního výzkumu. Specifika ošetřovatelského výzkumu. Priority a dimenze výzkumu ošetřovatelství - 1 hod.  Metody, procedury, techniky výzkumu - 1 hod.  Plánování výzkumu a jeho realizace - 1 hod.  Kvalitativní výzkum a jeho techniky. Výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky - 1 hod.  Zpracování kvalitativních dat: analýza textů. Kódování dat. Triangulace - 1 hod.  Návrh kvalitativního výzkumu. Vymezení výzkumných oblastí. Výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky - 1 hod.  Zakotvená teorie, paradigmatický model - 1 hod. Semináře - 9 hod.  Kvantitativní výzkum a jeho techniky. Cíle výzkumu. Hypotézy: východiskové, pracovní - 1 hod.  Metody, procedury, techniky výzkumu - 2 hod.  Zpracování kvalitativních dat: analýza textů. Kódování dat. Triangulace - 2 hod.  Zpracování empirických dat: uspořádání dat, jejich tabelace a grafické vyjádření, charakteristiky polohy, rozptyl a směrodatná odchylka, korelace, statistické testy významnosti - 3 hod.  Metoda životního příběhu, případová studie - 1 hod.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| charakterizovat výzkum v ošetřovatelství  | 
| charakterizovat výzkum v ošetřovatelství  | 
| používat adekvátní terminologii spjatou s výzkumem v ošetřovatelství  | 
| používat adekvátní terminologii spjatou s výzkumem v ošetřovatelství  | 
| popsat znaky kvantitativního a kvalitativního výzkumu  | 
| popsat znaky kvantitativního a kvalitativního výzkumu  | 
| formulovat metodologické náležitosti s ohledem na typ výzkumné strategie  | 
| formulovat metodologické náležitosti s ohledem na typ výzkumné strategie  | 
| používat vhodné analytické postupy při zpracování kvalitativních a kvantitativních dat  | 
| používat vhodné analytické postupy při zpracování kvalitativních a kvantitativních dat  | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie  | 
| zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie  | 
| aplikovat samostatně vybrané metody analýzy dat  | 
| aplikovat samostatně vybrané metody analýzy dat  | 
| graficky zobrazit výsledky testování  | 
| graficky zobrazit výsledky testování  | 
| interpretovat výsledky výzkumu s ohledem na typ výzkumné strategie  | 
| interpretovat výsledky výzkumu s ohledem na typ výzkumné strategie  | 
| provést samostatně sběr dat  | 
| provést samostatně sběr dat  | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Pozorování | 
| Pozorování | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) | 
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Analýza výkonů studenta | 
| Analýza výkonů studenta | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BAZELEY, P. Qualitative data analysis: practical strategies. London: Sage, 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    BLATNÝ, M. Metodologie psychologického výzkumu. Praha: Academia, 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    DENZIN, N. K. a A. S. LINCOLN (eds.). The Sage Handbook of Qualitative research. Oaks (California): Sage, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    HENDL, J. Přehled statistických metod a zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    KING, N., a CH. HORROCKS. Interviews in Qualitative Research. London: Sage Publications, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum ve zdravotnictví, metodika a metodologie výzkumu. Olomouc: UP, 2008. 
                
 
            
                
                - 
                    MIOVSKÝ, M., I. ČERMÁK a V. CHRZ (eds.). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku IV.. Olomouc: UP, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publications, 2001. 
                
 
            
                
                - 
                    ŠKVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    ŠKVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Učební texty pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    WENGRAF, T. Qualitative research interviewing: biographic narrative and semi-structured methods. London: Sage Publications, 2004. 
                
 
            
         
         
         
     |