Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednáška Obecná patologie: buněčná patologie (základní obecné strukturální a funkční změny způsobené zevními nebo vnitřními faktory) základy onkologie (obecná podstata a biologické vlastnosti nádorů a bližší seznámení s konkrétními nejčastějšími nádory) speciální patologie (etiologie a patogeneze chorob s důrazem na některé konkrétní stavy a nemoci) Seminář Speciální patologie (etiologie a patogeneze chorob s důrazem na některé konkrétní stavy a nemoci): kardiovaskulární systém (zejména ateroskleróza, hypertenze, ICHS): dýchací systém: (zejména CHOPN a pneumokoniózy) gastrointestinální systém urogenitální systém (zejména STD, litiáza a infekce močových cest) metabolická onemocnění (zejména diabetes mellitus a tzv. metabolický syndrom) neuromuskulární systém žlázy s vnitřní sekrecí, kožní systém základy imunitních reakcí a jejich patologické odchylky, infekční choroby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná stavbu, vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla a je schopen popsat činnost jednotlivých tělesných soustav. |
Student zná stavbu, vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla a je schopen popsat činnost jednotlivých tělesných soustav. |
Výsledky učení |
---|
popsat obecný přehled etiopatogenezi chorobných jevů |
popsat obecný přehled etiopatogenezi chorobných jevů |
vysvětlit obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí |
vysvětlit obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí |
objasnit podstatu civilizačních chorob, spojených s návyky a životním stylem |
objasnit podstatu civilizačních chorob, spojených s návyky a životním stylem |
objasnit obecnou podstatu onkologické problematiky |
objasnit obecnou podstatu onkologické problematiky |
vysvětlit biologické vlastnosti nejčastějších nádorů |
vysvětlit biologické vlastnosti nejčastějších nádorů |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat etiopatogenezi vybraných chorobných jevů v ošetřovatelské péči |
uplatňovat etiopatogenezi vybraných chorobných jevů v ošetřovatelské péči |
aplikovat obecné principy vzniku a průběhu nemocí do sesterského posuzování |
aplikovat obecné principy vzniku a průběhu nemocí do sesterského posuzování |
uplatňovat pro edukaci znalosti o návycích a životním stylu ve spojení s civilizačními chorobami |
uplatňovat pro edukaci znalosti o návycích a životním stylu ve spojení s civilizačními chorobami |
provést přehled prevence v onkologické problematice |
provést přehled prevence v onkologické problematice |
uplatnit specifické patofyziologické projevy nemocí do plánu ošetřovatelské péče |
uplatnit specifické patofyziologické projevy nemocí do plánu ošetřovatelské péče |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
E-learning |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
COTRAN, R.S., KUMAR, V., ROBBINS, S. Robbins Basic Pathology. 7th ed. Philadelphia, London, Toronto, Montreal, Sydney, Tokyo: W.B. Saunders Company, 2003.
-
FAKAN, F. Přehled patologie pro bakalářské zdravotnické obory. Praha: Karolinum, 2005.
-
KAŇKOVÁ, K. a spol. Patologická fyziologie pro bakalářské studijní programy. Brno: MU, 2003.
-
MAČÁK, J. Obecná patologie . Olomouc: LF UP, 2002.
-
MIŘEJOVSKÝ, P., BEDNÁŘ, B. Obecná patologie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-468-3.
-
POVÝŠIL, C., ŠTEINER, I., DUŠEK, P. et al. Speciální patologie. Praha: Galén, Karolinum, 2007.
-
SILBERNAGL, S., LANG, F. Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-968-3.
-
STŘÍTESKÝ, J. Patologie. Olomouc: Epava, 2001.
-
TOMANOVÁ, J., M. KOPECKÝ, J. CHARAMZA, K. KIKALOVÁ, P. ZEMÁNEK, J. MAJEROVÁ a M. BEZDĚKOVÁ. Analýza hladiny glukózy jako rizikový faktor pro vznik diabetu mellitu u pedagogických pracovníků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
|