| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Svobodová Silvie, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Seminář - Anatomická, fyziologická a patologická východiska procesu hojení ran - 1 hod. - Hojení chronických defektů - faktory ovlivňující hojení ran, hojení rány exudativní, proliferativní a diferenciační - 2 hod. - Posouzení stavu rány z hlediska vzniku, rozsahu, hloubky, velikosti, okrajů a spodiny rány, povahy exudace, lokalizace a stáří rány, osídlení rány patogeny. Doporučené klasifikace k hodnocení ran a dekubitů - 3 hod. - Speciální obvazové materiály k ošetření chronických ran a jejich použití. Kompetence sestry při převazu rány - 1 hod. - Záznam ošetřovatelské dokumentace chronické rány - 1 hod. Cvičení - Ošetřování rány, převazový vozík jako mobilní součást vybavení ošetřovací jednotky, aseptický převaz rány, výtěr z rány - 3 hod. - Vyšetření kůže za účelem rozpoznání melanomu kůže. Edukace pacientů k samovyšetření kůže.  - Dehiscence operační rány kazuistika - 1 hod. - Speciální ošetření dekubitů etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Speciální ošetření diabetické nohy - etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Speciální ošetření bércových vředů - etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Stáž na odborných odděleních interním/podiatrickém, kožním, chirurgickém - 1 hod.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 12 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| popsat patofyziologii rány | 
| popsat patofyziologii rány | 
| popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky | 
| popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky | 
| popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi  | 
| popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi  | 
| zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou | 
| zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou | 
| orientovat se ve vlhké terapii ran | 
| orientovat se ve vlhké terapii ran | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran | 
| asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran | 
| sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži | 
| sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži | 
| ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí | 
| ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí | 
| edukovat klienta/ku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran | 
| edukovat klienta/ku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran | 
| vést zdravotnickou dokumentaci | 
| vést zdravotnickou dokumentaci | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích | 
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích | 
| Praktické procvičování | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Praktické procvičování | 
| Demonstrace | 
| Demonstrace | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Analýza výkonů studenta | 
| Didaktický test | 
| Didaktický test | 
| Analýza výkonů studenta | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    JBI. 2008. Dekubity ? péče o tkáně poškozené tlakem. In: Best Practice. [online]. 2008. roč. 12, č. 3. [cit. 2010-04-29]. 
                
 
            
                
                - 
                    Léčba ran, Hojení ran, Interní medicína pro praxi, Kasuistiky v diabetologii, Postgraduální medicína, Vnitřní lékařství, Sestra v diabetologii aj.. 
                
 
            
                
                - 
                    Výbor ČDS. Standardy léčby pacientů se syndromem. 
                
 
            
                
                - 
                    BARANOSKI, S. Wound Care Essentials: Practice Principles. NBN International, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020. 
                
 
            
                
                - 
                    KOUTNÁ, M. Institucionalizace sestry specialistky pro hojení ran. In: Hojení ran, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    KUDLOVÁ, P. a R. CHLUP. Lokální léčba syndromu diabetické nohy. In Racionální přístupy k léčbě osob s diabetem. Terapeutická edukace ve 3. miléniu. 
                
 
            
                
                - 
                    KUDLOVÁ, P., I. HÁTALOVÁ a J. KEPRTOVÁ. Péče o jizvy po chirurgickém zákroku. Léčba ran, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    KUDLOVÁ, P., I. HÁTALOVÁ a M. HUBÁČKOVÁ. Péče o jizvy po porodu. Léčba ran, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    KVASNICOVÁ, E. Standard ošetřovatelské dokumentace chronické rány. 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    POSPÍŠILOVÁ, A. Bércový vřed ? standard ČSLR. 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    SOUČKOVÁ, B. Doporučené nutriční postupy pro prevenci a léčbu dekubitů. Praha: Nutricia, 2003. 
                
 
            
                
                - 
                    SOUČKOVÁ, B. Doporučené postupy pro prevenci dekubitů. Praha: Nutricia, 1998. 
                
 
            
                
                - 
                    STRYJA, J. a kol. Repetitorium hojení ran 2. Praha: Geum, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    ŠEFLOVÁ, L. Standard péče pro ošetřování a léčbu dekubitů. Pardubice, 2009. 
                
 
            
         
         
         
     |