Předmět: Ošetřování nehojících se ran

« Zpět
Název předmětu Ošetřování nehojících se ran
Kód předmětu UZV/OK2OR
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Silvie, Mgr.
  • Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Seminář - Anatomická, fyziologická a patologická východiska procesu hojení ran - 1 hod. - Hojení chronických defektů - faktory ovlivňující hojení ran, hojení rány exudativní, proliferativní a diferenciační - 2 hod. - Posouzení stavu rány z hlediska vzniku, rozsahu, hloubky, velikosti, okrajů a spodiny rány, povahy exudace, lokalizace a stáří rány, osídlení rány patogeny. Doporučené klasifikace k hodnocení ran a dekubitů - 3 hod. - Speciální obvazové materiály k ošetření chronických ran a jejich použití. Kompetence sestry při převazu rány - 1 hod. - Záznam ošetřovatelské dokumentace chronické rány - 1 hod. Cvičení - Ošetřování rány, převazový vozík jako mobilní součást vybavení ošetřovací jednotky, aseptický převaz rány, výtěr z rány - 3 hod. - Vyšetření kůže za účelem rozpoznání melanomu kůže. Edukace pacientů k samovyšetření kůže. - Dehiscence operační rány kazuistika - 1 hod. - Speciální ošetření dekubitů etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Speciální ošetření diabetické nohy - etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Speciální ošetření bércových vředů - etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Stáž na odborných odděleních interním/podiatrickém, kožním, chirurgickém - 1 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat patofyziologii rány
popsat patofyziologii rány
popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky
popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi
zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou
zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou
orientovat se ve vlhké terapii ran
orientovat se ve vlhké terapii ran
Odborné dovednosti
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran
sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži
sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži
ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí
ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí
edukovat klienta/ku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran
edukovat klienta/ku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran
vést zdravotnickou dokumentaci
vést zdravotnickou dokumentaci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • JBI. 2008. Dekubity ? péče o tkáně poškozené tlakem. In: Best Practice. [online]. 2008. roč. 12, č. 3. [cit. 2010-04-29].
  • Léčba ran, Hojení ran, Interní medicína pro praxi, Kasuistiky v diabetologii, Postgraduální medicína, Vnitřní lékařství, Sestra v diabetologii aj..
  • Výbor ČDS. Standardy léčby pacientů se syndromem.
  • BARANOSKI, S. Wound Care Essentials: Practice Principles. NBN International, 2011.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
  • KOUTNÁ, M. Institucionalizace sestry specialistky pro hojení ran. In: Hojení ran, 2009.
  • KUDLOVÁ, P. a R. CHLUP. Lokální léčba syndromu diabetické nohy. In Racionální přístupy k léčbě osob s diabetem. Terapeutická edukace ve 3. miléniu.
  • KUDLOVÁ, P., I. HÁTALOVÁ a J. KEPRTOVÁ. Péče o jizvy po chirurgickém zákroku. Léčba ran, 2017.
  • KUDLOVÁ, P., I. HÁTALOVÁ a M. HUBÁČKOVÁ. Péče o jizvy po porodu. Léčba ran, 2017.
  • KVASNICOVÁ, E. Standard ošetřovatelské dokumentace chronické rány. 2010.
  • POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012.
  • POSPÍŠILOVÁ, A. Bércový vřed ? standard ČSLR. 2010.
  • SOUČKOVÁ, B. Doporučené nutriční postupy pro prevenci a léčbu dekubitů. Praha: Nutricia, 2003.
  • SOUČKOVÁ, B. Doporučené postupy pro prevenci dekubitů. Praha: Nutricia, 1998.
  • STRYJA, J. a kol. Repetitorium hojení ran 2. Praha: Geum, 2011.
  • ŠEFLOVÁ, L. Standard péče pro ošetřování a léčbu dekubitů. Pardubice, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr