| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Seminář Příprava blokové semestrální praxe (zajištění a rozpisy klinických pracovišť, aktualizace požadavků k hladkému průběhu Blokové semestrální praxe a její reflexe 2, kontrola proškolení BOZP aktuálně k akademickému roku). Odborná praxe Poskytování ošetřovatelské péče ve struktuře zejména péče o klienty s chronickým, kompenzovaným a dlouhodobým onemocněním  (následná péče, dlouhodobá péče) ve zdravotnickém zařízení, dle rozpisu smluvních pracovišť (200 h). Zaměření blokové semestrální praxe (seznam konkrétních ošetřovatelských činností - viz logbook): Poskytování ošetřovatelské péče za účelem získávání zručnosti jednotlivých ošetřovatelských postupů v prostředí neakutní péče (možnost procvičování a precizování postupů, na které lze navázat v akutní péči). Přístup a spoluúčast na vedení zdravotnické dokumentace. Komunikace a spolupráce zdravotnického týmu, sdílení informací.  Praktické poskytování základní ošetřovatelské péče formou ošetřovatelského procesu u soběstačných i nesoběstačných pacientů s ohledem na jejich potřeby, věk a etické principy.  Praktický nácvik soběstačnosti. Vertikalizace nemocných. Výživa nemocných. Podávání léků a dalších léčivých přípravků. Odběry biologického materiálu aj. Polohování pacientů upoutaných na lůžko, prevence imobilizačního syndromu, zásady rehabilitačního ošetřování. Sledování péče s ohledem na geriatrickou křehkost pacientů/klientů v neakutní péči. Efektivní komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými.  Ošetřovatelský proces ve všech jeho fázích, hodnocení pacienta /klienta sestrou, sledování příznaků objektivních a zaznamenávání subjektivních příznaků pacienta/klienta. Účast na vizitě (lékařské, sesterské), asistence a předávání informací v týmu. Reflexe Analýza prostředí plnění blokové semestrální praxe 2, identifikace eventuálních problémových situací. Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu, interpersonální vztahy, vedení mentorem/školitelem. Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů).    
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 246 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Student umí aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané v laboratorních podmínkách  vyučování do klinické praxe, umí samostatně intervenovat na pacientovy potřeby v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče, zná organizaci práce všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče.   | 
| Student umí aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané v laboratorních podmínkách  vyučování do klinické praxe, umí samostatně intervenovat na pacientovy potřeby v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče, zná organizaci práce všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče.   | 
| Výsledky učení | 
|---|
| popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče | 
| popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče | 
| zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné | 
| zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné | 
| zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem | 
| zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem | 
| vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta | 
| vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta | 
| popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči | 
| popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz logbook) | 
| aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz logbook) | 
| získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí | 
| získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí | 
| získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu | 
| získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu | 
| podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu | 
| podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu | 
| hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí | 
| hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Pozorování | 
| Pozorování | 
| Analýza textu | 
| Analýza textu | 
| Individuální práce studentů | 
| Individuální práce studentů | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností | 
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností | 
| Týmová práce | 
| Týmová práce | 
| Stáže | 
| Stáže | 
| Sebereflexe | 
| Sebereflexe | 
| Praktické procvičování | 
| Praktické procvičování | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
| Supervize na pracovišti | 
| Supervize na pracovišti | 
| Rozhovor | 
| Rozhovor | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Profese OnLine, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj.. 
                
 
            
                
                - 
                    Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz. 
                
 
            
                
                - 
                    GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Praha: Grada. 2020.
                
 
            
                
                - 
                    HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
                
 
            
                
                - 
                    JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., MENŠÍKOVÁ, A., ŠENKYŘÍKOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech I., II.. Brno: Masarykova univerzita. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
                
 
            
                
                - 
                    TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
                
 
            
                
                - 
                    VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada. 2015.
                
 
            
                
                - 
                    VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada. 2011.
                
 
            
                
                - 
                    VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada. 2011.
                
 
            
                
                - 
                    WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
                
 
            
         
         
         
     |