Předmět: Aktivizace dětí a dospělých

« Zpět
Název předmětu Aktivizace dětí a dospělých
Kód předmětu UZV/OK2AK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoffmannová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
- Základní pojmy ke studiu (aktivita, aktivizace, aktivizace jako služba, aktivizace jako terapie). Význam a zásady aktivizace klientů ve zdravotnických a sociálních zařízeních (1,5 hod.). - Aktivizace dětí ve zdravotnických zařízeních, herní terapie. Zdravotní klaun. Aktivity pro děti (1,5 hod.). - Aktivizace seniorů. Aktivizační pracovník. Pomůcky aktivizačního pracovníka (1 hod.). - Typologie aktivizačních činností. Metody aktivizace. Demonstrace vybraných aktivizačních metod a technik (2 hod.): Psychosociální terapie a základy expresivních terapií (aplikace u různých cílových skupin, biblioterapie). Základy ergoterapie a její uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Techniky arteterapie a jejich uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Techniky dramaterapie a jejich uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Taneční a pohybová terapie a její uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Techniky muzikoterapie a jejich uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Reminiscenční terapie. Zooterapie, canisterapie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat základní pojmy související s aktivizací klienta ve zdravotnických a sociálních zařízeních
popsat základní pojmy související s aktivizací klienta ve zdravotnických a sociálních zařízeních
vyjmenovat a charakterizovat základní zásady aktivizace klientů
vyjmenovat a charakterizovat základní zásady aktivizace klientů
vysvětlit použití jednotlivých technik a metod aktivizace
vysvětlit použití jednotlivých technik a metod aktivizace
rozeznat od sebe jednotlivé techniky a metody aktivizace
rozeznat od sebe jednotlivé techniky a metody aktivizace
vyjmenovat a stručně popsat sociální služby zaměřené na aktivizaci klientů dle platné legislativy
vyjmenovat a stručně popsat sociální služby zaměřené na aktivizaci klientů dle platné legislativy
Odborné dovednosti
zvolit optimální techniku na základě situace klienta / pacienta a uplatnit ji v praxi
zvolit optimální techniku na základě situace klienta / pacienta a uplatnit ji v praxi
vytvořit portfolio aktivizačních metod a technik
vytvořit portfolio aktivizačních metod a technik
uplatňovat základní zásady aktivizace v praxi
uplatňovat základní zásady aktivizace v praxi
vysvětlit na praktických příkladech uplatnění a využití herní terapie ve zdravotnických zařízeních a v sociálních službách
vysvětlit na praktických příkladech uplatnění a využití herní terapie ve zdravotnických zařízeních a v sociálních službách
demonstrovat vybrané metody a techniky aktivizace v praxi
demonstrovat vybrané metody a techniky aktivizace v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Grafické a výtvarné činnosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Grafické a výtvarné činnosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Přednášení
Odborné dovednosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pracovní činnosti (dílny)
Pracovní činnosti (dílny)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • BESTAJOVSKÝ, M. Velká kniha lidových obyčejů a nápadů pro šikovné ruce. Brno: Computer Press, 2008.
  • BORČIN-MOCOVÁ, K. Maminko, maluj: arteterapie v těhotenství. Praha: Kateřina a Jozef Borčinovi, 2017.
  • CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
  • CÍLKOVÁ, E. Hrajeme pohádky z celého světa: [scénáře pohádkových her pro děti od 5 do 11 let]. Praha: Portál, 2010.
  • ČÍŽKOVÁ, K. Tanečně-pohybová terapie. Praha: Triton, 2005.
  • DE BOTTON, A., ARMSTRONG, J. Umění jako terapie. Zlín: Kniha Zlin, 2014.
  • DOČEKALOVÁ, M. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada, 2006.
  • HEALTH, W. a S. DARLEY. The Expressive Arts Activity Book: A Resource for Professionals. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2014.
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
  • HOLÍNSKÁ, A. Chytré hlavičky: aktivizační program pro seniory: pracovní listy. V Hradci Králové: Královéhradecká diecéze Církve československé husitské, 2016.
  • Horová, J. Ateliér výtvarných nápadů: praktický kalendář tvořivé recyklace. Praha: Portál, 2008.
  • JELÍNKOVÁ, J. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009.
  • KIRST, W. Trénink tvořivosti: hry a cvičení pro děti i dospělé. Praha: Portál, 1998.
  • MOLICKA, M. Příběhy, které léčí. Praha: Portál, 2007.
  • PAYNE, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1999.
  • SKARLANTOVÁ, J. Textilní výtvarné techniky. Plzeň: Fraus, 2005.
  • STAŇKOVÁ, J. Tradiční textilní techniky. Praha: Grada, 2008.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2007.
  • ŠTEFANIDESOVÁ, Z. Dřesk a Tilpína, aneb, Kouzlo materiálů: inspirativní metodická příručka pro oblast polytechnické výchovy v mateřské škole. Horka nad Moravou: [Sluňákov - centrum ekologických aktivit města Olomouce, o.p.s.], 2015.
  • VALENTA, M. HUMPOLÍČEK, P. Hra v terapii. Praha: Portál, 2017.
  • WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005.
  • WEIß, G. Keramika: umění z hlíny: kulturní dějiny a keramické techniky. Praha: Grada, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr