Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní pojmy ke studiu (aktivita, aktivizace, aktivizace jako služba, aktivizace jako terapie). Význam a zásady aktivizace klientů ve zdravotnických a sociálních zařízeních (1,5 hod.). - Aktivizace dětí ve zdravotnických zařízeních, herní terapie. Zdravotní klaun. Aktivity pro děti (1,5 hod.). - Aktivizace seniorů. Aktivizační pracovník. Pomůcky aktivizačního pracovníka (1 hod.). - Typologie aktivizačních činností. Metody aktivizace. Demonstrace vybraných aktivizačních metod a technik (2 hod.): Psychosociální terapie a základy expresivních terapií (aplikace u různých cílových skupin, biblioterapie). Základy ergoterapie a její uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Techniky arteterapie a jejich uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Techniky dramaterapie a jejich uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Taneční a pohybová terapie a její uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Techniky muzikoterapie a jejich uplatnění v praxi (aplikace u různých cílových skupin). Reminiscenční terapie. Zooterapie, canisterapie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní pojmy související s aktivizací klienta ve zdravotnických a sociálních zařízeních |
popsat základní pojmy související s aktivizací klienta ve zdravotnických a sociálních zařízeních |
vyjmenovat a charakterizovat základní zásady aktivizace klientů |
vyjmenovat a charakterizovat základní zásady aktivizace klientů |
vysvětlit použití jednotlivých technik a metod aktivizace |
vysvětlit použití jednotlivých technik a metod aktivizace |
rozeznat od sebe jednotlivé techniky a metody aktivizace |
rozeznat od sebe jednotlivé techniky a metody aktivizace |
vyjmenovat a stručně popsat sociální služby zaměřené na aktivizaci klientů dle platné legislativy |
vyjmenovat a stručně popsat sociální služby zaměřené na aktivizaci klientů dle platné legislativy |
Odborné dovednosti |
---|
zvolit optimální techniku na základě situace klienta / pacienta a uplatnit ji v praxi |
zvolit optimální techniku na základě situace klienta / pacienta a uplatnit ji v praxi |
vytvořit portfolio aktivizačních metod a technik |
vytvořit portfolio aktivizačních metod a technik |
uplatňovat základní zásady aktivizace v praxi |
uplatňovat základní zásady aktivizace v praxi |
vysvětlit na praktických příkladech uplatnění a využití herní terapie ve zdravotnických zařízeních a v sociálních službách |
vysvětlit na praktických příkladech uplatnění a využití herní terapie ve zdravotnických zařízeních a v sociálních službách |
demonstrovat vybrané metody a techniky aktivizace v praxi |
demonstrovat vybrané metody a techniky aktivizace v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Grafické a výtvarné činnosti |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Pracovní činnosti (dílny) |
Pracovní činnosti (dílny) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
BESTAJOVSKÝ, M. Velká kniha lidových obyčejů a nápadů pro šikovné ruce. Brno: Computer Press, 2008.
-
BORČIN-MOCOVÁ, K. Maminko, maluj: arteterapie v těhotenství. Praha: Kateřina a Jozef Borčinovi, 2017.
-
CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
-
CÍLKOVÁ, E. Hrajeme pohádky z celého světa: [scénáře pohádkových her pro děti od 5 do 11 let]. Praha: Portál, 2010.
-
ČÍŽKOVÁ, K. Tanečně-pohybová terapie. Praha: Triton, 2005.
-
DE BOTTON, A., ARMSTRONG, J. Umění jako terapie. Zlín: Kniha Zlin, 2014.
-
DOČEKALOVÁ, M. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada, 2006.
-
HEALTH, W. a S. DARLEY. The Expressive Arts Activity Book: A Resource for Professionals. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2014.
-
HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
-
HOLÍNSKÁ, A. Chytré hlavičky: aktivizační program pro seniory: pracovní listy. V Hradci Králové: Královéhradecká diecéze Církve československé husitské, 2016.
-
Horová, J. Ateliér výtvarných nápadů: praktický kalendář tvořivé recyklace. Praha: Portál, 2008.
-
JELÍNKOVÁ, J. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009.
-
KIRST, W. Trénink tvořivosti: hry a cvičení pro děti i dospělé. Praha: Portál, 1998.
-
MOLICKA, M. Příběhy, které léčí. Praha: Portál, 2007.
-
PAYNE, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1999.
-
SKARLANTOVÁ, J. Textilní výtvarné techniky. Plzeň: Fraus, 2005.
-
STAŇKOVÁ, J. Tradiční textilní techniky. Praha: Grada, 2008.
-
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2007.
-
ŠTEFANIDESOVÁ, Z. Dřesk a Tilpína, aneb, Kouzlo materiálů: inspirativní metodická příručka pro oblast polytechnické výchovy v mateřské škole. Horka nad Moravou: [Sluňákov - centrum ekologických aktivit města Olomouce, o.p.s.], 2015.
-
VALENTA, M. HUMPOLÍČEK, P. Hra v terapii. Praha: Portál, 2017.
-
WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005.
-
WEIß, G. Keramika: umění z hlíny: kulturní dějiny a keramické techniky. Praha: Grada, 2007.
|