Předmět: Teorie ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Teorie ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/OK1TO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: - Vymezení základní ošetřovatelské terminologie. Cíle a charakteristické rysy moderního ošetřovatelství. Ošetřovatelství jako umění a vědní obor. Postavení ošetřovatelství v systému věd (1 h.). - Vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského školství u nás a ve světě, historie (1 h.). - Koncepce českého ošetřovatelství (obecná charakteristika). Legislativní předpisy a normy vztahující se ke kvalifikaci nelékařských zdravotnických pracovníků a k výkonu profese sestry. Regulace zdravotnického povolání (2 h.). - Vzdělávání v oboru ošetřovatelství. Akreditace vzdělávacích programů. Národní institut kvality a excelence zdravotnictví (NIKEZ). Národní registr zdravotnických pracovníků (1 h.). - Postavení a funkce sestry v systému zdravotní a preventivní péče. Profesní národní a mezinárodní organizace sester, jejich náplň a význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství a pro vývoj profese (1 h.). - Klasifikační systémy v ošetřovatelství a jejich využití v ošetřovatelské praxi (NANDA, NIC, NOC, OMAHA, ICNP...). (1 h.). - Konceptuální modely, teorie, pojmy konceptuálních modelů, jejich srovnání se zaměřením na jejich specifika při klinickém praktickém využití. Tradiční model ošetřovatelské péče. Nejznámější konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, jejich charakteristika (1 h.). - Filozofie multikultularismu. Definice základních pojmů multikultury. Cizinci v ČR. Základní premisy multikulturní ošetřovatelské péče. Kulturní šok, fáze kulturního šoku, jeho dopad na zdraví člověka a na poskytovanou ošetřovatelskou péči (1 h.). - Kulturně specifické modely využívané v transkulturním ošetřovatelství (např. Madeleine Leiningerové. Model Joyce Newman Giger a Ruth Elaine Davidhizar. Model Josephy Campinhy-Bacote). Multikulturní dialog. Komunikační karty pro pacienty, cizince a zdravotníky (MZ ČR) (1 h.). Semináře: - Významné osobnosti ošetřovatelství a ošetřovatelského školství (1 h.). - Koncepce ošetřovatelství 2021. Kvalifikační standard Všeobecná sestra. Národní standardizované operativní protokoly (NSOP), ošetřovatelské postupy pro nelékařské zdravotnické pracovníky (1 h.). - Specializační vzdělávání, celoživotní vzdělávání v ošetřovatelství (1 h.). - Kompetence sestry, týmová spolupráce a odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče (1 h.). - Florence Nightingalová a její pojetí ošetřovatelské péče (1 h.). - Model základní ošetřovatelské péče Virginie Hendersonové, model fungujícího zdraví M. Gordonové a jejich využití v praxi. Dorothea Oremová a teorie deficitu sebepéče, model každodenních činností Roperové, Loganové, Tierneyové a jejich využití v praxi (2 h.). - Zvláštnosti ošetřovatelské péče o klienta odlišné kultury (jiné národnosti, etnika, jiného jazyka, náboženství atd.), zvláštnosti komunikace. Aplikace kulturně specifických modelů využívaných v transkulturním ošetřovatelství, minority v České republice. Specifika ošetřovatelské péče u pacientů Romů (1 h.). - Kulturní odlišnosti národů bývalého Sovětského svazu, asijských národů včetně vietnamského etnika a muslimského klienta (1 h.). - Novinky a aktuální informace v ošetřovatelství (1 h.). Nekontaktní hodiny u KS (samostudium): cca 40 hodin.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat a vysvětlit současnou koncepci ošetřovatelství, vymezit ošetřovatelství jako vědu
definovat a vysvětlit současnou koncepci ošetřovatelství, vymezit ošetřovatelství jako vědu
popsat historii ošetřovatelství a ošetřovatelského školství
popsat historii ošetřovatelství a ošetřovatelského školství
vyjmenovat mezinárodní a národní sesterské organizace a popsat jejich roli při rozvoji profese
vyjmenovat mezinárodní a národní sesterské organizace a popsat jejich roli při rozvoji profese
vysvětlit pojmy kvalifikační vzdělávání, celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání
vysvětlit pojmy kvalifikační vzdělávání, celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání
specifikovat konceptuální modely a klasifikační systémy nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi
specifikovat konceptuální modely a klasifikační systémy nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi
popsat možné překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury
popsat možné překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury
Odborné dovednosti
realizovat ošetřovatelskou péči v souladu s platnými legislativními normami a Národními standardizovanými operativními postupy (NSOP)
realizovat ošetřovatelskou péči v souladu s platnými legislativními normami a Národními standardizovanými operativními postupy (NSOP)
analyzovat současný systém vzdělávání sester v České republice v historickém kontextu
analyzovat současný systém vzdělávání sester v České republice v historickém kontextu
vyhledat obory specializačního vzdělávání pro všeobecné sestry dle Nařízení vlády České republiky
vyhledat obory specializačního vzdělávání pro všeobecné sestry dle Nařízení vlády České republiky
rozlišit kompetence všeobecné a praktické sestry
rozlišit kompetence všeobecné a praktické sestry
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta
respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území České republiky a poskytovat jim kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči
respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území České republiky a poskytovat jim kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Přednášení
Týmová práce
Týmová práce
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Ústní zkouška
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • AZV ČR. Návrhy klinických doporučených postupů. 2020.
  • FAWCETT, J. Analysis and Evaluation of Contemporary Nursing Knowledge: Nursing Models and Theories. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2000.
  • HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
  • HELMING, Mary, Cyntia C. BARRERE, Karen AVINO a Deborah SHIELDS. Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston: Jones and Bartlett Publishers, 2013. ISBN 978-1-284-03583-4.
  • JUKL, M. a J. MAJRICOVÁ. Století s Červeným křížem. 2019.
  • KAFKOVÁ, V. Z historie ošetřovatelství. Brno: IDVP, 1992.
  • KLUGAR, M. a kol. Metodika tvorby a aktualizace doporučených postupů a operativních doporučení ve zdravotnictví. Praha: Národní institut kvality a excelence zdravotnictví, MZ ČR. 2023.
  • KOŤA, J., V. TÓTHOVÁ a V. STASKOVÁ. Odkaz Joyce E. Travelbee pro ošetřovatelství 21. století. Praha: Grada. 2019.
  • KRÁTKÁ, Anna, Jana KUTNOHORSKÁ a Martina CICHÁ. Ošetřovatelství - morální umění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4201-4.
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství, systémový přístup I. a II. Praha: Karolinum, 2002.
  • MOORE, Charlotte. Florence Nightingale. The lady with the lamp. London:N51UP, 2004. ISBN 1-904095-83-6.
  • NIGHTINGALE, F. Kniha o ošetřování nemocných. Praha: J. Otto, 1874.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2011.
  • PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství I. 2. doplněné vydání.. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-888-6.
  • PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
  • POKORNÁ, Andrea. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 9788021092976.
  • POTTER, P. A., A. G. PERRY. Fundamentals of Nursing. Eleventh edition. Elsevier - Health Sciences Division. 2022.
  • ROZSYPALOVÁ, M., H. SVOBODOVÁ a M. ZVONÍČKOVÁ. Sestry vzpomínají. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-2471-503-1.
  • ŠKARDOVÁ, Lucie. Marie Rozsypalová. Život sestry. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2502-9.
  • ŠKUBOVÁ, Jarmila a Helena CHVÁTALOVÁ. Jak šel čas. Očima sestry Růženy Wagnerové. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-461-0.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I. Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠVEJNOHA, J. Florence Nightingalová. Praha: Český červený kříž. 2004.
  • ŠVEJNOHA, J. Henri Dunant. Praha: Český červený kříž. 2004.
  • WATSON, Jean. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012. ISBN 978-1-4496-2810-9.
  • ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľstvo, teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2005. ISBN 80-8063-131-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr