Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: - Vymezení základní ošetřovatelské terminologie. Cíle a charakteristické rysy moderního ošetřovatelství. Ošetřovatelství jako umění a vědní obor. Postavení ošetřovatelství v systému věd (1 h.). - Vývoj ošetřovatelství a ošetřovatelského školství u nás a ve světě, historie (1 h.). - Koncepce českého ošetřovatelství (obecná charakteristika). Legislativní předpisy a normy vztahující se ke kvalifikaci nelékařských zdravotnických pracovníků a k výkonu profese sestry. Regulace zdravotnického povolání (2 h.). - Vzdělávání v oboru ošetřovatelství. Akreditace vzdělávacích programů. Národní institut kvality a excelence zdravotnictví (NIKEZ). Národní registr zdravotnických pracovníků (1 h.). - Postavení a funkce sestry v systému zdravotní a preventivní péče. Profesní národní a mezinárodní organizace sester, jejich náplň a význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství a pro vývoj profese (1 h.). - Klasifikační systémy v ošetřovatelství a jejich využití v ošetřovatelské praxi (NANDA, NIC, NOC, OMAHA, ICNP...). (1 h.). - Konceptuální modely, teorie, pojmy konceptuálních modelů, jejich srovnání se zaměřením na jejich specifika při klinickém praktickém využití. Tradiční model ošetřovatelské péče. Nejznámější konceptuální modely a teorie v ošetřovatelství, jejich charakteristika (1 h.). - Filozofie multikultularismu. Definice základních pojmů multikultury. Cizinci v ČR. Základní premisy multikulturní ošetřovatelské péče. Kulturní šok, fáze kulturního šoku, jeho dopad na zdraví člověka a na poskytovanou ošetřovatelskou péči (1 h.). - Kulturně specifické modely využívané v transkulturním ošetřovatelství (např. Madeleine Leiningerové. Model Joyce Newman Giger a Ruth Elaine Davidhizar. Model Josephy Campinhy-Bacote). Multikulturní dialog. Komunikační karty pro pacienty, cizince a zdravotníky (MZ ČR) (1 h.). Semináře: - Významné osobnosti ošetřovatelství a ošetřovatelského školství (1 h.). - Koncepce ošetřovatelství 2021. Kvalifikační standard Všeobecná sestra. Národní standardizované operativní protokoly (NSOP), ošetřovatelské postupy pro nelékařské zdravotnické pracovníky (1 h.). - Specializační vzdělávání, celoživotní vzdělávání v ošetřovatelství (1 h.). - Kompetence sestry, týmová spolupráce a odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče (1 h.). - Florence Nightingalová a její pojetí ošetřovatelské péče (1 h.). - Model základní ošetřovatelské péče Virginie Hendersonové, model fungujícího zdraví M. Gordonové a jejich využití v praxi. Dorothea Oremová a teorie deficitu sebepéče, model každodenních činností Roperové, Loganové, Tierneyové a jejich využití v praxi (2 h.). - Zvláštnosti ošetřovatelské péče o klienta odlišné kultury (jiné národnosti, etnika, jiného jazyka, náboženství atd.), zvláštnosti komunikace. Aplikace kulturně specifických modelů využívaných v transkulturním ošetřovatelství, minority v České republice. Specifika ošetřovatelské péče u pacientů Romů (1 h.). - Kulturní odlišnosti národů bývalého Sovětského svazu, asijských národů včetně vietnamského etnika a muslimského klienta (1 h.). - Novinky a aktuální informace v ošetřovatelství (1 h.). Nekontaktní hodiny u KS (samostudium): cca 40 hodin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat a vysvětlit současnou koncepci ošetřovatelství, vymezit ošetřovatelství jako vědu |
definovat a vysvětlit současnou koncepci ošetřovatelství, vymezit ošetřovatelství jako vědu |
popsat historii ošetřovatelství a ošetřovatelského školství |
popsat historii ošetřovatelství a ošetřovatelského školství |
vyjmenovat mezinárodní a národní sesterské organizace a popsat jejich roli při rozvoji profese |
vyjmenovat mezinárodní a národní sesterské organizace a popsat jejich roli při rozvoji profese |
vysvětlit pojmy kvalifikační vzdělávání, celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání |
vysvětlit pojmy kvalifikační vzdělávání, celoživotní vzdělávání, specializační vzdělávání |
specifikovat konceptuální modely a klasifikační systémy nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi |
specifikovat konceptuální modely a klasifikační systémy nejčastěji využívané v ošetřovatelské praxi |
popsat možné překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury |
popsat možné překážky při poskytování ošetřovatelské péče u osob odlišné kultury |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat ošetřovatelskou péči v souladu s platnými legislativními normami a Národními standardizovanými operativními postupy (NSOP) |
realizovat ošetřovatelskou péči v souladu s platnými legislativními normami a Národními standardizovanými operativními postupy (NSOP) |
analyzovat současný systém vzdělávání sester v České republice v historickém kontextu |
analyzovat současný systém vzdělávání sester v České republice v historickém kontextu |
vyhledat obory specializačního vzdělávání pro všeobecné sestry dle Nařízení vlády České republiky |
vyhledat obory specializačního vzdělávání pro všeobecné sestry dle Nařízení vlády České republiky |
rozlišit kompetence všeobecné a praktické sestry |
rozlišit kompetence všeobecné a praktické sestry |
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta |
zvolit vhodný konceptuální model v péči o pacienta |
respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území České republiky a poskytovat jim kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči |
respektovat potřeby pacientů minoritních skupin žijících na území České republiky a poskytovat jim kulturně rozmanitou ošetřovatelskou péči |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Týmová práce |
Týmová práce |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
AZV ČR. Návrhy klinických doporučených postupů. 2020.
-
FAWCETT, J. Analysis and Evaluation of Contemporary Nursing Knowledge: Nursing Models and Theories. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2000.
-
HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
-
HELMING, Mary, Cyntia C. BARRERE, Karen AVINO a Deborah SHIELDS. Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston: Jones and Bartlett Publishers, 2013. ISBN 978-1-284-03583-4.
-
JUKL, M. a J. MAJRICOVÁ. Století s Červeným křížem. 2019.
-
KAFKOVÁ, V. Z historie ošetřovatelství. Brno: IDVP, 1992.
-
KLUGAR, M. a kol. Metodika tvorby a aktualizace doporučených postupů a operativních doporučení ve zdravotnictví. Praha: Národní institut kvality a excelence zdravotnictví, MZ ČR. 2023.
-
KOŤA, J., V. TÓTHOVÁ a V. STASKOVÁ. Odkaz Joyce E. Travelbee pro ošetřovatelství 21. století. Praha: Grada. 2019.
-
KRÁTKÁ, Anna, Jana KUTNOHORSKÁ a Martina CICHÁ. Ošetřovatelství - morální umění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4201-4.
-
KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství, systémový přístup I. a II. Praha: Karolinum, 2002.
-
MOORE, Charlotte. Florence Nightingale. The lady with the lamp. London:N51UP, 2004. ISBN 1-904095-83-6.
-
NIGHTINGALE, F. Kniha o ošetřování nemocných. Praha: J. Otto, 1874.
-
PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2011.
-
PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství I. 2. doplněné vydání.. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-888-6.
-
PLEVOVÁ, Ilona a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
-
POKORNÁ, Andrea. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 9788021092976.
-
POTTER, P. A., A. G. PERRY. Fundamentals of Nursing. Eleventh edition. Elsevier - Health Sciences Division. 2022.
-
ROZSYPALOVÁ, M., H. SVOBODOVÁ a M. ZVONÍČKOVÁ. Sestry vzpomínají. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-2471-503-1.
-
ŠKARDOVÁ, Lucie. Marie Rozsypalová. Život sestry. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2502-9.
-
ŠKUBOVÁ, Jarmila a Helena CHVÁTALOVÁ. Jak šel čas. Očima sestry Růženy Wagnerové. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-461-0.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I. Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠVEJNOHA, J. Florence Nightingalová. Praha: Český červený kříž. 2004.
-
ŠVEJNOHA, J. Henri Dunant. Praha: Český červený kříž. 2004.
-
WATSON, Jean. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012. ISBN 978-1-4496-2810-9.
-
ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľstvo, teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2005. ISBN 80-8063-131-X.
|