Předmět: Komunikace ve zdravotnictví

« Zpět
Název předmětu Komunikace ve zdravotnictví
Kód předmětu UZV/OK1KM
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šalenová Eva, Mgr.
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
  • Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
Obsah předmětu
Seminář - Základní pojmy z komunikace (komunikační proces, zdroj/přijímač, zpětná vazba, šum apod.) (2 h). - Verbální komunikace. Složky neverbální komunikace a jejich význam ve zdravotnictví (1 h). - Efektivita komunikace, neverbální komunikace, aktivní naslouchání (2 h). - Naslouchání, empatie, komunikační bariery (2 h). - Nejčastější problémy a nedorozumění v komunikaci (1 h). - Specifika komunikace v profesi (1 h). - Exkurz: historie rétoriky (1 h). Cvičení - Komunikace s pacienty se specifickými nároky (4 h). - Komunikace s problémovými pacienty (4 h). - Konflikty a jejich řešení (3 h). - Asertivní komunikace (3 h). - Umění přesvědčit (2 h). - Řeč těla (4 h).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce studentů ve dvojicích, E-learning
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví
vysvětlit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví
definovat zásady komunikace v ošetřovatelství
definovat zásady komunikace v ošetřovatelství
popsat pomůcky a postup komunikace s klienty neslyšícími a nevidomými
popsat pomůcky a postup komunikace s klienty neslyšícími a nevidomými
zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům různých věkových skupin
zdůvodnit rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům různých věkových skupin
orientovat se ve zvláštnostech v komunikaci s klienty či rodinnými příslušníky při diagnostice závažného onemocnění
orientovat se ve zvláštnostech v komunikaci s klienty či rodinnými příslušníky při diagnostice závažného onemocnění
Odborné dovednosti
komunikovat s klienty všech věkových kategorií
komunikovat s klienty všech věkových kategorií
vést rozhovor s klienty i jejich rodinnými příslušníky
vést rozhovor s klienty i jejich rodinnými příslušníky
připravit správné pomůcky a komunikovat s klienty nevidomými a neslyšícími
připravit správné pomůcky a komunikovat s klienty nevidomými a neslyšícími
uplatňovat empatický přístup ke klientům ve všech situacích
uplatňovat empatický přístup ke klientům ve všech situacích
zhodnotit stav klientů před, při a po provedené komunikaci
zhodnotit stav klientů před, při a po provedené komunikaci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
E-learning
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • ALHOFF, D. W. Rétorika a komunikace. Praha: Grada, 2008.
  • BURDA, P. Krizova komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCO NZO, 2014.
  • CAPPONI, V. a T. NOVÁK. Asertivně do života. Praha: Grada, 1994.
  • GAULT, I. Communication in nursing & Healthcare. London: Sage Publications, 2016.
  • GRUBER, D. Zlatá kniha komunikace. Ostrava, Repronis, 2005.
  • HARGIE, O. The handbook of communication skills. London; New York: Routlege, 2006.
  • JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Portál, 2007.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010.
  • NICHOLS, M. Zapomenuté umění naslouchat. Praha: Návrat domů, 2005.
  • PEAS A. a B. PEAS. Řeč těla. Praha: Portál, 2008.
  • PECH, J. Řeč těla a umění komunikace. Praha: NS Svoboda, 2009.
  • PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy, dovednosti, poruchy. Praha: Grada, 2005.
  • PLEVOVÁ, I. SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010.
  • POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing, 2010.
  • POKORNÁ, A., TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016.
  • SCHULTZ VON THUN, F. Jak spolu komunikujeme?.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a J. KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén, 2009.
  • VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozumění. Hry pro dospívající. Praha.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005.
  • VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 2008.
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr