Předmět: Bloková semestrální praxe a její reflexe 1

« Zpět
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její reflexe 1
Kód předmětu UZV/OK1BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
Obsah předmětu
Poskytování ošetřovatelské péče ve struktuře ambulantní péče, preventivní péče, zásady dodržování hygienicko-epidemiologického režimu (40 h). Poskytování ošetřovatelské péče, identifikace nejčastějších zdravotních omezení a onemocnění ve struktuře pobytových služeb zdravotně sociálních zařízení, dle rozpisu smluvních pracovišť (160 h). Zaměření blokové semestrální praxe (seznam konkrétních ošetřovatelských činností - viz logbook): -Bezpečná komunikace v primární, ambulantní a sociálně zdravotní péči, bezpečná identifikace pacienta. -Verbální a neverbální komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými. Spolupráce s rodinou pacienta/klienta. -Spolupráce v multidisciplinárním týmu, efektivní komunikace a sdílení informací o klientech s akcentem na ochranu osobních údajů (v rámci platné legislativy). -Vedení zdravotnické dokumentace v poskytování v primární, ambulantní a sociálně zdravotní péče. -Praktické řešení základní ošetřovatelské péče. Nácvik sběru informací o nemocném/klientovi (anamnézy), posouzení pacienta/klienta z pohledu sestry, sledování a zaznamenávání subjektivních a objektivních příznaků. -Posouzení soběstačnosti klienta/nemocného s využitím měřících nástrojů, intervence k podpoře soběstačnosti. -Měření a hodnocení fyziologických funkcí, obvazová technika. -Uspokojování potřeb klienta/nemocného. Reflexe: -Analýza prostředí plnění blokové semestrální praxe 1, identifikace eventuálních problémových situací (2 h). -Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu, interpersonální vztahy, vedení mentorem/školitelem (2 h). -Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů) (4 h). Seminář: -Příprava blokové semestrální praxe (zajištění a rozpisy klinických pracovišť, aktualizace požadavků k hladkému průběhu Blokové semestrální praxe a její reflexe 1, proškolení BOZP aktuálně k akademickému roku) (8 h).

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
  • Příprava na zápočet - 3 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 218 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat strukturu fungování ambulantní a zdravotní péče v pobytových zařízeních a domácích službách
popsat strukturu fungování ambulantní a zdravotní péče v pobytových zařízeních a domácích službách
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a v poskytování zdravotně sociální péče
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a v poskytování zdravotně sociální péče
objasnit administrativu, vedení zdravotnické dokumentace ve struktuře zejména ambulantní, primární a v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení
objasnit administrativu, vedení zdravotnické dokumentace ve struktuře zejména ambulantní, primární a v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení
Odborné dovednosti
poskytovat bezpečnou základní ošetřovatelskou péči pod vedením mentora v ambulanci praktického lékaře, v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení nebo v mobilní domácí péči
poskytovat bezpečnou základní ošetřovatelskou péči pod vedením mentora v ambulanci praktického lékaře, v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení nebo v mobilní domácí péči
získávat zručnost v praktických dovednostech všeobecné sestry
získávat zručnost v praktických dovednostech všeobecné sestry
aplikovat teoretické znalosti dosavadně absolvovaných ošetřovatelských postupů při poskytování péče
aplikovat teoretické znalosti dosavadně absolvovaných ošetřovatelských postupů při poskytování péče
komunikovat adekvátně a efektivně s klientem/pacientem, jeho rodinou a v multidisciplinárním týmu poskytované péče
komunikovat adekvátně a efektivně s klientem/pacientem, jeho rodinou a v multidisciplinárním týmu poskytované péče
využívat supervizi při řešení případů a konfliktů ve styku s pacientem/klientem a personálem
využívat supervizi při řešení případů a konfliktů ve styku s pacientem/klientem a personálem
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Pozorování
Pozorování
Stáže
Stáže
Odborné dovednosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Stáže
Stáže
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozhovor
Rozhovor
Supervize na pracovišti
Supervize na pracovišti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • MZČR. Resortní bezpečnostní cíle Ministerstva zdravotnictví ČR v oblasti kvality a bezpečnosti zdravotních služeb na období červen 2011 až duben 2012. [online] aj..
  • Profese Online, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Praha: Grada. 2020.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JAROŠOVÁ, D., MAJKUSOVÁ, K. a kol. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada. 2015.
  • JIRKOVSKÝ, Daniel a Marie HLAVÁČOVÁ. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
  • POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., MENŠÍKOVÁ, A., ŠENKYŘÍKOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech I., II.. Masarykova univerzita Brno. 2019.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada. 2015.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada. 2013.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada. 2011.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • Workman Barbara A., Bennett Clare L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr