Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
|
Obsah předmětu
|
Poskytování ošetřovatelské péče ve struktuře ambulantní péče, preventivní péče, zásady dodržování hygienicko-epidemiologického režimu (40 h). Poskytování ošetřovatelské péče, identifikace nejčastějších zdravotních omezení a onemocnění ve struktuře pobytových služeb zdravotně sociálních zařízení, dle rozpisu smluvních pracovišť (160 h). Zaměření blokové semestrální praxe (seznam konkrétních ošetřovatelských činností - viz logbook): -Bezpečná komunikace v primární, ambulantní a sociálně zdravotní péči, bezpečná identifikace pacienta. -Verbální a neverbální komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými. Spolupráce s rodinou pacienta/klienta. -Spolupráce v multidisciplinárním týmu, efektivní komunikace a sdílení informací o klientech s akcentem na ochranu osobních údajů (v rámci platné legislativy). -Vedení zdravotnické dokumentace v poskytování v primární, ambulantní a sociálně zdravotní péče. -Praktické řešení základní ošetřovatelské péče. Nácvik sběru informací o nemocném/klientovi (anamnézy), posouzení pacienta/klienta z pohledu sestry, sledování a zaznamenávání subjektivních a objektivních příznaků. -Posouzení soběstačnosti klienta/nemocného s využitím měřících nástrojů, intervence k podpoře soběstačnosti. -Měření a hodnocení fyziologických funkcí, obvazová technika. -Uspokojování potřeb klienta/nemocného. Reflexe: -Analýza prostředí plnění blokové semestrální praxe 1, identifikace eventuálních problémových situací (2 h). -Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu, interpersonální vztahy, vedení mentorem/školitelem (2 h). -Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů) (4 h). Seminář: -Příprava blokové semestrální praxe (zajištění a rozpisy klinických pracovišť, aktualizace požadavků k hladkému průběhu Blokové semestrální praxe a její reflexe 1, proškolení BOZP aktuálně k akademickému roku) (8 h).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
- Příprava na zápočet
- 3 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 218 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu fungování ambulantní a zdravotní péče v pobytových zařízeních a domácích službách |
popsat strukturu fungování ambulantní a zdravotní péče v pobytových zařízeních a domácích službách |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a v poskytování zdravotně sociální péče |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a v poskytování zdravotně sociální péče |
objasnit administrativu, vedení zdravotnické dokumentace ve struktuře zejména ambulantní, primární a v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení |
objasnit administrativu, vedení zdravotnické dokumentace ve struktuře zejména ambulantní, primární a v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení |
Odborné dovednosti |
---|
poskytovat bezpečnou základní ošetřovatelskou péči pod vedením mentora v ambulanci praktického lékaře, v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení nebo v mobilní domácí péči |
poskytovat bezpečnou základní ošetřovatelskou péči pod vedením mentora v ambulanci praktického lékaře, v pobytových službách zdravotně sociálních zařízení nebo v mobilní domácí péči |
získávat zručnost v praktických dovednostech všeobecné sestry |
získávat zručnost v praktických dovednostech všeobecné sestry |
aplikovat teoretické znalosti dosavadně absolvovaných ošetřovatelských postupů při poskytování péče |
aplikovat teoretické znalosti dosavadně absolvovaných ošetřovatelských postupů při poskytování péče |
komunikovat adekvátně a efektivně s klientem/pacientem, jeho rodinou a v multidisciplinárním týmu poskytované péče |
komunikovat adekvátně a efektivně s klientem/pacientem, jeho rodinou a v multidisciplinárním týmu poskytované péče |
využívat supervizi při řešení případů a konfliktů ve styku s pacientem/klientem a personálem |
využívat supervizi při řešení případů a konfliktů ve styku s pacientem/klientem a personálem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Pozorování |
Pozorování |
Stáže |
Stáže |
Odborné dovednosti |
---|
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Stáže |
Stáže |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozhovor |
Rozhovor |
Supervize na pracovišti |
Supervize na pracovišti |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
MZČR. Resortní bezpečnostní cíle Ministerstva zdravotnictví ČR v oblasti kvality a bezpečnosti zdravotních služeb na období červen 2011 až duben 2012. [online] aj..
-
Profese Online, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
-
GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Praha: Grada. 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JAROŠOVÁ, D., MAJKUSOVÁ, K. a kol. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada. 2015.
-
JIRKOVSKÝ, Daniel a Marie HLAVÁČOVÁ. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
-
POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., MENŠÍKOVÁ, A., ŠENKYŘÍKOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech I., II.. Masarykova univerzita Brno. 2019.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada. 2015.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada. 2013.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada. 2011.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
Workman Barbara A., Bennett Clare L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
|