Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Lehocký Marián, prof. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška Úvod do biofyziky. Vznik a vlastnosti ultrazvuku, charakteristika ultrazvukového přístroje: využití ultrazvuku v jednotlivých lékařských oborech. Základy využití laseru a jeho využití ve zdravotnictví. Základy biofyziky: pojem, fyzikální podstata sedimentace krve, krevního tlaku. Podstata působení vnějšího tlaku na organizmus: podtlak, přetlak. Fyzikální základy dýchání a krevního oběhu. Měření teploty a snímání teplotních průběhů: termografie. Základy zobrazovacích metod používaných v radiologii a nukleární medicíně. Principy jednotlivých zobrazovacích metod. Indikace zobrazovacích metod a intervenčních technik u různých onemocnění. Popis a hodnocení výsledků radiologických a nukleárně medicínských vyšetření, radiační ochrana, platná legislativa týkající se radiační ochrany. Základy radiologie: vznik RTG záření, vlastnosti RTG záření, využití v praxi, BOZP, účinek různých druhů ionizujícího záření a využití pro diagnostiku a terapii ve zdravotnické praxi, radiační ochrana. Rentgenové vyšetřovací metody: nativní, kontrastní - irrigografie, počítačová tomografie, angiografie, koronarografie. Klasické RTG diagnostické metody: skiagrafie, skiaskopie, angiografie (AG), digitální subtrakční angiografie (DSA). Výpočetní tomografie (CT), CT angiografie (CTA). Nukleární medicína: základy nukleární medicíny, ochrana a bezpečnost při práci, radionuklidové vyšetřovací metody. Metody nukleární medicíny, pozitronová emisní tomografie (PET). Pulsová vlna. UZ diagnostické metody. Fotodynamická terapie (PDT). Fyzikální základy endoskopických metod, fyzikální základy nejčastěji používaných přístrojů ve zdravotnictví - EKG, EEG, EMG, Holterovo monitorování. Biologická odpověď, metody studia buněčného poškození, klinické aplikace PDT. Nukleární magnetická resonanční tomografie. Hemodialýza, peritoneální dialýza, kontinuální metody, hemoperfúze, plazmaferéza. Bioelektrické metody - EEG, EMG.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh |
vysvětlit podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh |
objasnit principy diagnostiky a terapie a principy fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice, léčbě i prevenci |
objasnit principy diagnostiky a terapie a principy fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice, léčbě i prevenci |
zdůvodnit význam radiační ochrany (včetně legislativy). |
zdůvodnit význam radiační ochrany (včetně legislativy). |
vymezit podstatu jednotlivých diagnostických vyšetření |
vymezit podstatu jednotlivých diagnostických vyšetření |
definovat přípravu k jednotlivým diagnostickým vyšetřením |
definovat přípravu k jednotlivým diagnostickým vyšetřením |
Odborné dovednosti |
---|
porovnat principy jednotlivých diagnostických vyšetření |
porovnat principy jednotlivých diagnostických vyšetření |
informovat pacienta o přípravě na diagnostická vyšetření |
informovat pacienta o přípravě na diagnostická vyšetření |
zhodnotit podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh |
zhodnotit podstatu probíhajících procesů v organismu - dýchání, TK, krevní oběh |
prezentovat principy diagnostiky a fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice a prevenci |
prezentovat principy diagnostiky a fungování lékařských přístrojů užívaných v diagnostice a prevenci |
prezentovat principy léčby a fungování vybraných lékařských přístrojů |
prezentovat principy léčby a fungování vybraných lékařských přístrojů |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
FERDA, J. et al. Inovativní zobrazovací metody. Praha: Galén. 2015.
-
KUCHAŘOVÁ, M. et al. Praktická cvičení z biofyziky. Praha: Karolinum. 2021.
-
KUPKA, K. et al. Nukleární medicína. Praha: P3K. 2015.
-
KYNČL, M. et al. Dětská radiologie do kapsy. Praha: Karolinum. 2022.
-
MALÍKOVÁ, H. et al. Základy radiologie a zobrazovacích metod. Praha: Karolinum. 2019.
-
MORNSTEIN, V. et al. Lékařská fyzika a biofyzika. Brno: Masarykova univerzita. 2018.
-
NAVRÁTIL, L. et al. Medicínská biofyzika. Praha: Grada. 2019.
-
ROSINA, J. et al. Biofyzika: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada. 2021.
-
SÚKUPOVÁ, L. Radiační ochrana při rentgenových výkonech ? to nejdůležitější pro praxi. Praha: Grada. 2018.
|