Vyučující
|
-
Chvatíková Sylvie, Mgr.
-
Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Základní neurologické pojmy (klinické příznaky, projevy). Diagnostika v neurologii (základní a speciální vyšetřovací metody), základní terapeutické postupy u dětí a dospělých se zánětlivým onemocněním nervového systému, s neuroinfekcí - Základní postupy u nemocných se záchvatovitým onemocněním - Základní postupy u nemocných s mozkovou ischemií a hemoragií, u nemocných s algickými syndromy - Základní postupy u nemocných s demyelinizačními onemocněními - Základní postupy u nemocných s neuropatiemi a myopatiemi - Základní postupy u nemocných s degenerativními onemocněními nervové soustavy - Základní postupy u nemocných s kraniocerebrálním poraněním. Základní postupy u nemocných s expanzivními procesy CNS Cvičení - Ošetřovatelský proces v neurologickém ošetřovatelství (posouzení, diagnostika, plánování, realizace, hodnocení) - Posuzovací, měřící a hodnotící škály v neurologickém ošetřovatelství (vědomí, bolest, sebepéče, mobilita atd.) - Diagnostické a terapeutické metody v neurologii - úloha a asistence sestry (neurologické vyšetření, testy v neurologii, obstřiky, lumbální punkce, vyšetření likvoru, EEG, EMG, ultrazvuk, vyšetření poruch kortikálních funkcí, neurozobrazovací metody - CT, MR, PET, SPECT aj.), edukace nemocných a jejich blízkých - Ošetřovatelský proces u pacientů s poruchou vědomí, se zánětlivým onemocněním nervového systému, neuroinfekcí - Ošetřovatelský proces u pacientů s degenerativními onemocněními nervové soustavy - Ošetřovatelský proces u pacientů s neuropatiemi a myopatiemi - Ošetřovatelský proces u dětí a dospělých se záchvatovitým onemocněním - Ošetřovatelský proces u nemocných s algickými syndromy, sclerosis multiplex - Ošetřovatelský proces u nemocných s mozkovou ischemií a hemoragií
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných neurologických onemocnění a poruch |
definovat symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných neurologických onemocnění a poruch |
vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými neurologickými chorobami, poruchami |
vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými neurologickými chorobami, poruchami |
popsat ošetřovatelskou péči u pacientů s vybranými neurologickými chorobami, poruchami |
popsat ošetřovatelskou péči u pacientů s vybranými neurologickými chorobami, poruchami |
identifikovat a uspokojovat potřeby nemocných s neurologickým onemocněním, poruchou |
identifikovat a uspokojovat potřeby nemocných s neurologickým onemocněním, poruchou |
určit podíl na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta s neurologickým onemocněním, poruchou |
určit podíl na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta s neurologickým onemocněním, poruchou |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat a reagovat na základní intervenční výkony v neurologii |
interpretovat a reagovat na základní intervenční výkony v neurologii |
analyzovat symptomy zhoršení stavu nemocného s neurologickým onemocněním, poruchou, konzultovat s lékařem |
analyzovat symptomy zhoršení stavu nemocného s neurologickým onemocněním, poruchou, konzultovat s lékařem |
charakterizovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi všeobecné sestry |
charakterizovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi všeobecné sestry |
dokumentovat prováděné činnosti u pacientů s neurologickým onemocněním, poruchou |
dokumentovat prováděné činnosti u pacientů s neurologickým onemocněním, poruchou |
nastavit zásady správné komunikace s neurologickým pacientem |
nastavit zásady správné komunikace s neurologickým pacientem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. Neurologie pro praxi, Florence, Profese online, Kontakt.
-
BAR, M., ŠKOLOUDÍK. D. Speciální neurologie pro studenty bakalářských oborů. Ostrava: OU, 2011.
-
DAROFF, R., J. JANKOVIC a J. MAZZIOTTA. Bradley?s Neurology in Clinical Practice, 2-Volume Set ? 7th Edition. Elsevier, 2016.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
MOORHEAD, S., M. JOHNSON, M. L. MAAS a E. SWANSON. Nursing Outcomes Classification (NOC), 4th Edition. 5th Edition. Mosby, 2008.
-
Robert Bartoš a kol. Průvodce mozkem, neuroanatomie. Maxdorf, 2020. ISBN 978-80-7345-656-.
-
Slezáková Zuzana. Ošetřovatelství v neurologii. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4868-9.
-
Zdeněk Seidel. Neurologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha, Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2733-2.
-
Zdeněk Seidl. Neurologie pro studium i praxi. Praha, Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5247-1.
|