Předmět: Onkologická, paliativní a hospicová péče

« Zpět
Název předmětu Onkologická, paliativní a hospicová péče
Kód předmětu UZV/O6KOO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chvatíková Sylvie, Mgr.
  • Gabrhelík Tomáš, doc. MUDr. Ph.D.
  • Nekvindová Klára, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Vymezení základní terminologie a pojmů z oboru onkologie, základní klasifikace nádorových onemocnění - Ošetřovatelský proces a specifika péče u nemocných dětí a dospělých v průběhu chemoterapie a radioterapie - Nádorová bolest vymezení základní terminologie, hodnocení, nefarmakologické způsoby zvládání bolesti, farmakoterapie - Shrnutí ošetřovatelské péče u vybraných onemocnění v onkologii - Paliativní péče - obecná a specializovaná, paliativní přístup, principy, legislativa Semináře - Vyšetřovací metody, klinické projevy nádorových onemocnění - Druhy terapie: radioterapie, chemoterapie, biologická léčba - Způsoby podávání chemoterapie: periferní žilní katetr, centrální žilní katetr, periferně zavedený centrální žilní katetr (PICC), centrální venózní port - Ošetřovatelské intervence u nemocných s nádorovou bolestí - Specifika péče o pacienta se zavedeným centrálním venózním portem - Ošetřovatelské postupy u dětských i dospělých klientů s leukémií - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním žaludku - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním střev - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním plic a mozku - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním prsu - Ošetřovatelské postupy u klientek s nádorovým onemocněním dělohy, čípku a vaječníku - Paliativní a hospicová péče, důstojnost a kvalita života terminálně nemocných

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat terminologii oboru a základní klasifikaci onkologických onemocnění
definovat terminologii oboru a základní klasifikaci onkologických onemocnění
používat vhodnou formu komunikace s nemocnými a jejich blízkými
používat vhodnou formu komunikace s nemocnými a jejich blízkými
sestavit plán ošetřovatelské péče u dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním
sestavit plán ošetřovatelské péče u dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním
objasnit nutnost etického a empatického přístupu k nemocným a jejich blízkým
objasnit nutnost etického a empatického přístupu k nemocným a jejich blízkým
dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie
dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie
Odborné dovednosti
připravit pomůcky k zavedení centrálního žilního katetru PICC a PORT
připravit pomůcky k zavedení centrálního žilního katetru PICC a PORT
realizovat ošetřovatelskou péči o dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním
realizovat ošetřovatelskou péči o dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním
hodnotit účinek intervencí u nemocných s nádorovou bolestí a reagovat na momentální potřeby pacienta
hodnotit účinek intervencí u nemocných s nádorovou bolestí a reagovat na momentální potřeby pacienta
respektovat během poskytované péče důstojnost člověka a zvyšovat kvalitu jeho života
respektovat během poskytované péče důstojnost člověka a zvyšovat kvalitu jeho života
dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie
dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Známkou
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Doporučená literatura
  • BAJČIOVÁ, V., J. TOMÁŠEK a J. ŠTĚRBA. Nádory adolescentů a mladých dospělých. Praha: Grada Publishing, 2011.
  • BOUCHALOVÁ, K., M. HAJDÚCH a kol. Prediktivní a prognostická onkologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Lékařská fakulta, 2016.
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
  • FUSEK, M. kol. Biologická léčba: Teoretické základy a klinická praxe. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • ITANO, J. K. et al. Core Curriculum for Oncology Nursing. 5th. Ed.. Missouri: Elsevier, 2016.
  • KALA, M. a Z. DORKOVÁ. Paliativní a hospicová péče. Studijní opora pro nelékařské zdravotnické pracovníky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2017.
  • KLENER, P. a P. KLENER jr. Nová protinádorová léčiva a léčebné strategie v onkologii. Praha: Grada Publishing, 2010.
  • KLENER, P. Základy klinické onkologie. Praha: Galén, 2011.
  • KOUTECKÝ, J. a M. CHÁŇOVÁ. Děti s nádorovým onemocněním I: rady rodičům. Praha: Triton, 2003.
  • KOUTECKÝ, J., E. KABÍČKOVÁ a J. STARÝ. Dětská onkologie pro praxi. Praha: Triton, 2002.
  • NOVOTNÝ, J. Klinická a radiační onkologie pro praxi. Praha: Triton, 2005.
  • SOCHOR, M., I. ZÁVADOVÁ a O. SLÁMA. Paliativní péče v onkologii. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-4223-9.
  • TOMÁŠEK, J. Onkologie minimum pro praxi. Praha: Axonite, 2015.
  • VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ a H. VORLÍČKOVÁ. Klinická onkologie pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • VYZULA, R. Výživa při onkologickém onemocnění. Praha: Galén, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr