Předmět: Onkologická, paliativní a hospicová péče

« Zpět
Název předmětu Onkologická, paliativní a hospicová péče
Kód předmětu UZV/O6KOO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chvatíková Sylvie, Mgr.
  • Gabrhelík Tomáš, doc. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Vymezení základní terminologie a pojmů z oboru onkologie, základní klasifikace nádorových onemocnění - Ošetřovatelský proces a specifika péče u nemocných dětí a dospělých v průběhu chemoterapie a radioterapie - Nádorová bolest vymezení základní terminologie, hodnocení, nefarmakologické způsoby zvládání bolesti, farmakoterapie - Shrnutí ošetřovatelské péče u vybraných onemocnění v onkologii - Paliativní péče - obecná a specializovaná, paliativní přístup, principy, legislativa Semináře - Vyšetřovací metody, klinické projevy nádorových onemocnění - Druhy terapie: radioterapie, chemoterapie, biologická léčba - Způsoby podávání chemoterapie: periferní žilní katetr, centrální žilní katetr, periferně zavedený centrální žilní katetr (PICC), centrální venózní port - Ošetřovatelské intervence u nemocných s nádorovou bolestí - Specifika péče o pacienta se zavedeným centrálním venózním portem - Ošetřovatelské postupy u dětských i dospělých klientů s leukémií - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním žaludku - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním střev - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním plic a mozku - Ošetřovatelské postupy u klientů s nádorovým onemocněním prsu - Ošetřovatelské postupy u klientek s nádorovým onemocněním dělohy, čípku a vaječníku - Paliativní a hospicová péče, důstojnost a kvalita života terminálně nemocných

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat terminologii oboru a základní klasifikaci onkologických onemocnění
definovat terminologii oboru a základní klasifikaci onkologických onemocnění
používat vhodnou formu komunikace s nemocnými a jejich blízkými
používat vhodnou formu komunikace s nemocnými a jejich blízkými
sestavit plán ošetřovatelské péče u dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním
sestavit plán ošetřovatelské péče u dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním
objasnit nutnost etického a empatického přístupu k nemocným a jejich blízkým
objasnit nutnost etického a empatického přístupu k nemocným a jejich blízkým
dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie
dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie
Odborné dovednosti
připravit pomůcky k zavedení centrálního žilního katetru PICC a PORT
připravit pomůcky k zavedení centrálního žilního katetru PICC a PORT
realizovat ošetřovatelskou péči o dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním
realizovat ošetřovatelskou péči o dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním
hodnotit účinek intervencí u nemocných s nádorovou bolestí a reagovat na momentální potřeby pacienta
hodnotit účinek intervencí u nemocných s nádorovou bolestí a reagovat na momentální potřeby pacienta
respektovat během poskytované péče důstojnost člověka a zvyšovat kvalitu jeho života
respektovat během poskytované péče důstojnost člověka a zvyšovat kvalitu jeho života
dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie
dodržovat BOZP při aplikaci radioterapie a chemoterapie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Známkou
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BAJČIOVÁ, V., J. TOMÁŠEK a J. ŠTĚRBA. Nádory adolescentů a mladých dospělých. Praha: Grada Publishing, 2011.
  • BOUCHALOVÁ, K., M. HAJDÚCH a kol. Prediktivní a prognostická onkologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Lékařská fakulta, 2016.
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
  • FUSEK, M. kol. Biologická léčba: Teoretické základy a klinická praxe. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • ITANO, J. K. et al. Core Curriculum for Oncology Nursing. 5th. Ed.. Missouri: Elsevier, 2016.
  • KALA, M. a Z. DORKOVÁ. Paliativní a hospicová péče. Studijní opora pro nelékařské zdravotnické pracovníky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2017.
  • KLENER, P. a P. KLENER jr. Nová protinádorová léčiva a léčebné strategie v onkologii. Praha: Grada Publishing, 2010.
  • KLENER, P. Základy klinické onkologie. Praha: Galén, 2011.
  • KOUTECKÝ, J. a M. CHÁŇOVÁ. Děti s nádorovým onemocněním I: rady rodičům. Praha: Triton, 2003.
  • KOUTECKÝ, J., E. KABÍČKOVÁ a J. STARÝ. Dětská onkologie pro praxi. Praha: Triton, 2002.
  • NOVOTNÝ, J. Klinická a radiační onkologie pro praxi. Praha: Triton, 2005.
  • SOCHOR, M., I. ZÁVADOVÁ a O. SLÁMA. Paliativní péče v onkologii. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-4223-9.
  • TOMÁŠEK, J. Onkologie minimum pro praxi. Praha: Axonite, 2015.
  • VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ a H. VORLÍČKOVÁ. Klinická onkologie pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • VYZULA, R. Výživa při onkologickém onemocnění. Praha: Galén, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr