Vyučující
|
-
Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
|
Obsah předmětu
|
Odborná praxe probíhá pod dohledem sester (mentorek, školitelek) na ambulantních a lůžkových pracovištích nemocnic zaměřujících se na péči o ženu, akutní lůžkovou a intenzivní péči, onkologickou a paliativní péči. Dále také v komunitní péči včetně domácí, paliativní a hospicové péče. Součástí předmětu je supervize odborné praxe řízená interním supervizorem, kde je diskutována problematika praxe a studentovi se dostává podpory. Rozsah blokové praxe ve 3. ročníku letního semestru je 280 hodin (7 týdnů) přímé praxe v klinických podmínkách, 8 hodin seminář k praxi a 14 hodin supervize za semestr.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování, Týmová práce
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu péče na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péči, paliativní péče, urgentní příjem, |
popsat strukturu péče na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péči, paliativní péče, urgentní příjem, |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péče, paliativní péče, triage urgentního příjmu, |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péče, paliativní péče, triage urgentního příjmu, |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace a identifikace s pacientem/klientem, |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace a identifikace s pacientem/klientem, |
zdůvodnit ošetřovatelský postup ve vztahu k jednotlivým onemocněním a stavu pacienta/klienta, |
zdůvodnit ošetřovatelský postup ve vztahu k jednotlivým onemocněním a stavu pacienta/klienta, |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o pacienty/klienty na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péče, urgentního příjmu a paliativní péče, |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o pacienty/klienty na pracovištích onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologickém, intenzivní péče, urgentního příjmu a paliativní péče, |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinického prostředí onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologické péče, intenzivní péče, paliativní péče, urgentního příjmu, |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinického prostředí onkologie, ortopedie a traumatologie, neurochirurgie, porodnicko - gynekologické péče, intenzivní péče, paliativní péče, urgentního příjmu, |
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu, |
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu, |
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí, |
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí, |
edukovat o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu, |
edukovat o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu, |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí, |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Praktické procvičování |
Týmová práce |
Týmová práce |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Systematické pozorování studenta |
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Známkou |
Systematické pozorování studenta |
Doporučená literatura
|
-
ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., v platném znění.
-
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., v platném znění.
-
Florence, Zdravotnictví a medicína, Ošetřovatelství a porodní asistence.
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
-
HAJNOVÁ FUKASOVÁ, E. Ošetřovatelská péče v onkologii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
HAUKE, M. Zvládání problémových situací se senior. Praha: Grada, 2014.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
-
KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzívní péči. Praha: Grada, 2007.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
-
KŘIVOHLAVÝ. J. a J. PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada, 2004.
-
MESSER, B. 100 tipů pro plánování domácí ošetřovatelské péče. Praha: Grada, 2016.
-
O´CONNOR. M. a S. ARANDA. Paliativní péče pro sestry všech oborů. Praha: Grada, 2005.
-
SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011.
-
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II. Praha: Grada, 2010.
-
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
-
SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2006. ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2006. ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé ? Principy, proces, metody. Praha: Grada, 2013.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014.
-
TRACHTOVÁ, E. a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
-
VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.
-
VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Sestra a její dokumentace: Návod pro praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2763-9.
-
VONDRÁČEK. L., M. LUDVÍK a J. NOVÁKOVÁ. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha: Grada, 2003.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
WORKMAN. B. A. a C. L. BENNETT. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006.
|