Předmět: Transkulturní ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Transkulturní ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/O5KTR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoffmannová Andrea, Mgr.
  • Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Semináře - Filosofie multikulturalismu. Multikulturalita jako historický a reálný fenomén. Multikulturní ošetřovatelství, základní pojmový aparát - 1 hod. - Aplikace kulturně specifických modelů využívaných v transkulturním ošetřovatelství. Model transkulturního ošetřovatelství Madeleine Leiningerové. Model Joyce Newman Giger a Ruth Elaine Davidhizar. Model Josephy Campinhy Bacote - 2 hod. - Kulturní kompetence a modely kulturní kompetence dle Larry D. Purnella - 1 hod. - Kulturní šok a jeho fáze. Diagnózy kulturního šoku podle NANDA Int., Re-entry shock - 1 hod. - Charakteristika nejpočetnějších etnik v ČR. Specifika ošetřování a komunikace s nejpočetnějšími etniky v České republice - 2 hod. - Etnocentrismus a jeho důsledky v ošetřovatelství. Výživa a rituály stolování - 1 hod. - Islámská kultura a společnost. Vztah ke zdraví, nemoci, smrti. Výživa a rituály stolování. Komunikační tabu - 1 hod. - Vietnamská kultura v ČR. Specifika kultury. Vztah ke zdraví, nemoci, smrti. Výživa a rituály stolování - 1 hod. - Migrace z Ruska a Ukrajiny do ČR. Specifika kultur - 1 hod. - Filosofie konfucianismu, čínská etiketa - 1 hod. - Historie vzniku minoritních etnik v České republice - 1 hod. - Odraz náboženství v transkulturním ošetřovatelství - 1 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a charakterizovat etnické menšiny v České republice
popsat a charakterizovat etnické menšiny v České republice
používat odbornou terminologii související s transkulturním ošetřovatelstvím
používat odbornou terminologii související s transkulturním ošetřovatelstvím
popsat význam pojmů migrace, emigrace, kultura, etnikum, multikulturní/transkulturní, asimilace, kulturní šok aj.
popsat význam pojmů migrace, emigrace, kultura, etnikum, multikulturní/transkulturní, asimilace, kulturní šok aj.
vlastními slovy popsat, jak se provádí kulturní diagnostika v ošetřovatelství
vlastními slovy popsat, jak se provádí kulturní diagnostika v ošetřovatelství
vlastními slovy popsat specifické potřeby a specifika ošetřovatelské klientů různých kultur, etnik a menšin
vlastními slovy popsat specifické potřeby a specifika ošetřovatelské klientů různých kultur, etnik a menšin
vlastními slovy popsat kulturní kompetence
vlastními slovy popsat kulturní kompetence
Odborné dovednosti
vybrat z kazuistiky specifické potřeby klienta jiné kultury/etnika/menšiny
vybrat z kazuistiky specifické potřeby klienta jiné kultury/etnika/menšiny
provádět kulturní posouzení a diagnostiku v praxi (simulačním prostředí)
provádět kulturní posouzení a diagnostiku v praxi (simulačním prostředí)
vybrat v kazuistikách specifické problémy klientů různých kultur, etnik a menšin
vybrat v kazuistikách specifické problémy klientů různých kultur, etnik a menšin
navrhnout a realizovat individuální ošetřovatelský plán u klienta jiné kultury/etnika/menšiny
navrhnout a realizovat individuální ošetřovatelský plán u klienta jiné kultury/etnika/menšiny
aplikovat vybrané kulturně specifické modely/teorie v klinické praxi/v simulačním prostředí
aplikovat vybrané kulturně specifické modely/teorie v klinické praxi/v simulačním prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Pozorování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Pozorování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Esej
Analýza seminární práce
Esej
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • ARCHALOUSOVÁ, A., SLEZÁKOVÁ, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové: Nucleus HK, 2005.
  • CAMPINHA-BACOTE, J. Cultural competence in psychiatric nursing: Have you ?ASKED? the right questions?. Journal of the American Psychiatric Association, 2002.
  • CAMPINHA-BACOTE, J. The 106ýzkum of cultural kompetence in the delivery health services: A culturally competent Model of care. Cincinnati: Transcultural C. A. R. E. Associates, 1998.
  • FAWCETT, J. Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. Philadelphia: Davis, F. A., 2013.
  • GIGER, J. N. a R. E. DAVIDHIZAR. Transcultural Nursing. Assesment and Intervention. St. Louis: Mosby, 1999.
  • HALÍK, T. Žít s tajemstvím, podněty k promýšlení víry. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2013.
  • IVANOVÁ, K., ŠPIRUDOVÁ, L., KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha, Grada Publishing, 2005.
  • KOLEKTIV. Česká společnost na prahu vstupu do Evropské unie a její odraz ve zdravotnické praxi. Ostrava: Repronis, 2003.
  • KOLEKTIV. Implementace multikulturní variability do kulturní identity české společnosti a její odraz ve zdravotnické praxi. Opava: Slezská univerzita, 2007.
  • KOLEKTIV. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče a respektování jejich transkulturní/multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. Ostrava: Repronis, 2002.
  • KOOPMANS, R. A P. STATHAM (eds.). Challenging Immigration and Ethnic Relations Politics. Comparative European Perspectives. New York: Oxford University Press, 2003.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi I. Praha: Grada, 2013.
  • LEININGER, M. M. Transcultural nursing. New York: MASSON International Nursing Publications, 1979.
  • MCFARLAND, M. R., WEHBE-ALAMAH, H. B. Leininger?s Culture Care Diversity and Universality: a Worldwide Nursing Theory. Burlington, 2015.
  • PAPADOPOULOS, I. Transcultural Health and Social Care Development of Culturally Competent Practitioners. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone, 2006.
  • PAVLÍKOVÁ,S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada, 2006.
  • PURNELL, L. D. Guide to Culturally Competent Health Care. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2014.
  • PURNELL, L. D. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2012.
  • Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 2. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-929-1.
  • ŠPIRUDOVÁ, L., D. TOMANOVÁ, P. KUDLOVÁ a R. HALMO. Multikulturní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2005.
  • ŠTEFKO, M., KOLDINSKÁ, K. Sociální práva cizinců. Nakladatelství C. H. Beck, 2013.
  • ŠTĚTINA, J. a kol. Zdravotnictví a integrovaný záchranný systém při hromadných neštěstích a katastrofách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4578-7.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2012.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha: Triton, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr