Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Seminář - Pedagogická kompetence sestry. Mentorská činnost (1 h.). - Osobnost sestry - pedagoga/mentora/školitele (1 h.). - Výukové metody se zaměřením na praktickou výuku - klasifikace, charakteristika (1 h.). - Pedagogická diagnostika studenta/žáka, studijní plány, učební osnovy (1 h.). - Metodická příprava na praktickou výuku (1 h.). - Didaktická příprava praktické výuky. Dokumentace praktické výuky (odborné praxe) (1 h.). - Kritéria hodnocení studentů. Zpětná vazba (1 h.). Cvičení - Spolupráce vzdělávací instituce se zdravotnickým zařízením, kde praxe probíhá (1 h.). - Spolupráce sestry/mentorky/školitelky s akademickými pracovníky (1 h.). - Spolupráce s pacienty (informovanost o praxi studentů a jejich právech, ochrana osobních údajů) (1 h.). - Komunikace uvnitř multidisciplinárního týmu, optimální prostředí pro výuku, řešení problémových situací (1 h.). - Příprava mentorky na praktickou výuku (plán) (1 h.). - Příprava hodnocení studenta. Supervize a její význam (1 h.). - Stáž v klinické praxi (1 h.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Analýza prezentace, Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Stáže
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat kompetence a vlastnosti sestry/mentora |
popsat kompetence a vlastnosti sestry/mentora |
vybrat vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelské praxe |
vybrat vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelské praxe |
určit kritéria pro hodnocení studentů na praxi |
určit kritéria pro hodnocení studentů na praxi |
vyjmenovat minimální dokumentaci sestry/mentora při praxi studentů |
vyjmenovat minimální dokumentaci sestry/mentora při praxi studentů |
popsat důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelské praxe |
popsat důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelské praxe |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat efektivní komunikaci se studenty |
ovládat efektivní komunikaci se studenty |
sestavit plán praktické výuky pro studenty |
sestavit plán praktické výuky pro studenty |
zkontrolovat připravenost studenta k výkonu ošetřovatelské činnosti |
zkontrolovat připravenost studenta k výkonu ošetřovatelské činnosti |
analyzovat průběh ošetřovatelské praxe |
analyzovat průběh ošetřovatelské praxe |
rozlišit negativní faktory ovlivňující průběh ošetřovatelské praxe |
rozlišit negativní faktory ovlivňující průběh ošetřovatelské praxe |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Stáže |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Stáže |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
-
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
-
Deník odborné praxe. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
-
Průvodce odbornou praxí. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
-
CICHÁ M., DORKOVÁ Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc:Pedagogická fakulta, 2008.
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006.
-
KRÁTKÁ, A., VRÁNOVÁ, V. Didaktika ošetřovatelských předmětů. Zlín: UTB, 2022.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
-
LACINA, L., P. ROZMAHEL, a J. KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
-
MORTON-COOPER, A. a A. PALMER. Mentoring, Preceptorship anad Clinical Supervision. 2nd Revise Edition. Oxford: Blackwell Science, 2000.
-
PETRÁŠOVÁ, M. A., I. PRAUSOVÁ a Z. ŠTĚPÁNEK. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
VÁVROVÁ, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.
-
VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.
|