Předmět: Didaktika ošetřovatelské praxe

« Zpět
Název předmětu Didaktika ošetřovatelské praxe
Kód předmětu UZV/O5DP
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář - Pedagogická kompetence sestry. Mentorská činnost (1 h.). - Osobnost sestry - pedagoga/mentora/školitele (1 h.). - Výukové metody se zaměřením na praktickou výuku - klasifikace, charakteristika (1 h.). - Pedagogická diagnostika studenta/žáka, studijní plány, učební osnovy (1 h.). - Metodická příprava na praktickou výuku (1 h.). - Didaktická příprava praktické výuky. Dokumentace praktické výuky (odborné praxe) (1 h.). - Kritéria hodnocení studentů. Zpětná vazba (1 h.). Cvičení - Spolupráce vzdělávací instituce se zdravotnickým zařízením, kde praxe probíhá (1 h.). - Spolupráce sestry/mentorky/školitelky s akademickými pracovníky (1 h.). - Spolupráce s pacienty (informovanost o praxi studentů a jejich právech, ochrana osobních údajů) (1 h.). - Komunikace uvnitř multidisciplinárního týmu, optimální prostředí pro výuku, řešení problémových situací (1 h.). - Příprava mentorky na praktickou výuku (plán) (1 h.). - Příprava hodnocení studenta. Supervize a její význam (1 h.). - Stáž v klinické praxi (1 h.).

Studijní aktivity a metody výuky
Analýza prezentace, Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Stáže
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat kompetence a vlastnosti sestry/mentora
popsat kompetence a vlastnosti sestry/mentora
vybrat vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelské praxe
vybrat vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelské praxe
určit kritéria pro hodnocení studentů na praxi
určit kritéria pro hodnocení studentů na praxi
vyjmenovat minimální dokumentaci sestry/mentora při praxi studentů
vyjmenovat minimální dokumentaci sestry/mentora při praxi studentů
popsat důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelské praxe
popsat důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelské praxe
Odborné dovednosti
ovládat efektivní komunikaci se studenty
ovládat efektivní komunikaci se studenty
sestavit plán praktické výuky pro studenty
sestavit plán praktické výuky pro studenty
zkontrolovat připravenost studenta k výkonu ošetřovatelské činnosti
zkontrolovat připravenost studenta k výkonu ošetřovatelské činnosti
analyzovat průběh ošetřovatelské praxe
analyzovat průběh ošetřovatelské praxe
rozlišit negativní faktory ovlivňující průběh ošetřovatelské praxe
rozlišit negativní faktory ovlivňující průběh ošetřovatelské praxe
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Stáže
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Stáže
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
  • ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
  • Deník odborné praxe. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  • Průvodce odbornou praxí. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  • CICHÁ M., DORKOVÁ Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc:Pedagogická fakulta, 2008.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006.
  • KRÁTKÁ, A., VRÁNOVÁ, V. Didaktika ošetřovatelských předmětů. Zlín: UTB, 2022.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • LACINA, L., P. ROZMAHEL, a J. KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
  • MORTON-COOPER, A. a A. PALMER. Mentoring, Preceptorship anad Clinical Supervision. 2nd Revise Edition. Oxford: Blackwell Science, 2000.
  • PETRÁŠOVÁ, M. A., I. PRAUSOVÁ a Z. ŠTĚPÁNEK. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • VÁVROVÁ, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.
  • VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr