Vyučující
|
-
Pelková Jana, MUDr.
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u chorob zažívacího traktu. Zejména pak: - Choroby jícnu (achalázie, jícnové divertikly, refluxní ezofagitida, hiátová hernie, jícnové varixy) - Gastritis, vředová chorobá gastroduodenální. - Biliární kolika, cholelithiasis, choledocholithiasis, pankreatitis. - Jaterní cirhóza, jaterní selhání, jaterní encefalopatie. - Enteritis, proktokolitis. - Idiopatické střevní záněty. - Polypóza zažívacího traktu. Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u chorob vylučovacího systému. Zejména pak: - Uretritis, cystitis, ureteritis, glomerulonefritis, pyelonefritis. - Nefrotický a nefritický syndrom. - Akutní selhání ledvin. Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u poruch vnitřního prostředí, poruchách výživy a diabetes mellitus. Konkrétně pak: - Diabetes mellitus včetně komplikací. - Dyslipidemie, hyperlipidemie. - Poruchy výživy - obezita, podvýživa. - Poruchy vnitřního prostředí. Exercise - The role of the nurse in GIT examinations: nurse participation in the physical examination, preparation of P/C for selected endoscopic GIT procedures, assisting, nursing care of clients after the procedure. Special procedures during endoscopy, biopsy, polypectomy, papillosphincteromy, sclerotization of esophageal varices. Special collections of biological material during GIT examinations (e.g. liver biopsy). - Nursing interventions in P/K with GI diseases (gastroduodenal ulcer disease, esophageal varices, cholelithiasis, choledocholithiasis, pancreatitis, liver cirrhosis, liver failure and hepatic encephalopathy), including patient education - Nursing interventions in P/K with enteritis, proctocolitis, idiopathic intestinal inflammation. Health education and patient education Role of the nurse in excretory system examination: nurse's participation in physical examination, renal function tests and urinalysis. Special collections of biological material in the examination of the excretory system. - Nursing interventions in P/K with diseases of the excretory system (cystitis, glomerulonephritis, pyelonephritis, acute renal failure), including patient education. - Specific care and psychosocial aspects in dialysis patients - The nurse's role in the diagnosis of diseases of the internal environment - Nursing interventions in P/K for nutritional disorders - Diabetes mellitus, the role of the nurse in the diagnosis and treatment of diabetes. Education of diabetic patients.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii nemocí zažívacího a vylučovacího ústrojí, metabolických onemocnění a poruch vnitřního prostředí a výživy |
popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii nemocí zažívacího a vylučovacího ústrojí, metabolických onemocnění a poruch vnitřního prostředí a výživy |
popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění |
popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými interními chorobami |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými interními chorobami |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelskou péči u pacientů s vybranými interními chorobami |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelskou péči u pacientů s vybranými interními chorobami |
aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech |
aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech |
používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice |
používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice |
orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech |
orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech |
Odborné dovednosti |
---|
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta |
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta |
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem |
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem |
identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup) |
identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup) |
posoudit problémy a sestavit ošetřovatelský plán u konkrétního pacienta |
posoudit problémy a sestavit ošetřovatelský plán u konkrétního pacienta |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta |
realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti |
realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer) |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer) |
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče |
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče |
poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi všeobecné sestry |
poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi všeobecné sestry |
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké |
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké |
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta |
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Přednášení |
Přednášení |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
E-learning |
E-learning |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza textu |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
ČERNOCH, J. a kol. Prekancerózy v trávicím traktu. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
ČEŠKA Richard. Interna. Praha: Triton. 2020.
-
EHRMANN, J., P. HŮLEK a kol. Hepatologie: 2. vydání 2014. Praha: Grada, 2014.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
HUMPHREYS, M. Nursing the Cardiac Patient. Chichester. U. K: Wiley-Blackwell, 2011.
-
KOVALYOVA, O. a T. ASHCHELUOVA. Propedeutics to Internal Medicine Part 1: Diagnostics. Vinnytsya: Nova Knyha publishers, 2011.
-
MAREK, J. a kol. Farmakoterapie vnitřních nemocí. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
MLÍKOVÁ, SEIDLEROVÁ Jitka. Úvod do vnitřního lékařství. Praha: Triton. 2019.
-
NAVRÁTIL, L. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 2. přepr. vydání.. Praha: Grada, 2017.
-
NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
NORTON, Ch. Oxford handbook of gastrointestinal nursing. New York: Oxford University Press,, 2008.
-
SOUČEK, M., SVAČINA, P. Vnitřní lékařství v kostce. Praha: Grada, 2019.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠPIČÁK, Julius a kol. Novinky v gastroenterologii a hepatologii II.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0318-8.
-
ŠPIČÁK, Julius, Ondřej URBAN a kol. Novinky v digestivní endoskopii. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5283-9.
-
VÖRÖSOVÁ, Gabriela. Ošetrovateľský proces v internom ošetrovateľstve: [učebnica pre fakulty ošetrovateľstva]. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-358-5.
-
ŽÁK, A. a J. Petrášek. Základy vnitřního lékařství. Praha: Galén, 2011.
|