Předmět: Ošetřovatelská péče ve vnitřním lékařství 2

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelská péče ve vnitřním lékařství 2
Kód předmětu UZV/O4VL
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pelková Jana, MUDr.
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u chorob zažívacího traktu. Zejména pak: - Choroby jícnu (achalázie, jícnové divertikly, refluxní ezofagitida, hiátová hernie, jícnové varixy) - Gastritis, vředová chorobá gastroduodenální. - Biliární kolika, cholelithiasis, choledocholithiasis, pankreatitis. - Jaterní cirhóza, jaterní selhání, jaterní encefalopatie. - Enteritis, proktokolitis. - Idiopatické střevní záněty. - Polypóza zažívacího traktu. Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u chorob vylučovacího systému. Zejména pak: - Uretritis, cystitis, ureteritis, glomerulonefritis, pyelonefritis. - Nefrotický a nefritický syndrom. - Akutní selhání ledvin. Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u poruch vnitřního prostředí, poruchách výživy a diabetes mellitus. Konkrétně pak: - Diabetes mellitus včetně komplikací. - Dyslipidemie, hyperlipidemie. - Poruchy výživy - obezita, podvýživa. - Poruchy vnitřního prostředí. Exercise - The role of the nurse in GIT examinations: nurse participation in the physical examination, preparation of P/C for selected endoscopic GIT procedures, assisting, nursing care of clients after the procedure. Special procedures during endoscopy, biopsy, polypectomy, papillosphincteromy, sclerotization of esophageal varices. Special collections of biological material during GIT examinations (e.g. liver biopsy). - Nursing interventions in P/K with GI diseases (gastroduodenal ulcer disease, esophageal varices, cholelithiasis, choledocholithiasis, pancreatitis, liver cirrhosis, liver failure and hepatic encephalopathy), including patient education - Nursing interventions in P/K with enteritis, proctocolitis, idiopathic intestinal inflammation. Health education and patient education Role of the nurse in excretory system examination: nurse's participation in physical examination, renal function tests and urinalysis. Special collections of biological material in the examination of the excretory system. - Nursing interventions in P/K with diseases of the excretory system (cystitis, glomerulonephritis, pyelonephritis, acute renal failure), including patient education. - Specific care and psychosocial aspects in dialysis patients - The nurse's role in the diagnosis of diseases of the internal environment - Nursing interventions in P/K for nutritional disorders - Diabetes mellitus, the role of the nurse in the diagnosis and treatment of diabetes. Education of diabetic patients.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Účast na výuce - 35 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii nemocí zažívacího a vylučovacího ústrojí, metabolických onemocnění a poruch vnitřního prostředí a výživy
popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii nemocí zažívacího a vylučovacího ústrojí, metabolických onemocnění a poruch vnitřního prostředí a výživy
popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění
popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými interními chorobami
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými interními chorobami
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelskou péči u pacientů s vybranými interními chorobami
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelskou péči u pacientů s vybranými interními chorobami
aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech
aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech
používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice
používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice
orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech
orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech
Odborné dovednosti
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem
identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup)
identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup)
posoudit problémy a sestavit ošetřovatelský plán u konkrétního pacienta
posoudit problémy a sestavit ošetřovatelský plán u konkrétního pacienta
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta
realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti
realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti
aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer)
aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer)
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče
poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi všeobecné sestry
poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi všeobecné sestry
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Přednášení
Přednášení
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
E-learning
E-learning
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Doporučená literatura
  • ČERNOCH, J. a kol. Prekancerózy v trávicím traktu. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • ČEŠKA Richard. Interna. Praha: Triton. 2020.
  • EHRMANN, J., P. HŮLEK a kol. Hepatologie: 2. vydání 2014. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • HUMPHREYS, M. Nursing the Cardiac Patient. Chichester. U. K: Wiley-Blackwell, 2011.
  • KOVALYOVA, O. a T. ASHCHELUOVA. Propedeutics to Internal Medicine Part 1: Diagnostics. Vinnytsya: Nova Knyha publishers, 2011.
  • MAREK, J. a kol. Farmakoterapie vnitřních nemocí. Praha: Grada Publishing, 2010.
  • MLÍKOVÁ, SEIDLEROVÁ Jitka. Úvod do vnitřního lékařství. Praha: Triton. 2019.
  • NAVRÁTIL, L. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 2. přepr. vydání.. Praha: Grada, 2017.
  • NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.
  • NORTON, Ch. Oxford handbook of gastrointestinal nursing. New York: Oxford University Press,, 2008.
  • SOUČEK, M., SVAČINA, P. Vnitřní lékařství v kostce. Praha: Grada, 2019.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPIČÁK, Julius a kol. Novinky v gastroenterologii a hepatologii II.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0318-8.
  • ŠPIČÁK, Julius, Ondřej URBAN a kol. Novinky v digestivní endoskopii. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5283-9.
  • VÖRÖSOVÁ, Gabriela. Ošetrovateľský proces v internom ošetrovateľstve: [učebnica pre fakulty ošetrovateľstva]. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-358-5.
  • ŽÁK, A. a J. Petrášek. Základy vnitřního lékařství. Praha: Galén, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr