Předmět: Výzkum v ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Výzkum v ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/O4MV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - 7 hod. Filozofická a metodologická východiska společenskovědního výzkumu. Specifika ošetřovatelského výzkumu. Priority a dimenze výzkumu ošetřovatelství - 1 hod. Metody, procedury, techniky výzkumu - 1 hod. Plánování výzkumu a jeho realizace - 1 hod. Kvalitativní výzkum a jeho techniky. Výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky - 1 hod. Zpracování kvalitativních dat: analýza textů. Kódování dat. Triangulace - 1 hod. Návrh kvalitativního výzkumu. Vymezení výzkumných oblastí. Výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky - 1 hod. Zakotvená teorie, paradigmatický model - 1 hod. Semináře - 9 hod. Kvantitativní výzkum a jeho techniky. Cíle výzkumu. Hypotézy: východiskové, pracovní - 1 hod. Metody, procedury, techniky výzkumu - 2 hod. Zpracování kvalitativních dat: analýza textů. Kódování dat. Triangulace - 2 hod. Zpracování empirických dat: uspořádání dat, jejich tabelace a grafické vyjádření, charakteristiky polohy, rozptyl a směrodatná odchylka, korelace, statistické testy významnosti - 3 hod. Metoda životního příběhu, případová studie - 1 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat výzkum v ošetřovatelství
charakterizovat výzkum v ošetřovatelství
používat adekvátní terminologii spjatou s výzkumem v ošetřovatelství
používat adekvátní terminologii spjatou s výzkumem v ošetřovatelství
popsat znaky kvantitativního a kvalitativního výzkumu
popsat znaky kvantitativního a kvalitativního výzkumu
formulovat metodologické náležitosti s ohledem na typ výzkumné strategie
formulovat metodologické náležitosti s ohledem na typ výzkumné strategie
používat vhodné analytické postupy při zpracování kvalitativních a kvantitativních dat
používat vhodné analytické postupy při zpracování kvalitativních a kvantitativních dat
Odborné dovednosti
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
aplikovat samostatně vybrané metody analýzy dat
aplikovat samostatně vybrané metody analýzy dat
graficky zobrazit výsledky testování
graficky zobrazit výsledky testování
interpretovat výsledky výzkumu s ohledem na typ výzkumné strategie
interpretovat výsledky výzkumu s ohledem na typ výzkumné strategie
provést samostatně sběr dat
provést samostatně sběr dat
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BAZELEY, P. Qualitative data analysis: practical strategies. London: Sage, 2013.
  • BLATNÝ, M. Metodologie psychologického výzkumu. Praha: Academia, 2007.
  • DENZIN, N. K. a A. S. LINCOLN (eds.). The Sage Handbook of Qualitative research. Oaks (California): Sage, 2005.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod a zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006.
  • KING, N., a CH. HORROCKS. Interviews in Qualitative Research. London: Sage Publications, 2010.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum ve zdravotnictví, metodika a metodologie výzkumu. Olomouc: UP, 2008.
  • MIOVSKÝ, M., I. ČERMÁK a V. CHRZ (eds.). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku IV.. Olomouc: UP, 2005.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
  • SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publications, 2001.
  • ŠKVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
  • ŠKVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Učební texty pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • WENGRAF, T. Qualitative research interviewing: biographic narrative and semi-structured methods. London: Sage Publications, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr