Předmět: Výzkum v ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Výzkum v ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/O4KMV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - 7 hod. Filozofická a metodologická východiska společenskovědního výzkumu. Specifika ošetřovatelského výzkumu. Priority a dimenze výzkumu ošetřovatelství - 1 hod. Metody, procedury, techniky výzkumu - 1 hod. Plánování výzkumu a jeho realizace - 1 hod. Kvalitativní výzkum a jeho techniky. Výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky - 1 hod. Zpracování kvalitativních dat: analýza textů. Kódování dat. Triangulace - 1 hod. Návrh kvalitativního výzkumu. Vymezení výzkumných oblastí. Výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky - 1 hod. Zakotvená teorie, paradigmatický model - 1 hod. Semináře - 9 hod. Kvantitativní výzkum a jeho techniky. Cíle výzkumu. Hypotézy: východiskové, pracovní - 1 hod. Metody, procedury, techniky výzkumu - 2 hod. Zpracování kvalitativních dat: analýza textů. Kódování dat. Triangulace - 2 hod. Zpracování empirických dat: uspořádání dat, jejich tabelace a grafické vyjádření, charakteristiky polohy, rozptyl a směrodatná odchylka, korelace, statistické testy významnosti - 3 hod. Metoda životního příběhu, případová studie - 1 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat výzkum v ošetřovatelství
charakterizovat výzkum v ošetřovatelství
používat adekvátní terminologii spjatou s výzkumem v ošetřovatelství
používat adekvátní terminologii spjatou s výzkumem v ošetřovatelství
popsat znaky kvantitativního a kvalitativního výzkumu
popsat znaky kvantitativního a kvalitativního výzkumu
formulovat metodologické náležitosti s ohledem na typ výzkumné strategie
formulovat metodologické náležitosti s ohledem na typ výzkumné strategie
používat vhodné analytické postupy při zpracování kvalitativních a kvantitativních dat
používat vhodné analytické postupy při zpracování kvalitativních a kvantitativních dat
Odborné dovednosti
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
aplikovat samostatně vybrané metody analýzy dat
aplikovat samostatně vybrané metody analýzy dat
graficky zobrazit výsledky testování
graficky zobrazit výsledky testování
interpretovat výsledky výzkumu s ohledem na typ výzkumné strategie
interpretovat výsledky výzkumu s ohledem na typ výzkumné strategie
provést samostatně sběr dat
provést samostatně sběr dat
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BAZELEY, P. Qualitative data analysis: practical strategies. London: Sage, 2013.
  • BLATNÝ, M. Metodologie psychologického výzkumu. Praha: Academia, 2007.
  • DENZIN, N. K. a A. S. LINCOLN (eds.). The Sage Handbook of Qualitative research. Oaks (California): Sage, 2005.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod a zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006.
  • KING, N., a CH. HORROCKS. Interviews in Qualitative Research. London: Sage Publications, 2010.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum ve zdravotnictví, metodika a metodologie výzkumu. Olomouc: UP, 2008.
  • MIOVSKÝ, M., I. ČERMÁK a V. CHRZ (eds.). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku IV.. Olomouc: UP, 2005.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
  • SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage Publications, 2001.
  • ŠKVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
  • ŠKVAŘÍČEK, R. a K. ŠEĎOVÁ. Učební texty pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • WENGRAF, T. Qualitative research interviewing: biographic narrative and semi-structured methods. London: Sage Publications, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr