Předmět: Komunitní péče

« Zpět
Název předmětu Komunitní péče
Kód předmětu UZV/O4KKO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
  • Šilháková Gabriela, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky - Komunita - vymezení pojmu, historie, sociální vazby, hodnoty a normy, podpůrné a sebezáchovné mechanismy v komunitní skupině. Komunitní péče, komunitní ošetřovatelství (1 h.). - Úloha praktického lékaře, sestry, dalších členů týmu a volontérů pojetí primární a komunitní péče (1 h.). - Pojetí domácí zdravotní péče, předpoklady pro její poskytování, návaznost na akutní lůžkovou péči a na péči praktického lékaře, její management, financování, zajištění kvality (2 h.). - Domácí paliativní péče, hospicová péče (1 h.). Semináře - Problematika sociálního zabezpečení a sociálních služeb, orientace v zařízeních sociálních služeb. Sociální politika ČR (zdravotní politika, politika sociálního zabezpečení, politika sociálních služeb). Sociální faktory ovlivňující příjem na akutní nemocniční lůžko nebo při propouštění do následné péče (1 h.). - Zdroje při zajištění zdravotní a sociální péče, možnosti spolupráce v péči o zdraví na úrovní komunity, účast města, obce, dobrovolníků, svépomocných organizací, rodinných příslušníků. Princip subsidiarity (1 h.). - Návaznost zdravotnických a sociálních služeb od akutní péče v nemocnici, přes ošetřovatelskou a rehabilitační péči, následnou terénní péči zdravotní a sociální v domácím prostředí klienta, až po dlouhodobou péči ústavní. Úloha praktického lékaře, sestry, sociálních pracovníků, ergoterapeutů - pojetí primární a komunitní péče (1 h.). - Hodnocení klienta a příprava na propuštění (sociální hledisko - geriatrická a rehabilitační konference, plánované propuštění, příprava prostředí, zapojení rodiny) (1 h.). - Specifika komunitní péče o seniory. Péče o osoby s Alzheimerovou chorobou. Příprava na stáří. Telenursing. Asistivní technologie (1 h.). - Specifika komunitní péče o osoby se specifickými potřebami (osoby s mentálním handicapem, s poruchou autistického spektra) (2 h.). - Specifika komunitní péče o osoby se specifickými potřebami (porucha smyslů) (1 h.). - Nové formy zdravotně sociální péče v zařízeních komunitního typu (denní stacionáře, skupinové bydlení s podporou. Systém komunitní péče o občany se speciálními potřebami - senioři, lidé bez přístřeší a vyžadující okamžitou pomoc, lidé bez zaměstnání, lidé se zdravotním postižením (1 h.). - Supervize jako nástroj osobního rozvoje zaměstnance a prevence syndromu vyhoření (1 h.).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Stáže
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit pojem komunita, popsat formy zdravotně sociální péče
vymezit pojem komunita, popsat formy zdravotně sociální péče
vyjmenovat oblasti komunitní péče (vlastní sociální prostředí klienta)
vyjmenovat oblasti komunitní péče (vlastní sociální prostředí klienta)
vysvětlit roli sestry v komunitní péči, včetně primární a preventivní péče
vysvětlit roli sestry v komunitní péči, včetně primární a preventivní péče
specifikovat formy domácí péče a domácí paliativní péče
specifikovat formy domácí péče a domácí paliativní péče
vyjmenovat možnosti sociální podpory pro osoby se specifickými problémy
vyjmenovat možnosti sociální podpory pro osoby se specifickými problémy
Odborné dovednosti
naplánovat komunitní péči pacientům v jejich vlastním sociálním prostředí
naplánovat komunitní péči pacientům v jejich vlastním sociálním prostředí
připravit postup práce s cílovou skupinou osob, které vyžadují specifickou pomoc
připravit postup práce s cílovou skupinou osob, které vyžadují specifickou pomoc
nastavit pacientům a jejich osobám blízkým profesionální radu a pomoc
nastavit pacientům a jejich osobám blízkým profesionální radu a pomoc
zkontrolovat sociální situaci pacienta a zprostředkovávat pomoc v otázkách sociálních
zkontrolovat sociální situaci pacienta a zprostředkovávat pomoc v otázkách sociálních
navrhnout návštěvní službu, vyhodnocovat potřeby a úroveň soběstačnosti u pacientů v domácím prostředí
navrhnout návštěvní službu, vyhodnocovat potřeby a úroveň soběstačnosti u pacientů v domácím prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Stáže
Stáže
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Communities That Care (CTC): a comprehensive prevention approach for communities. Dostupný z: <http://www.emcdda.europa.eu/system/files/publications>.
  • HANZLÍKOVÁ, A. Komunitní ošetřovatelství. Martin: Osveta, 2007. ISBN 80-8063-257-X.
  • HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita ošetřovatelská. Praha: Slon, 1997. ISBN 80-85850-45-1.
  • HAUKE, Marcel. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7.
  • HELMING, Mary, Cyntia C. BARRERE, Karen AVINO a Deborah SHIELDS. Core Curriculum for Holistic Nursing. Jones and Bartlett Publishers, 2013. ISBN 978-1-284-03583-4.
  • JAROŠOVÁ, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
  • KALVACH, Zdeněk, Libuše ČELEDOVÁ a Iva HOLMEROVÁ. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4026-3.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Průvodce domácí péčí: pro ty, kteří péči zvažují, pro ty, kteří ji poskytují. 4. aktualizované a přepracované vydání. 2021. ISBN 978-80-88126-90-4.
  • KOZÁKOVÁ, R. Komunitní ošetřovatelská péče o seniory. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.
  • KRÁTKÁ, A. a G. ŠILHÁKOVÁ. Ošetřovatelství v komunitní péči. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2008. ISBN 978-80-7318-726-2.
  • KRÁTKÁ, A. Primární a komunitní péče. Distanční opora. Zlín: UTB, 2023.
  • MARKOVÁ, M. a kol. Komunitní ošetřovatelství pro sestry. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-499-3.
  • Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
  • MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi.. Praha: Portál, 2015.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Umění doprovázet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7195-580-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr