Předmět: Bloková semestrální praxe a její supervize 4

« Zpět
Název předmětu Bloková semestrální praxe a její supervize 4
Kód předmětu UZV/O4KBX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
Obsah předmětu
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na interních, chirurgických a dětských odděleních. - Bezpečnost pacientů. Rizika pádů (prevence). - Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na interních chirurgických a dětských odděleních. - Seznámení se s organizací práce a specifiky na interních, chirurgických a dětských ambulancích. - Práce s dokumentací na daném oddělení. - Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. - Sledování bolesti, její hodnocení a intervence. - Realizace ošetřovatelského procesu u nemocných podle konceptuálních modelů. - Edukace dospělých a dětských pacientů, včetně jejich blízkých. - Spolupráce a efektivní komunikace v multidisciplinárním týmu (sdílení informací o nemocných). - Specifika komunikace s dětmi a jejich rodiči. - Prevence imobilizačního syndromu. Zásady polohování imobilních nemocných. - Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče, prvky rehabilitačního ošetřovatelství. - Rozbor semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook). - Rozbor problémových situací během praxe. - Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování, Týmová práce
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit a popsat postup základních standardních ošetřovatelských činností
vysvětlit a popsat postup základních standardních ošetřovatelských činností
popsat strukturu péče na standardních ošetřovacích jednotkách, na kterých realizoval praxi
popsat strukturu péče na standardních ošetřovacích jednotkách, na kterých realizoval praxi
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta
Odborné dovednosti
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a realizované intervence
přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a realizované intervence
pod odhledem a s dopomocí mentorky intervenovat na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem
pod odhledem a s dopomocí mentorky intervenovat na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem
orientovat se v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách
orientovat se v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách
je schopen pod dohledem mentorky provádět ošetřovatelské výkony, a to v souladu s vyhláškou č. 55/2011 sb. v platném znění
je schopen pod dohledem mentorky provádět ošetřovatelské výkony, a to v souladu s vyhláškou č. 55/2011 sb. v platném znění
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
předávat informace ústní i písemnou formou ostatní zdravotnickým pracovníkům
předávat informace ústní i písemnou formou ostatní zdravotnickým pracovníkům
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Pozorování
Pozorování
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Týmová práce
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Týmová práce
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha:Grada, 2016. ISBN 80-247-5014-9.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • Sikorová, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II.. Praha: Grada, 2010.
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science.. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
  • ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr