Vyučující
|
-
Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
|
Obsah předmětu
|
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na interních, chirurgických a dětských odděleních. - Bezpečnost pacientů. Rizika pádů (prevence). - Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na interních chirurgických a dětských odděleních. - Seznámení se s organizací práce a specifiky na interních, chirurgických a dětských ambulancích. - Práce s dokumentací na daném oddělení. - Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. - Sledování bolesti, její hodnocení a intervence. - Realizace ošetřovatelského procesu u nemocných podle konceptuálních modelů. - Edukace dospělých a dětských pacientů, včetně jejich blízkých. - Spolupráce a efektivní komunikace v multidisciplinárním týmu (sdílení informací o nemocných). - Specifika komunikace s dětmi a jejich rodiči. - Prevence imobilizačního syndromu. Zásady polohování imobilních nemocných. - Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče, prvky rehabilitačního ošetřovatelství. - Rozbor semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook). - Rozbor problémových situací během praxe. - Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování, Týmová práce
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit a popsat postup základních standardních ošetřovatelských činností |
vysvětlit a popsat postup základních standardních ošetřovatelských činností |
popsat strukturu péče na standardních ošetřovacích jednotkách, na kterých realizoval praxi |
popsat strukturu péče na standardních ošetřovacích jednotkách, na kterých realizoval praxi |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a realizované intervence |
přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a realizované intervence |
pod odhledem a s dopomocí mentorky intervenovat na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem |
pod odhledem a s dopomocí mentorky intervenovat na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem |
orientovat se v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách |
orientovat se v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách |
je schopen pod dohledem mentorky provádět ošetřovatelské výkony, a to v souladu s vyhláškou č. 55/2011 sb. v platném znění |
je schopen pod dohledem mentorky provádět ošetřovatelské výkony, a to v souladu s vyhláškou č. 55/2011 sb. v platném znění |
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu |
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu |
předávat informace ústní i písemnou formou ostatní zdravotnickým pracovníkům |
předávat informace ústní i písemnou formou ostatní zdravotnickým pracovníkům |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Pozorování |
Pozorování |
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
-
GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
-
HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
-
HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
-
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha:Grada, 2016. ISBN 80-247-5014-9.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
Sikorová, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II.. Praha: Grada, 2010.
-
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
-
WATSON, J. Human Caring Science.. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
-
ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007.
|