Předmět: Ošetřovatelská péče v diabetologii

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelská péče v diabetologii
Kód předmětu UZV/O4DI
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Semináře - Současná klasifikace diabetes mellitus, diagnostika onemocnění - 1 hod. - Zásady léčby, selfmanagement, selfmonitoring: SMBG, CGMS, počítačové programy - 1 hod. - Strava a fyzická zátěž osoby s diabetem - 1 hod. - Léčba inzulinem, inzulinové preparáty, pomůcky, aplikace inzulinu - 1 hod. - Akutní komplikace, pozdní komplikace diabetu. Prevence komplikací diabetu - 1 hod. - Příprava sestry k výuce klienta, edukační programy, metody, pomůcky, moderní způsoby edukace - 1 hod. - Psychosociální problémy diabetiků a jejich blízkých - 1 hod. Cvičení - Procvičení manipulace s pomůckami - inzulinovými pery, pumpami, glukometry, CGMS, příprava stravy - počítání VJ - 4. - Demonstrace pacienta přímo ve výuce nebo v klinické praxi (stáž) aj. - 3 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat jednotlivé typy DM, etiologii, příznaky a diagnostiku DM
popsat jednotlivé typy DM, etiologii, příznaky a diagnostiku DM
popsat léčbu jednotlivých typů DM a komplikací DM
popsat léčbu jednotlivých typů DM a komplikací DM
definovat odbornou terminologii v této oblasti
definovat odbornou terminologii v této oblasti
obhájit jednotlivé život zachraňující aktivity (hypoglykemie, hypergykemie)
obhájit jednotlivé život zachraňující aktivity (hypoglykemie, hypergykemie)
vysvětlit souvislosti DM 2. typu s životním stylem, hlavní zásady léčby DM 2. typu
vysvětlit souvislosti DM 2. typu s životním stylem, hlavní zásady léčby DM 2. typu
zdůvodnit význam selfmanagementu u diabetes mellitus
zdůvodnit význam selfmanagementu u diabetes mellitus
Odborné dovednosti
připravit edukační program a edukovat diabetika, jeho blízké
připravit edukační program a edukovat diabetika, jeho blízké
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem
rozpoznat příznaky hypoglykemie a hyperglykemie a adekvátně na ně zareagovat
rozpoznat příznaky hypoglykemie a hyperglykemie a adekvátně na ně zareagovat
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Přednášení
Přednášení
Praktické procvičování
Demonstrace
Demonstrace
Exkurze
Exkurze
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Dotazník
Dotazník
Doporučená literatura
  • Diabetes Education Study Group ? DESG.
  • Diabetes, metabolismus, endokrinologie a výživa, Diastyl nebo Diaživot ? časopisy Svazu diabetiků ČR; Interní medicína pro praxi, Klinická farmakologie a farmacie, Sestra v diabetologii, Kazuistiky v diabetologii aj..
  • Doporučení k edukaci diabetika ? aktualizace 2012. Doporučení České diabetologické společnosti.
  • Národní diabetologický program (NDP) 2012?2022.
  • Národní zdravotnický informační systém ? ambulantní péče: Zdravotnictví ČR: Stručný přehled činnosti oboru: diabetologie a endokrinologie za období 2007?2015.
  • AMERICAN DIABETES ASSOCIATION. Foundations of care and comprehensive medical evaluation. 2016.
  • BULECHEK G. M. et al. Nursing Interventions Classification (NIC). Oxford: Mosby elsevier, 2008.
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011.
  • DAVIES, MJ, HELLER, S, SKINNER, T C et al. Effectiveness of the diabetes education and self management for ongoing and newly diagnosed (DESMOND) programme for people with newly diagnosed type 2 diabetes: cluster randomised controlled trial. 2008.
  • EICHHORST B, RAIA R. Metaanalysis of the glycemic outcomes with the use of the Conversation Map tools to deliver diabetes self-management education and support (DSME/S).
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • CHLUP, R. a kol. (editor). Racionální přístupy k léčběosob s diabetem. Terapeutická edukace ve 3. miléniu. Interní medicína pro praxi, 2009.
  • CHLUP, R. et al. Programová léčba diabetu. Praha: Galén, 1996.
  • JIRKOVSKÁ, A. et al. Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes. Manuál pro edukaci diabetiků. Praha: Mladá fronta, 2014.
  • KNOWLES M. S. The Adult Learner: A Neglected Species (Building Blocks of Human Potential). Gulf Publishing Co: Houston, 1990.
  • KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelská péče v diabetologii. Praha: Grada Publishing, 2015.
  • MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification (NOC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2012.
  • ŠKRHA, J., T. PELIKÁNOVÁ, M. KVAPIL et al. Doporučený postup péče o diabetes mellitus 2. typu. 2016.
  • VENHÁČOVÁ, J. Specifika diabetické edukace u dětí. Vnitř Lék, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr