Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na interních, chirurgických a dětských odděleních. - Bezpečnost pacientů. Rizika pádů (prevence). - Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na interních chirurgických a dětských odděleních. - Seznámení se s organizací práce a specifiky na interních, chirurgických a dětských ambulancích. - Práce s dokumentací na daném oddělení. - Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. - Sledování bolesti, její hodnocení a intervence. - Realizace ošetřovatelského procesu u nemocných podle konceptuálních modelů. - Edukace dospělých a dětských pacientů, včetně jejich blízkých. - Spolupráce a efektivní komunikace v multidisciplinárním týmu (sdílení informací o nemocných). - Specifika komunikace s dětmi a jejich rodiči. - Prevence imobilizačního syndromu. Zásady polohování imobilních nemocných. - Vertikalizace nemocných, nácvik sebepéče, prvky rehabilitačního ošetřovatelství. - Rozbor semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook). - Rozbor problémových situací během praxe. - Analýza prostředí plnění odborné praxe, identifikace eventuálních problémových situací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování, Týmová práce
- Účast na výuce
- 328 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit využívání současných léčebně/diagnostických metod ve vztahu k poskytování ošetřovatelské péče (viz např. endoskopie, miniivazivní diagnostické a léčební výkony, jednodenní chirurgie aj.), |
vysvětlit využívání současných léčebně/diagnostických metod ve vztahu k poskytování ošetřovatelské péče (viz např. endoskopie, miniivazivní diagnostické a léčební výkony, jednodenní chirurgie aj.), |
zdůvodnit specifika péče o pacienty/klienty s komorbiditami v interní a chirurgické péči, |
zdůvodnit specifika péče o pacienty/klienty s komorbiditami v interní a chirurgické péči, |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem, |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem, |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta, |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta, |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o interního a chirurgického pacienta, |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o interního a chirurgického pacienta, |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí, |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí, |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do interní, chirurgické péče (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, podávání léčivých přípravků apod.), viz Logbook, |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do interní, chirurgické péče (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, podávání léčivých přípravků apod.), viz Logbook, |
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí interní a chirurgické péče, |
precizovat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí interní a chirurgické péče, |
provádět rehabilitační ošetřování v interní a chirurgické péči, |
provádět rehabilitační ošetřování v interní a chirurgické péči, |
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu, |
komunikovat s pacientem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu, |
podílet se na edukaci ošetřovatelské péče v interní a chirurgické péči, |
podílet se na edukaci ošetřovatelské péče v interní a chirurgické péči, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Týmová práce |
Týmová práce |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Pozorování |
Pozorování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Hodnotící metody |
---|
Rozhovor |
Rozhovor |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Systematické pozorování studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Systematické pozorování studenta |
Doporučená literatura
|
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
-
GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
-
HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
-
HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
-
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha:Grada, 2016. ISBN 80-247-5014-9.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
Sikorová, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II.. Praha: Grada, 2010.
-
SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii I.. Praha: Grada, 2010.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
-
WATSON, J. Human Caring Science.. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
-
ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007.
|